| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych środki trwałe

Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych środki trwałe

Podejście prawa podatkowego do środków trwałych różni się od podejścia w ustawie o rachunkowości. Jedną z różnic, jakie występują w tym zakresie, jest inna klasyfikacja niektórych składników majątku do tej grupy aktywów.

Definicja środka trwałego
Podejście prawa podatkowego do środków trwałych różni się od podejścia w ustawie o rachunkowości. Jedną z różnic, jakie występują w tym zakresie, jest inna klasyfikacja niektórych składników majątku do tej grupy aktywów. Przykładem może tu być prawo wieczystego użytkowania gruntu, które zgodnie z przepisami bilansowymi stanowi środek trwały i podlega amortyzacji. Natomiast według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych klasyfikuje się jako wartość niematerialną, która nie podlega amortyzacji.
 
Kluczową kwestią jest więc definicja środka trwałego. Ustawa o rachunkowości za ten składnik majątku uznaje rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zalicza się do nich w szczególności:
 
- nieruchomości - w tym grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
 
- maszyny, urządzenia, środki transportu i inne rzeczy,
 
- ulepszenia w obcych środkach trwałych,
 
- inwentarz żywy.
 
Warto więc zwrócić uwagę na poszczególne warunki tej definicji. Po pierwsze, środki trwałe muszą być kompletne i zdatne do użytku. Przykładowo jeżeli zakupiona maszyna będzie wymagała montażu, powinna być ujawniona na koncie "Środki trwałe w budowie". Dopiero w momencie, gdy jednostka przyjmie do użytku, może zostać przeniesiona na konto "Środki trwałe". Taki wymóg oznacza również, że na tym koncie nie powinny znajdować się składniki majątku w trakcie ulepszenia.
 
Decydującą kwestią o klasyfikacji do środków trwałych jest również przeznaczenie zakupionego składnika majątku. Przykładowo jeżeli firma zajmuje się sprzedażą produktów lub towarów, a kupiła nieruchomość np. budynek, którego pomieszczenia ma zamiar wynajmować, wtedy taki budynek będzie traktowany jako inwestycja. Wyceny początkowej dokonuje się według takich samych metod jak środków trwałych, czyli w przypadku kupna - ceny nabycia lub ceny rynkowej.
 
W tym przypadku jednak koszty amortyzacji, remontów i konserwacji nieruchomości obciążają konto z zespołu 7 "Pozostałe koszty operacyjne". Z kolei przychody (opłata za wynajem) związane z ich eksploatacją ewidencjonuje się na koncie "Pozostałe przychody operacyjne".
 
Budynek będzie środkiem trwałym, jeżeli zostanie przeznaczony np. na pomieszczenia produkcyjne bądź inne cele związane ze sprzedażą produktów lub towarów.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Anna Mrugas

ekspert z zakresu prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »