| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych środki trwałe

Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych środki trwałe

Podejście prawa podatkowego do środków trwałych różni się od podejścia w ustawie o rachunkowości. Jedną z różnic, jakie występują w tym zakresie, jest inna klasyfikacja niektórych składników majątku do tej grupy aktywów.

Ujawnienie w księgach
Środki trwałe, które są w posiadaniu jednostki, a nie widnieją w ewidencji księgowej, należy niezwłocznie wprowadzić do ksiąg rachunkowych. Ten fakt może zostać ujawniony w czasie przeprowadzanej inwentaryzacji. Istotne jest jednak upewnienie się, czy nie są one przypadkiem użytkowane w firmie np. na podstawie umowy leasingu operacyjnego i nie widnieją przykładowo na koncie pozabilansowym.
 
Ujawniony środek trwały należy ująć w księgach rachunkowych za pośrednictwem konta 265 "Rozliczenie nadwyżek". Istotna w tym momencie będzie jego odpowiednia wycena. Jeżeli nie ma możliwości ustalenia jego wartości zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości, który nakazuje wycenę takiego składnika majątku według ceny nabycia lub kosztu wytworzenia, należy ustalić wartość, po której ujawniony środek trwały mógłby być w tym momencie sprzedany. Następnie należy wprowadzić go do ksiąg rachunkowych zapisem: strona Wn konto 010 "Środki trwałe", strona Ma konta 265 "Rozliczenie nadwyżek". Natomiast rozliczenie w ten sposób powstałej nadwyżki będzie ujęte za pomocą konta przychodów: strona Wn konta 265 "Rozliczenie nadwyżek", strona Ma 760 "Pozostałe przychody operacyjne".
Remont środka trwałego
Środek trwały, który pozostaje w posiadaniu firmy, może wymagać remontu. Należy jednak rozróżnić tego typu wydatki od ponoszonych na ulepszenie. Będzie miało to kluczowe znaczenie dla ewidencji księgowej poniesionych przez firmę kosztów. Nieprawidłowa kwalifikacja będzie miała wpływ na oszacowanie nieprawidłowego wyniku finansowego na koniec okresu sprawozdawczego. Przykładowo, w przypadku gdy wydatek remontowy zostanie zaksięgowany jako ulepszenie, wynik zostanie zawyżony.
 
Ustawa o rachunkowości nie definiuje działań uznawanych za remont. Jednak zgodnie z prawem budowlanym, remont stanowi wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót mających na celu odtworzenie stanu pierwotnego.
 
Koszty poniesione w tym celu będą ujmowane w ewidencji księgowej jako koszty operacyjne w okresie ich poniesienia.
 
Jeżeli ujęcie kosztów w ten sposób wpływa według oceny jednostki istotnie na wynik finansowy, konieczne będzie rozliczenie kosztów w czasie za pomocą konta "Rozliczenie międzyokresowe kosztów". Ewidencja w tym przypadku może więc przebiegać w następujący sposób:
 
1. Obciążenie kosztów działalności operacyjnej kosztami remontu: strona Wn konta "Koszty według rodzaju", strona Ma konta 300 "Rozliczenie zakupu"
 
2. Zarachowanie kosztów do rozliczenia w przyszłych okresach: strona Wn 640 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów" (lub np. konto 643 "Koszty remontów środków trwałych rozliczanych w czasie"), strona Ma 490 "Rozliczenie kosztów".
 
Rozliczanie kosztów remontu w kolejnych okresach powinno rozpocząć się od miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano remont. W takim przypadku koszty przypadające na poszczególne okresy należy ująć przykładowo zapisem: strona Wn konta 550 "Koszty ogólnozakładowe", strona Ma konto 643 "Koszty remontów środków trwałych".
 
W ujęciu podatkowym wydatki poniesione na remont będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Odszkodowania Campter

Campter Odszkodowania uzyskuje odszkodowania dla osób poszkodowanych w wypadkach oraz na skutek zdarzeń losowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »