REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych środki trwałe

REKLAMA

Podejście prawa podatkowego do środków trwałych różni się od podejścia w ustawie o rachunkowości. Jedną z różnic, jakie występują w tym zakresie, jest inna klasyfikacja niektórych składników majątku do tej grupy aktywów.

SPIS TREŚCI

PORADY PRAWNE

AKTY PRAWNE

PRZYKŁADY




Definicja środka trwałego
Podejście prawa podatkowego do środków trwałych różni się od podejścia w ustawie o rachunkowości. Jedną z różnic, jakie występują w tym zakresie, jest inna klasyfikacja niektórych składników majątku do tej grupy aktywów. Przykładem może tu być prawo wieczystego użytkowania gruntu, które zgodnie z przepisami bilansowymi stanowi środek trwały i podlega amortyzacji. Natomiast według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych klasyfikuje się jako wartość niematerialną, która nie podlega amortyzacji.
 
Kluczową kwestią jest więc definicja środka trwałego. Ustawa o rachunkowości za ten składnik majątku uznaje rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zalicza się do nich w szczególności:
 
- nieruchomości - w tym grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
 
- maszyny, urządzenia, środki transportu i inne rzeczy,
 
- ulepszenia w obcych środkach trwałych,
 
- inwentarz żywy.
 
Warto więc zwrócić uwagę na poszczególne warunki tej definicji. Po pierwsze, środki trwałe muszą być kompletne i zdatne do użytku. Przykładowo jeżeli zakupiona maszyna będzie wymagała montażu, powinna być ujawniona na koncie "Środki trwałe w budowie". Dopiero w momencie, gdy jednostka przyjmie do użytku, może zostać przeniesiona na konto "Środki trwałe". Taki wymóg oznacza również, że na tym koncie nie powinny znajdować się składniki majątku w trakcie ulepszenia.
 
Decydującą kwestią o klasyfikacji do środków trwałych jest również przeznaczenie zakupionego składnika majątku. Przykładowo jeżeli firma zajmuje się sprzedażą produktów lub towarów, a kupiła nieruchomość np. budynek, którego pomieszczenia ma zamiar wynajmować, wtedy taki budynek będzie traktowany jako inwestycja. Wyceny początkowej dokonuje się według takich samych metod jak środków trwałych, czyli w przypadku kupna - ceny nabycia lub ceny rynkowej.
 
W tym przypadku jednak koszty amortyzacji, remontów i konserwacji nieruchomości obciążają konto z zespołu 7 "Pozostałe koszty operacyjne". Z kolei przychody (opłata za wynajem) związane z ich eksploatacją ewidencjonuje się na koncie "Pozostałe przychody operacyjne".
 
Budynek będzie środkiem trwałym, jeżeli zostanie przeznaczony np. na pomieszczenia produkcyjne bądź inne cele związane ze sprzedażą produktów lub towarów.

Obce środki trwałe
Należy pamiętać, że do środków trwałych zalicza się również te składniki majątku, które zostały przyjęte do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, jeżeli warunki umowy spełnią określone kryteria.
 
 
- przenosi własność jej przedmiotu na korzystającego po zakończeniu okresu, na który została zawarta,
 
- zawiera prawo do nabycia jej przedmiotu przez korzystającego, po zakończeniu okresu, na jaki została zawarta, po cenie niższej od wartości rynkowej z dnia nabycia,
 
- okres, na jaki została zawarta, odpowiada w przeważającej części przewidywanemu okresowi ekonomicznej użyteczności środka trwałego lub prawa majątkowego, przy czym nie może być on krótszy niż 3/4 tego okresu. Prawo własności przedmiotu umowy może być, po okresie, na jaki umowa została zawarta, przeniesione na korzystającego,
 
- suma opłat, pomniejszonych o dyskonto, ustalona w dniu zawarcia umowy i przypadająca do zapłaty w okresie jej obowiązywania, przekracza 90 proc. wartości rynkowej przedmiotu umowy na ten dzień. W sumie opłat uwzględnia się wartość końcową przedmiotu umowy, którą korzystający zobowiązuje się zapłacić za przeniesienie na niego własności tego przedmiotu. Do sumy opłat nie zalicza się płatności na rzecz korzystającego za świadczenia dodatkowe, podatków oraz składek na ubezpieczenie tego przedmiotu, jeżeli korzystający pokrywa je niezależnie od opłat za używanie,
 
- zawiera przyrzeczenie finansującego do zawarcia z korzystającym kolejnej umowy o oddanie w odpłatne używanie tego samego przedmiotu lub przedłużenia umowy dotychczasowej, na warunkach korzystniejszych od przewidzianych w dotychczasowej umowie,
 
- przewiduje możliwość jej wypowiedzenia, z zastrzeżeniem, że wszelkie powstałe z tego tytułu koszty i straty poniesione przez finansującego pokrywa korzystający,
 
- przedmiot umowy został dostosowany do indywidualnych potrzeb korzystającego. Może on być używany wyłącznie przez korzystającego, bez wprowadzania w nim istotnych zmian.
 
Przykładem może być umowa leasingu finansowego. Leasingobiorca wykazuje przedmiot leasingu w księgach rachunkowych i poddaje go amortyzacji (patrz przykład 1).
Wycena początkowa
Zgodnie z art. 31 ustawy o rachunkowości wartość początkową środka trwałego stanowiącą cenę nabycia lub koszt wytworzenia środka trwałego powiększają koszty jego ulepszenia.
 
Wycena początkowa środka trwałego wprowadzanego do ewidencji będzie zależna od sposobu, w jaki jednostka weszła w jego posiadanie. Czy został on wytworzony we własnym zakresie, otrzymany w formie aportu lub darowizny czy nabyty odpłatnie. W przypadku więc:
 
- odpłatnego nabycia - wartością początkową będzie cena nabycia. Obejmuje ona cenę zakupu i inne koszty poniesione w związku z zakupem, takie jak: koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, opłaty notarialne, skarbowe. Wartość początkową w tym przypadku powiększają również koszty obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu nabycia środka trwałego, np.: różnice kursowe, prowizje, odsetki, koszty ustanowienia zabezpieczenia. Cena nabycia nie obejmuje natomiast podatku od towarów i usług, chyba że zgodnie z ustawą o VAT podatnikowi nie przysługuje obniżenie podatku należnego o podatek naliczony (patrz przykład 2).
 
- wytworzenia we własnym zakresie wartością początkową będzie koszt wytworzenia. Obejmuje on (w cenach nabycia) wartość składników majątku zużytych do wytworzenia danego środka trwałego oraz wykorzystanych w związku z tym usług obcych. Także koszty wynagrodzeń za pracę oraz inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzenia środka trwałego. Ponadto do kosztu wytworzenia zalicza się odsetki od kredytów, prowizje, różnice kursowe do dnia przekazania środka trwałego do używania.
 
- nabycia nieodpłatnie (spadek, darowizna) wartością początkową będzie wartość rynkowa z dnia nabycia.

Amortyzacja środka trwałego
Środki trwałe podlegają amortyzacji, która polega na systematycznym i planowym dokonywaniu odpisów amortyzacyjnych (strona Wn konta "Amortyzacja", strona Ma konta 050 "Umorzenie środków trwałych").
 
W odróżnieniu do zasad amortyzacji podatkowej, którą rozpoczyna się w miesiącu następującym po miesiącu, w którym środek trwały wprowadzono do ewidencji, prawo bilansowe zezwala na rozpoczęcie dokonywania odpisów już w miesiącu, w którym środek trwały został przyjęty do używania.
 
Określenie stawki i okresu amortyzacji uzależnione jest przede wszystkim od okresu ekonomicznej użyteczności danego środka trwałego, na który ma wpływ:
 
- liczba zmian, na których pracuje środek trwały,
 
- to, jak szybko następują zmiany technologiczne,
 
- wydajność danego środka trwałego mierzona np. liczbą godzin jego pracy lub ilością wytwarzanych produktów,
 
- ograniczenie używania środka trwałego np. określonymi przepisami prawa,
 
- przewidywana przy likwidacji cena sprzedaży netto istotnej pozostałości środka trwałego.
 
Prawo bilansowe dopuszcza stosowanie dowolnej metody amortyzacji. Ważne jest tylko, aby wybrana metoda odzwierciedlała zużycie środka trwałego. Należy pamiętać, że nie zawsze jest to uzależnione od okresu użytkowania danego składnika majątku.
 
W przypadku więc, gdy intensywność wykorzystania środka trwałego zmienia się w czasie, głównym czynnikiem wpływu na utratę wartości będzie intensywność jej używania. Przykładowo, firma zakupiła maszynę produkcyjną. Planuje wykorzystanie maszyny przez trzy lata. Co roku jednak będzie zwiększać produkcję. Dlatego w pierwszym roku maszyna będzie pracować na jedną zmianę, w drugim na dwie, a w trzecim na trzy zmiany.
 
Przyjmując stawki amortyzacji według okresu użytkowania, co roku odpis wynosiłby 33,3 proc. wartości początkowej. Taka metoda nie będzie w tym przypadku odzwierciedlała zużycia maszyny, które w pierwszym roku jest znacznie mniejsze niż w trzecim. Dlatego też bardziej adekwatne byłyby stawki ważone ilością zmian, na które pracuje środek trwały: pierwszy rok 16,7 proc., drugi rok 33,3 proc. a w trzecim roku 50 proc.
 
Każda jednostka powinna w swojej polityce rachunkowości określić, jaką metodą amortyzuje poszczególne grupy środków trwałych, np. liniowo czy w sposób degresywny. Spółki mogą odpisywać jednorazowo w koszty środki niskocenne, których wartość nie przekracza 3,5 tys. zł. Jeżeli firma korzysta z tej metody, musi i tę informację zawrzeć w swoich zasadach rachunkowości.
Wycena bilansowa
Dla celów sprawozdania finansowego wartość środka trwałego ustala się zgodnie z art. 28 ust.1 pkt 1 ustawy o rachunkowości. Wartość środków trwałych ustala się według ceny nabycia, kosztów wytworzenia lub wartości przeszacowanej (po aktualizacji wyceny środków trwałych), pomniejszając o odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe, a także o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości.
 
Z trwałą utratą mamy według art. 28 ust. 7 ustawy o rachunkowości do czynienia wtedy, gdy istnieje duże prawdopodobieństwo, że kontrolowany przez jednostkę składnik aktywów nie przyniesie w przyszłości w znaczącej części lub w całości przewidywanych korzyści ekonomicznych.
 
Do ksiąg rachunkowych odpis aktualizujący jest wprowadzany w zależności od tego, czy wcześniej na mocy odrębnych przepisów wartość danego środka trwałego została zaktualizowana (ostatnia taka aktualizacja została dokonana na 1 stycznia 1995 r.). Jeżeli więc takie zdarzenie miało miejsce i został utworzony kapitał z aktualizacji wyceny, trwała utrata wartości zostanie odzwierciedlona zapisem:
 
- do wysokości różnicy z aktualizacji wyceny (jeżeli została dokonana na podstawie odrębnych przepisów): strona Wn konta 803 "Kapitał z aktualizacji wyceny", strona Ma konta 050 "Umorzenie środków trwałych".
 
- pozostała kwota: strona Wn konta 766 "Pozostałe koszty operacyjne" (lub konto 767 "Odpisy z tytułu aktualizacji wartości aktywów niefinansowych"), strona Ma konta 050 "Odpisy aktualizujące wartość środków trwałych".
 
Należy pamiętać, że w razie ustania przyczyny, dla której dokonano odpisu aktualizującego z tytułu trwałej utraty wartości, równowartość całości lub odpowiedniej części uprzednio dokonanego odpisu zwiększa wartość danego składnika aktywów i będzie podlegało zaliczeniu do pozostałych przychodów operacyjnych (art. 35c ustawy o rachunkowości).

Ujawnienie w księgach
Środki trwałe, które są w posiadaniu jednostki, a nie widnieją w ewidencji księgowej, należy niezwłocznie wprowadzić do ksiąg rachunkowych. Ten fakt może zostać ujawniony w czasie przeprowadzanej inwentaryzacji. Istotne jest jednak upewnienie się, czy nie są one przypadkiem użytkowane w firmie np. na podstawie umowy leasingu operacyjnego i nie widnieją przykładowo na koncie pozabilansowym.
 
Ujawniony środek trwały należy ująć w księgach rachunkowych za pośrednictwem konta 265 "Rozliczenie nadwyżek". Istotna w tym momencie będzie jego odpowiednia wycena. Jeżeli nie ma możliwości ustalenia jego wartości zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości, który nakazuje wycenę takiego składnika majątku według ceny nabycia lub kosztu wytworzenia, należy ustalić wartość, po której ujawniony środek trwały mógłby być w tym momencie sprzedany. Następnie należy wprowadzić go do ksiąg rachunkowych zapisem: strona Wn konto 010 "Środki trwałe", strona Ma konta 265 "Rozliczenie nadwyżek". Natomiast rozliczenie w ten sposób powstałej nadwyżki będzie ujęte za pomocą konta przychodów: strona Wn konta 265 "Rozliczenie nadwyżek", strona Ma 760 "Pozostałe przychody operacyjne".
Remont środka trwałego
Środek trwały, który pozostaje w posiadaniu firmy, może wymagać remontu. Należy jednak rozróżnić tego typu wydatki od ponoszonych na ulepszenie. Będzie miało to kluczowe znaczenie dla ewidencji księgowej poniesionych przez firmę kosztów. Nieprawidłowa kwalifikacja będzie miała wpływ na oszacowanie nieprawidłowego wyniku finansowego na koniec okresu sprawozdawczego. Przykładowo, w przypadku gdy wydatek remontowy zostanie zaksięgowany jako ulepszenie, wynik zostanie zawyżony.
 
Ustawa o rachunkowości nie definiuje działań uznawanych za remont. Jednak zgodnie z prawem budowlanym, remont stanowi wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót mających na celu odtworzenie stanu pierwotnego.
 
Koszty poniesione w tym celu będą ujmowane w ewidencji księgowej jako koszty operacyjne w okresie ich poniesienia.
 
Jeżeli ujęcie kosztów w ten sposób wpływa według oceny jednostki istotnie na wynik finansowy, konieczne będzie rozliczenie kosztów w czasie za pomocą konta "Rozliczenie międzyokresowe kosztów". Ewidencja w tym przypadku może więc przebiegać w następujący sposób:
 
1. Obciążenie kosztów działalności operacyjnej kosztami remontu: strona Wn konta "Koszty według rodzaju", strona Ma konta 300 "Rozliczenie zakupu"
 
2. Zarachowanie kosztów do rozliczenia w przyszłych okresach: strona Wn 640 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów" (lub np. konto 643 "Koszty remontów środków trwałych rozliczanych w czasie"), strona Ma 490 "Rozliczenie kosztów".
 
Rozliczanie kosztów remontu w kolejnych okresach powinno rozpocząć się od miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano remont. W takim przypadku koszty przypadające na poszczególne okresy należy ująć przykładowo zapisem: strona Wn konta 550 "Koszty ogólnozakładowe", strona Ma konto 643 "Koszty remontów środków trwałych".
 
W ujęciu podatkowym wydatki poniesione na remont będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia.

Koszty ulepszenia
Ulepszenie własnego środka trwałego w odróżnieniu od remontu powoduje wzrost jego wartości w stosunku do ujęcia początkowego. Powstaje nowa podstawa ustalania odpisów amortyzacyjnych. Z ulepszeniem zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy o rachunkowości, mamy do czynienia w przypadku przebudowy, rozbudowy, modernizacji lub rekonstrukcji. Wynikiem przeprowadzenia takich prac jest wzrost wartości aktywów trwałych w stosunku do momentu wprowadzenia ich do ksiąg rachunkowych. Miarą takiego ulepszenia zgodnie z prawem bilansowym są korzyści wynikające z wydłużenia okresu używania środka trwałego, zwiększenia możliwości wytwórczych, lepszej jakości produktów.
 
W wyniku wzrostu wartości własnego środka trwałego należy dokonać odpowiednich zapisów w księgach rachunkowych. Po pierwsze w okresie, gdy podlega on ulepszeniu, należy pamiętać, aby przeksięgować go na konto "Środki trwałe w budowie" (strona Wn konto 083 "Środki trwałe w budowie", strona Ma konta 010 "Środki trwałe"). Do zakończenia prac wszystkie wydatki odnosi się w ciężar tego konta "Środki trwałe w budowie".
 
Przykładowa ewidencja usługi w związku z ulepszeniem, która powiększy wartość środka trwałego:
 
1. Otrzymanie faktury od usługodawcy w wartości brutto
 
a) wartość usługi netto: strona Wn konta 302 "Rozliczenie zakupu", strona Ma konta 202 "Rozrachunki z dostawcami",
 
b) wartość VAT naliczonego: strona Wn konta 225 "VAT naliczony i jego rozliczenie", strona Ma konta 202 "Rozrachunki z dostawcami",
 
2. Zapłata za fakturę; strona Wn konto 202 Rozrachunki z dostawcami", strona Ma 130 "Rachunek bankowy",
 
3. Zarachowanie usługi w ciężar kosztów środka trwałego w budowie w wartości netto: strona Wn konta 083 "Środki trwałe w budowie", strona Ma konta 302 "Rozliczenie zakupu".
 
Jeżeli chodzi natomiast o kwestię podatkową, należy zwrócić uwagę na art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem środki trwałe uważa się za ulepszone w wyniku dokonania przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, gdy suma wydatków, która powiększa ich wartość początkową, nie jest niższa niż 3,5 tys. zł. W związku z tym, jeżeli nakłady nie przekroczą tej kwoty, można je jednorazowo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast wydatki, które zostały poniesione na ulepszenie i przekraczają wartość 3,5 tys. zł, powiększają wartość środka trwałego i nie są uznawane za koszt uzyskania przychodów. Będą nim natomiast odpisy amortyzacje naliczane od nowej, wyższej wartości środka trwałego.
Ulepszenie obcego środka trwałego
Obce środki trwałe używane są na podstawie umów, które nie spełniają żadnego z siedmiu wymienionych już warunków z art. 3 ust. 4 ustawy o rachunkowości. Koszty poniesione na ulepszenie nie mogą zwiększać wartości środka trwałego. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 lit. c) ustawy o rachunkowości ulepszenie w obcych środkach trwałych traktuje się jak oddzielne środki trwałe.
 
Prawo podatkowe natomiast określa takie wydatki jako inwestycje w obcych środkach trwałych. Zalicza się je zgodnie z art. 16a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do grupy środków trwałych i amortyzuje. Tylko w przypadku gdy wartość takich wydatków nie przekroczy 3,5 tys. zł, może być bezpośrednio zaliczana do koszty uzyskania przychodów.

Usunięcie z ewidencji
Wyksięgowanie środka trwałego z ewidencji następuje między innymi w momencie kiedy środek trwały nie jest dłużej zdatny do użytku i należy go zlikwidować. Z ewidencji księgowej należy również wyksięgować środek trwały nieodpłatnie przekazany lub który firma sprzedała.
 
Postawienie środka trwałego w stan likwidacji powinno być potwierdzone dokumentem LT. Jeżeli nie został on umorzony w całości, zapis usunięcia będzie wyglądał w następujący sposób: strona Ma konta 010 "Środki trwałe", strona Wn konta 050 "Umorzenie środków trwałych" - do wysokości dotychczasowego umorzenia i konta "Pozostałe koszty operacyjne" - w wysokości nieumorzonej.
 
Należy jednak pamiętać, że w przypadku gdy likwidacja jest skutkiem zdarzeń losowych, to część nieumorzona obciąży konto 775 "Straty nadzwyczajne".
 
 
Firma będzie musiała wyksięgować środek trwały również wtedy, gdy zostanie on przekazany w formie aportu lub darowizny (zobacz przykład 6 i 7).
 

Agnieszka Pokojska

Autopromocja

Źródło: Gazeta Prawna Nr 107/2007 z dnia 2007-06-04

 




Czym są środki trwałe w budowie
Prawo bilansowe rozróżnia kategorie środków trwałych w budowie. Są to zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego.

Nowy samochód ciężarowy może być amortyzowany według degresywnej metody amortyzacji, mimo iż dotychczas ustanowione w jednostce zasady rachunkowości przewidywały zastosowanie metody amortyzacji liniowej.
 
Opracowane przez kierownika jednostki zasady polityki rachunkowości powinny zawierać informacje pozwalające na zachowanie w kolejnych latach obrotowych między innymi ciągłości zasad wyceny aktywów i pasywów, w tym także dokonywania odpisów amortyzacyjnych.
 
Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, przyjęta w jednostce polityka rachunkowości może być zmieniana ze skutkiem od początku kolejnego roku obrotowego, a w przypadku przewidzianym w art. 8 ust. 2 ustawy o rachunkowości skutki zmian i ich liczbowy wpływ na wynik finansowy jednostki powinny zostać opisane w informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego. Na kierowniku jednostki spoczywa także odpowiedzialność za zapewnienie porównywalności danych pochodzących ze sprawozdań finansowych z lat obrotowych sprzed zmiany.
 
Z kolei, zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy o rachunkowości dla nowo nabytego środka trwałego na dzień przyjęcia do używania ustala się okres lub stawkę i metodę jego amortyzowania. Przy określaniu powyższych istotne znaczenie ma okres ekonomicznej użyteczności środka trwałego, który kształtują czynniki wymienione w ust. 2 wyżej wspomnianego artykułu. Ustawa o rachunkowości nie wprowadza innych ograniczeń w tym względzie; nie nakazuje jednostce zbieżności wybieranej dla nowego środka trwałego metody amortyzacji z tą określoną w polityce rachunkowości.
 
Interpretując łącznie przytoczone powyżej przepisy ustawy o rachunkowości, można stwierdzić, że podjęcie decyzji o amortyzowaniu nowych zakupionych środków trwałych inną metodą lub za pomocą innych stawek niż stosowane dotychczas, nawet, jeżeli były one stosowane do podobnych obiektów, nie stanowi zmiany polityki rachunkowości w rozumieniu art. 8 ustawy o rachunkowości.
 
Ze zmianą zasad polityki rachunkowości mielibyśmy do czynienia, gdyby zmiana metody amortyzacji dotyczyła środków trwałych częściowo zamortyzowanych. W takim przypadku, w informacji dodatkowej wyjaśnienia wymagałaby powstała w wyniku zmiany metody amortyzacji różnica w wycenie środków trwałych.
 
Jednak w przypadku wprowadzenia do ewidencji nowego samochodu ciężarowego, dla którego okres amortyzacji dopiero się rozpocznie, zastosowanie może znaleźć każda z istniejących metod amortyzacji. Zakładając, że zużycie środków trwałych dotychczas amortyzowanych przy zastosowaniu metody liniowej pozostanie ewidencjonowane na tych samych zasadach, skutki wyboru określonej metody dla nowego środka trwałego nie będą miały żadnego wpływu na jasność i rzetelność w prezentowaniu sytuacji jednostki.
 
Warto w tym miejscu wskazać, że kierownik jednostki zobowiązany jest do prowadzenia i aktualizacji dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości. W zależności od sposobu dokumentowania przyjętych w jednostce zasad rachunkowości można zastanowić się nad wzmianką określającą wybór metody degresywnej dla samochodu ciężarowego, aczkolwiek nie należy traktować jej jako zmiany zasad rachunkowości z wynikającymi z przepisów ustawy o rachunkowości konsekwencjami.
 
Karolina Pokrywka
ekspert podatkowy, Rödl & Partner
 
 
PODSTAWA PRAWNA
 
- Art. 5 ust. 1, art. 8, art. 32 ust. 1-3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Przychody i koszty ze sprzedaży środka trwałego w trakcie okresu sprawozdawczego księguje się odpowiednio na kontach pozostałe przychody i koszty operacyjne. Natomiast na koniec tego okresu w rachunku zysków i strat w pozycji zysk/strata ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych wykazuje się saldo sumy wszystkich przychodów należnych ze zbycia środków trwałych i ich księgowej wartości netto, powiększonej o koszty związane z ich sprzedażą.
 
Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości przez pozostałe koszty i przychody operacyjne rozumie się koszty i przychody związane pośrednio z działalnością operacyjną jednostki, a w szczególności koszty i przychody związane: ze zbyciem środków trwałych, środków trwałych w budowie, wartości niematerialnych i prawnych, a także z utrzymywaniem i zbyciem nieruchomości oraz wartości niematerialnych i prawnych, zaliczanych do inwestycji.
 
W świetle powyższego w trakcie okresu sprawozdawczego przychody ze zbycia środka trwałego (w tym sprzedaży) zalicza się do pozostałych przychodów operacyjnych - konto 76-0 i odpowiednio w analityce przychody ze sprzedaży środków trwałych. Natomiast nieumorzona wartość netto zbywanego środka trwałego odnoszona jest w ciężar konta 76-1, pozostałe koszty operacyjne z właściwym rozwinięciem w analityce jako pozostałe koszty operacyjne związane ze zbyciem tego składnika majątku.
 
Przykładowa ewidencja księgowa operacji sprzedaży środka trwałego powinna przebiegać w następujący sposób: 1) wartość środka trwałego w cenie sprzedaży netto: Ma konto 76-0 „Pozostałe przychody operacyjne”, Ma konto 22 „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT, (jeżeli nie jest towarem używanym w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług), Wn konto 24 „Pozostałe rozrachunki”, 2) wyksięgowanie z ewidencji bilansowej środka trwałego w związku z jego sprzedażą: Wn konto 07 „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”, Ma konto 01 „Środki trwałe”, Wn konto 76-1 „Pozostałe koszty operacyjne”, Ma konto 01 „Środki trwałe”.
 
Towary używane są zwolnione z podatku od towarów i usług. Przez takie towary ustawa o podatku od towarów usług rozumie: budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej pięć lat oraz pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.
 
W rachunku zysków i strat (odpowiednio w wariancie kalkulacyjnym i porównawczym) wynik ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych (w tym środków trwałych) wykazuje się w pozycji G.I lub D.I. - zysk ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych albo w pozycji H.I lub E.I - strata ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych.
 
W wymienionych wyżej pozycjach podaje się saldo (różnicę) sumy wszystkich przychodów ze zbycia (sprzedaży, likwidacji oraz nieodpłatnego przekazania) środków trwałych i ich księgowej wartości netto, powiększonej o poniesione koszty związane ze zbyciem tych składników.
 
A zatem w rachunku zysków i strat prezentuje się łączny wynik ze sprzedaży środków trwałych, a zysk lub strata z tych operacji stanowią odpowiednio pozostałe przychody i koszty operacyjne.
 
KRZYSZTOF SKOWROŃSKI
doradca podatkowy, Rödl & Partner
 
 
PODSTAWA PRAWNA
 
- Art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. b), art. 42 ust. 2 oraz art. 47 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).
 
- Art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość początkową środka trwałego należy powiększyć o wartość wydatków poniesionych na jego ulepszenie, jeśli w danym roku podatkowym wydatki te przekroczyły kwotę 3500 zł. Ponadto z treści tych przepisów wynika, że o ulepszeniu środków trwałych mówimy wówczas, gdy ulepszenie polegało na przebudowie, rozbudowie, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji oraz gdy poniesienie wydatków spowodowało wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środka trwałego do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami eksploatacji.
 
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dzielą zatem wydatki na dwie grupy - wydatki na remont oraz wydatki na ulepszenie środków trwałych. O ile te pierwsze są uwzględniane w kosztach uzyskania przychodów bezpośrednio, to w sytuacji, gdy wydatki te dotyczą ulepszenia - nie ma takiej możliwości. W tym ostatnim przypadku wartość ulepszenia powiększa wartość środka trwałego, od którego dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
 
Zakupione składniki majątku, tj. system monitorujący, należy wprowadzić do ewidencji środków trwałych na podstawie faktur dokumentujących ich zakup (montaż). Dodatkowo, jeżeli przed oddaniem ich do użytku podatnik poniósł inne wydatki składające się na cenę nabycia należy również uwzględnić je w tej wartości. Kolejny krok to dokonanie kwalifikacji składników majątku do właściwego rodzaju klasyfikacji środków trwałych (KŚT) w oparciu o uregulowania zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych. Z przepisów powyższego rozporządzenia wynika, że do wyposażenia budynku, zakwalifikowanego do grupy 1 KŚT, zalicza się m.in. wszystkie instalacje wbudowane w konstrukcję budynku na stałe. Jeśli zatem system monitorujący zostanie wbudowany w konstrukcję budynku na stałe, wówczas wydatki poniesione na jego zakup należy rozpatrywać w kategoriach ulepszenia budynku, a więc w kontekście przepisów art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i amortyzować według stawki amortyzacyjnej właściwej dla budynku.
 
W przypadku natomiast, gdy zakupiony system monitorujący nie stanowi stałego elementu budynku, należy potraktować go jako odrębny obiekt inwentarzowy, zakwalifikowany do grupy 6 KŚT „Urządzenia techniczne” i amortyzować według stawki właściwej dla tych urządzeń. Dodatkowo należy zaznaczyć, że od 2007 roku istnieje możliwość dokonywania jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 KŚT, z wyjątkiem samochodów osobowych, lecz dotyczy to tylko małych podatników i tych, którzy w 2007 roku rozpoczęli działalność gospodarczą. Przy czym w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych łączna wartość tych odpisów nie może przekroczyć kwoty 50 tys. euro (w 2007 roku - 199 tys. zł).
 
Gabriela Napieralska
menedżer, departament rachunkowości, HLB Frąckowiak i Wspólnicy
 
PODSTAWA PRAWNA
 
- Art. 16g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).
 
- Załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz.U. nr 112, poz. 1317 z późn. zm.).

- Art. 3 ust. 1 pkt 15 lit. c) i ust. 4, art. 28, art. 31 oraz art. 35c ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

- Art. 16a ust. 2 oraz art. 16g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1991 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).



Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo



Kliknij aby zobaczyć ilustrację.




Kliknij aby zobaczyć ilustrację.




Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

"DGP": Zwiększa się liczba firm planujących redukcję zatrudnienia; firmy zwalniają nie tylko grupowo

Firmy zwalniają. Jakie są powody redukcji zatrudnienia? "Wzrost kosztów, spadek zamówień oraz cyfryzacja i nowe technologie to główne powody planowanych redukcji zatrudnienia" – donosi dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA