REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wszystko o kasach rejestrujących

REKLAMA

Od 1 lipca 2007 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące kas rejestrujących. Przewidują one m.in. przedłużenie obowiązywania dotychczasowych zwolnień ze stosowania kas dla pewnych grup podatników. Rozszerzenie kręgu przedsiębiorców, którzy będą musieli zainstalować i stosować w swojej działalności kasy fiskalne, nastąpi na jesieni. Od 1 października będą musieli zainstalować kasy dokonujący dostawy wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe.

SPIS TREŚCI

PORADY PRAWNE

AKTY PRAWNE

PRZYKŁADY




Limity obrotów
Nowe rozporządzenie ministra finansów w sprawie kas rejestrujących nawiązuje pod względem zakresu zastosowanych zwolnień od ewidencjonowania, z pewnymi tylko wyjątkami, do uregulowań, jakie obowiązywały w 2006 roku i w pierwszym półroczu 2007 roku. Zachowane zostaje dotychczasowe kryterium związane z wielkością obrotu wyznaczające zakres zwolnień podmiotowych od ewidencjonowania. Ze zwolnień, co do zasady, nie będą mogli korzystać podatnicy, u których wielkość obrotów z tytułu działalności polegającej na sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła w okresie rocznym kwotę 40 tys. zł (dla kontynuujących działalność gospodarczą).
Utrzymane zostało również zwolnienie podmiotowe dla podatników, u których udział wartości sprzedaży towarów i świadczonych usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia, objętych omawianym zwolnieniem, w ogólnych obrotach podatnika z tytułu działalności polegającej na sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych był większy niż 70 proc.
Zachowane także zostało dotychczasowe kryterium stosowania zwolnienia dla podatników rozpoczynających działalność. Podatnicy ci po przekroczeniu obrotu w wysokości 20 tys. zł z działalności polegającej na sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych tracą
prawo do korzystania ze zwolnienia.
Warto w tym miejscu wyjaśnić, kiedy dochodzi do przekroczenia wskazanych limitów obrotów. Aby ustalić kwotę obrotów uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, należy zsumować całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Niezgodne z przepisami jest wyłączenie z tego obrotu sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących zostały przez prawodawcę zwolnione (przedmiotowo) z obowiązku ewidencjonowania (zob. postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego w Zgierzu z 9 stycznia 2006 r., nr III/443-2/06). Nieprawidłowe jest także przyjmowanie obrotów tylko z jednego rodzaju działalności, jeśli jest ona prowadzona w ramach jednej firmy, posiadającej jeden NIP. Potwierdzeniem takiego stanowiska jest wyrok NSA z 25 sierpnia 1998 r. (sygn. akt I SA/Łd 1248/96; niepublikowany), w którym sąd podkreślił, że przyjęcie przez organy podatkowe - dla oceny wysokości obrotu obligującego do zainstalowania kas fiskalnych - obrotu z dwóch aptek łącznie (tu sprzedaż na terenie jednostki i w jednostkowej stołówce przedszkolnej) nie budzi wątpliwości, gdy dokonano jednego zgłoszenia rejestracyjnego działalności gospodarczej, posługując się jednym numerem identyfikacyjnym oraz składając jedną deklarację podatkową. 
Wyłączenia ze zwolnienia
Zgodnie z przepisami nowego rozporządzenia ministra finansów w sprawie kas rejestrujących nadal utrzymana zostaje zasada wyłączenia ze zwolnienia od ewidencjonowania przy pomocy kas bez względu na osiągniętą wysokość obrotu podatników:
- kontynuujących po dniu 30 czerwca 2007 r. działalność polegającą na sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, którzy byli zobowiązani do ewidencjonowania przed tą datą,
- prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego.

Kontynuowane jest też stosowanie tej szczególnej regulacji (wyłączenia ze zwolnienia) m.in. w zakresie
świadczenia usług przewozów osób i ładunków taksówkami oraz w zakresie pasażerskich przewozów regularnych i nieregularnych, gdzie nie stosuje się cen urzędowych za przejazd oraz przy dostawie zespołów, podzespołów i części zamiennych do samochodów, dostaw elektronicznego sprzętu powszechnego użytku oraz sprzętu fotograficznego, a także sprzedaży wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, płyt CD i DVD oraz niektórych innych nagranych nośników informatycznych (w tym zawierających oprogramowanie komputerowe).
Obowiązek bezwzględnego stosowania kas zostaje ponadto rozszerzony od 1 października 2007 r. na sprzedaż wszelkiego rodzaju wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Zmiany od lipca
Nowe rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących zakłada rozszerzenie kręgu przedsiębiorców, którzy od 1 lipca nie będą korzystali już ze zwolnień przedmiotowych.
Minister finansów w nowym rozporządzeniu zrezygnował z dotychczas stosowanych zwolnień o charakterze przedmiotowym w zakresie usług:
- wspomagających
transport drogowy pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.21.25), dotyczy to np. usług terminali, kontroli natężenia ruchu, badania bezpieczeństwa ruchu,
- naukowo-badawczych (PKWiU 73), dotyczy to prac badawczych i rozwojowych we wszystkich dziedzinach,
- w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.30), dotyczy to np. badania składu i właściwości substancji, przeglądów pojazdów mechanicznych, badań związanych z wydawaniem atestów,
- reklamowych (PKWiU 74.4),
- związanych z pakowaniem prezentów, paczek pocztowych i podobnych (PKWiU 74.82.10-00.50),
- związanych z poprawą kondycji fizycznej (PKWiU 93.04), dotyczy np. saun, łaźni parowych, solariów, salonów odchudzających, pijalni wód leczniczych, centrów fitness.
- pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 93.05), z wyjątkiem wykonywanych przez schroniska dla zwierząt.
Oznacza to, że będą obowiązywały w tym zakresie limity zwolnień, jak dla pozostałych podatników.
Kary za opóźnienie
Podatnicy są zobowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem pięciu lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Podatnicy, którzy mimo obowiązku stosowania kasy nie zakupią jej i nie rozpoczną rejestracji obrotów na urządzeniu fiskalnym w obowiązującym terminie, podlegają karom. Na podstawie przepisów kodeksu karnego skarbowego, kasa rejestrująca (fiskalna) to księga, podobnie jak
księga przychodów i rozchodów, czy ewidencje VAT. W związku z tym nieprawidłowości w ewidencjonowaniu sprzedaży są karane tak samo, jak nieprawidłowości w prowadzeniu księgi.
Naruszenie obowiązków
Jak już wspomniałam, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są zobowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Podatnicy naruszający ten obowiązek do czasu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących tracą
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę stanowiącą równowartość 30 proc. kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.
Może się jednak zdarzyć, że podatnik z przyczyn od niego niezależnych nie będzie mógł ewidencjonować sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W takiej sytuacji podatnik jest zobowiązany ewidencjonować obroty i kwoty podatku należnego przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej. W przypadku gdy ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej jest niemożliwe, podatnik nie może dokonywać sprzedaży.

Ulga za zakup
Podatnikom, którzy muszą kupić, zainstalować i stosować kasę fiskalną przy prowadzeniu działalności gospodarczej, przysługuje ulga na zakup takiego urządzenia. Zgodnie z przepisami ustawy o VAT podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 proc. jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2,5 tys. zł.
W przypadku gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem zwolnionym od VAT urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej na rachunek bankowy podatnika w terminie do 25 dnia od daty złożenia wniosku o taki zwrot przez podatnika.
Wskazane odliczenie może być dokonane w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za miesiące następujące po tym miesiącu. W przypadku podatników rozliczających się za okresy kwartalne, odliczenie może być dokonane w rozliczeniu za kwartał, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub w rozliczeniu za następne kwartały. Podstawą do odliczenia, czyli skorzystania z ulgi na zakup kasy fiskalnej, jest posiadanie przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.
Ważne w tym przypadku jest to, że kwota dokonanego w danym okresie rozliczeniowym odliczenia z tytułu nabycia kas rejestrujących nie może być wyższa od kwoty różnicy między podatkiem należnym a podatkiem naliczonym. W przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest większa lub równa kwocie podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik może otrzymać zwrot nierozliczonej wcześniej kwoty, z tym że w danym okresie rozliczeniowym kwota zwrotu nie może przekroczyć równowartości:
- 25 proc. kwoty przysługującej podatnikowi do odliczenia przed jego pierwszym dokonaniem - jeżeli podatnik składa deklaracje za okresy miesięczne, lub
- 50 proc. - jeżeli podatnik składa deklaracje za okresy kwartalne.
Aby z przysługującej ulgi skorzystać, przedsiębiorca musi spełnić dodatkowe warunki. Dokonanie odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania. W przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania jedną kasę rejestrującą, zgłoszenie może być dokonane na formularzu zawiadomienia o miejscu instalacji kasy rejestrującej zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników, o ile zawiadomienie to zostało złożone przed powstaniem obowiązku ewidencjonowania.
Odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących ich terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników.
Zwrot wydatków
Wskazana ulga może zostać podatnikowi odebrana. Przepisy przewidują, że podatnicy są zobowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot.
Podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani do wykonywania co 12 miesięcy obowiązkowego przeglądu technicznego kasy przez właściwy serwis.
Podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących dodatkowo, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:
- zaprzestaną działalności,
- nastąpi otwarcie likwidacji,
- zostanie ogłoszona
upadłość,
- nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału),
- dokonają odliczenia z naruszeniem obowiązujących warunków.

Przepisy więc określają, że podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadku zaprzestania używania kas w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania. Obowiązek ten nie został wyłączony w stosunku do podatników, którzy z przyczyn niezależnych od siebie i niezawinionych utracili kasy rejestrujące, np. w przypadku kradzieży czy innego zdarzenia losowego.
Obowiązek zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących powstaje z upływem ostatniego dnia miesiąca lub kwartału, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu. Obowiązek rozliczenia odliczonych kwot należy spełnić nie później niż w terminie rozliczenia podatku od towarów i usług za ten miesiąc lub kwartał. W przypadku podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione lub zwolnionych podmiotowo z podatku, którzy otrzymali część pieniędzy za zakup kasy, terminem oddania nienależnych kwot jest koniec miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu.

Zgłoszenie kasy
Podatnicy, którzy w odpowiednim - przewidzianym przepisami - terminie mają obowiązek instalacji kasy fiskalnej, muszą rozpocząć ewidencjonowanie przy zastosowaniu co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas rejestrujących, która została zgłoszona przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego do prowadzenia ewidencji we wszystkich miejscach prowadzenia sprzedaży, na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca podatnicy są zobowiązani zastosować do ewidencjonowania kolejne kasy rejestrujące, w liczbie nie mniejszej niż liczba kas rejestrujących przypadająca do ewidencjonowania w pierwszym miesiącu ewidencjonowania wynikająca z dokonanego przez podatnika zgłoszenia.
Rozpoczęcie ewidencjonowania przedłuża odpowiednio okres zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania w części dotyczącej obrotów realizowanych na stanowiskach kasowych, na których ewidencjonowanie powinno być prowadzone w kolejnych miesiącach.
Urządzenie fiskalne
Na koniec zatrzymajmy się przy kasie rejestrującej jako urządzeniu. Każdy, kto musi ją zainstalować, powinien wiedzieć, że powinna ona spełniać określone prawem wymogi. Kasa rejestrująca jest urządzeniem samodzielnym lub może stanowić część składową systemu kasowego. Kasa rejestrująca (nie do zastosowania szczególnego) musi spełniać następujące kryteria i warunki techniczne. Po pierwsze, musi być zbudowana co najmniej z następujących elementów: modułu fiskalnego wraz z pamięcią fiskalną (z tym że w przypadku systemu kasowego pamięć fiskalną musi posiadać każda kasa wchodząca w skład systemu, nie dopuszcza się instalowania pamięci fiskalnej w jednostce centralnej systemu), drukarki paragonowej, wyświetlacza (ekranu, monitora) przeznaczonego do odczytu przez kupującego danych o wartości sprzedaży. Kasa powinna zawierać pamięć fiskalną wbudowaną w części kasy niedostępnej dla użytkownika, umieszczoną w gnieździe związanym nierozłącznie z obudową, zalanym twardą nieprzezroczystą masą oraz zabezpieczoną w sposób powodujący jej zniszczenie w momencie naruszenia. Dodatkowo kasa musi zapewniać rejestrację w pamięci fiskalnej kasy co najmniej 1830 raportów fiskalnych dobowych, 200 awaryjnych zerowań pamięci operacyjnej kasy, 30 zmian stawek podatku od towarów i usług oraz posiadać sygnalizację dopełniania się przy zapisie każdego z ostatnich 30 raportów dobowych. W przypadku obudowy przepisy przewidują szczególne wymogi. Obudowa każdej kasy musi być zabezpieczona plombą ołowianą w sposób powodujący jej zniszczenie w przypadku naruszenia. Ponadto kasa dostarczona podatnikowi musi być zaplombowana plombą ołowianą.
Kasa musi zawierać zabezpieczenia uniemożliwiające likwidację zapisów zawartych w rejestrach i pamięci fiskalnej kasy, w szczególności z powodu braku zasilania, oraz posiadać dwa wyświetlacze, z których jeden musi zapewniać łatwy odczyt wartości sprzedaży przez nabywcę (pojemność znakowa wyświetlacza nie może zawierać mniej miejsc znakowych niż wynosi łączna wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku). Również powinna posiadać zasilanie sieciowo-bateryjne (akumulatorowe) lub bateryjne (akumulatorowe), które musi zapewnić uzyskanie wydruku minimum 200 paragonów, średnio każdy o zawartości 30 wierszy druku, w czasie 48 godzin od momentu zaniku zasilania sieciowego, z wyjątkiem kas posiadających monitory lampowe. Trzeba też pamiętać, że kasa ma zapewniać prawidłową i bezpieczną pracę w różnych warunkach eksploatacyjnych i nie może zawierać rozwiązań konstrukcyjnych, technicznych i wykonywać funkcji, które mogą prowadzić do nieprawidłowego wyliczania obrotu i kwot podatku należnego.

EWA MATYSZEWSKA
ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: Gazeta Prawna z 2 lipca 2007 Nr 126/07

Ważne liczby
40 tys. zł przekroczenie obrotu rocznego w tej wysokości przez kontynuujących działalność gospodarczą, zobowiązuje do zainstalowania kasy fiskalnej.

20 tys. zł przekroczenie obrotu rocznego w tej wysokości przez rozpoczynających działalność gospodarczą, zobowiązuje do zainstalowania kasy fiskalnej.
Co należy wiedzieć o kasach
Program pracy kasy - program pracy kasy, w tym modułu fiskalnego kasy, dopuszczony do stosowania przez ministra finansów, zapewniający prawidłowy i trwały jednokrotny zapis wielkości obrotu i kwot podatku w pamięci fiskalnej kasy oraz wydruk oryginału i kopii paragonów lub faktur VAT oraz raportów fiskalnych, a także wydruków niefiskalnych.
Program aplikacyjny kasy - program współpracujący z modułem fiskalnym, odpowiedzialny za prawidłowe zaprogramowanie funkcji oraz zabezpieczający przed wprowadzeniem do kas funkcji, rozwiązań technicznych i programowych niedopuszczonych programem pracy kasy.
Moduł fiskalny kasy - urządzenie rejestrujące obrót i wyliczające kwoty podatku należnego, a także sterujące w jednoznaczny sposób wydrukiem wszystkich dokumentów drukowanych przez kasę oraz wyświetlaczem kasy.
Pamięć fiskalna kasy - urządzenie umieszczone w twardej nieprzezroczystej masie, umożliwiające trwały jednokrotny zapis danych dopuszczonych programem pracy kasy bez możliwości ich likwidacji oraz wielokrotny odczyt tych danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia.
Drukarka kasy - urządzenie drukujące wszystkie dokumenty dopuszczone programem pracy kasy do druku przez daną kasę.
Fiskalizacja kasy - jednokrotna i niepowtarzalna czynność inicjująca pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną kasy, zakończoną wydrukiem dobowego raportu fiskalnego.
Numer unikatowy kasy - indywidualny i niepowtarzalny numer nadawany pamięci fiskalnej kasy przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, identyfikujący każdą kasę, który nie może być przypisany innym urządzeniom.
Paragon fiskalny - wydrukowany dla nabywcy przez kasę rejestrującą w momencie sprzedaży dokument fiskalny z dokonanej sprzedaży.
Raport fiskalny (dobowy, miesięczny, okresowy lub rozliczeniowy) - dokument fiskalny zawierający dane sumaryczne o obrocie i kwotach podatku za daną dobę lub za wybrany okres w ujęciu według poszczególnych stawek podatkowych oraz sprzedaży zwolnionej z podatku.
Wydruk niefiskalny - każdy niezawierający transakcji sprzedaży dokument wydrukowany przez kasę przed jej fiskalizacją oraz każdy inny dokument niezawierający transakcji sprzedaży, dopuszczony programem pracy kasy do druku, poza paragonem fiskalnym, fakturą VAT i raportami fiskalnymi.
Serwis kas rejestrujących - czynności obejmujące fiskalizację kas, ich naprawy i konserwacje oraz przeglądy prowadzone zgodnie z wymogami rozporządzenia.
Numer kontrolny - numer generowany przez program pracy kasy, z uwzględnieniem czynnika cyfrowego nieznanego użytkownikowi kasy, umieszczony na drukowanym przez kasę rejestrującą paragonie fiskalnym lub fakturze VAT oraz dobowym raporcie fiskalnym, który potwierdza, że dokument ten został wyemitowany przez dany typ kasy.
Jak ewidencjonuje sprzedaż podatnik zwolniony z VAT
Podatnicy wykonujący wyłącznie czynności zwolnione od VAT lub będący podatnikami zwolnionymi podmiotowo osiągnięty obrót ewidencjonują jako obrót zwolniony od podatku.
Jakie dane zawiera paragon fiskalny
Paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać następujące informacje: imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby podatnika; NIP; numer kolejny wydruku; datę i czas (godzinę i minutę) sprzedaży; nazwę towaru lub usługi; cenę jednostkową towaru lub usługi; ilość i wartość sprzedaży; wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek; wartość sprzedaży zwolnionej z podatku; łączną kwotę podatku; łączną kwotę należności; kolejny numer paragonu fiskalnego; kolejny numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym; logo fiskalne raz numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy.

Ile kosztują najpopularniejsze kasy fiskalne*
BINGO - kasa fiskalna przeznaczona do pracy w małych i średnich punktach handlowych, gastronomicznych i usługowych, również mobilnych (cena netto: 999 zł).
BINGO PLUS - prosta w obsłudze kasa fiskalna przystosowana do pracy w małych i średnich punktach handlowo-usługowych. Urządzenie to cieszy się dużym powodzeniem wśród klientów z branży fryzjerskiej i kosmetycznej (cena netto: 1199 zł).
MOBILE - kasa przeznaczona do pracy w terenie. Doskonale sprawdza się w handlu na targowiskach, akwizycji oraz wszelkiego rodzaju usługach, gdzie wymagane jest małe urządzenie (cena netto: 1099 zł).
COMBO - systemowa kasa fiskalna z możliwością pracy on-line. Przeznaczona do pracy w średnich i dużych placówkach handlowych (cena netto: 2399 zł - 3499 zł, w zależności od wersji urządzenia).
NEO - wytrzymała kasa fiskalna. Idealnie sprawdza się w warunkach intensywnej eksploatacji jako urządzenie jednostanowiskowe lub pracujące w systemie (cena netto: 1699 zł lub 1899 zł, w zależności od wersji urządzenia).
* według wewnętrznych danych firmy Posnet
6 kroków jak rozpocząć ewidencję kasową
1 Wybierz urządzenie fiskalne

Wybór urządzenia fiskalnego powinien być przemyślany. Kasy i drukarki coraz częściej poza funkcją fiskalną wspomagają zarządzanie placówką handlową. Z tego względu ważne jest dobre dopasowanie urządzenia do obecnych i przyszłych potrzeb podatnika. Często klienci, którzy po raz pierwszy dokonują zakupu urządzenia fiskalnego, jako jedyne kryterium wyboru przyjmują cenę. Takie myślenie może w przyszłości uniemożliwić sprawne funkcjonowanie firmy podatnika. Instalując kasę, trzeba wiedzieć, czy wybrane urządzenie pozwoli na rejestrowanie tylko prostych informacji (np. wartości obrotu z podziałem na stawki podatkowe), czy też będzie miało bardziej złożone funkcje (np. rejestrację stanów magazynowych, rozliczanie kasjerów itp.).

2 Kup wybraną kasę

Autopromocja

Podatnikowi, który dopiero rozpoczyna ewidencjonowanie przy użyciu kasy lub drukarki fiskalnej, przysługuje zwrot w wysokości 50 proc. ceny netto, nie więcej jednak niż 2,5 tys. zł za sztukę. Dodatkowo zakup kasy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Należy jednak pamiętać, że wszelkie odliczenia będą dotyczyły tylko wcześniej zadeklarowanej do wprowadzenia liczby urządzeń fiskalnych.

3 Złóż zawiadomienie do naczelnika urzędu skarbowego

Po zakupie kasy rejestrującej należy co najmniej dzień przed rozpoczęciem ewidencji (fiskalizacji) złożyć pismo do naczelnika urzędu skarbowego, w którym trzeba podać liczbę i miejsce instalacji urządzeń fiskalnych (należy wziąć pod uwagę wszystkie urządzenia, jakie będą instalowane, także kasy rezerwowe).

4 Dokonaj fiskalizacji

Następnie trzeba nieodwracalnie uaktywnić pamięć fiskalną (fiskalizacja). Dokonuje tego uprawniony pracownik serwisu, który powinien posiadać legitymację producenta bądź importera kas. Od tej pory w pamięci będą zapisywane wszystkie operacje dokonywane na kasie. W ciągu siedmiu dni od fiskalizacji trzeba zarejestrować urządzenie w urzędzie skarbowym. Następnie urząd nada numer ewidencyjny urządzenia i pisemnie powiadomi o tym podatnika.

5 Rozpocznij ewidencję obrotu

Na początku ewidencji kasowej kluczową rolę pełni serwisant, który uaktywni pamięć kasy i pomoże zaprogramować urządzenie. Warto dowiedzieć się, czy sprzedawca kasy zapewnia odpowiednią pomoc przy uruchomieniu kasy przez służby serwisowe. Od tego, jakich instrukcji udzieli serwisant i ile podatnik otrzyma czasu, by zapoznać się z urządzeniem, zależeć będzie łatwość i szybkość obsługi klientów oraz prawidłowa sprawozdawczość potrzebna dla kontroli skarbowej lub podatkowej.

6 Stosuj obowiązujące przepisy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy przedsiębiorca rozpocznie rejestrację obrotów na kasie fiskalnej, musi pamiętać o kilku ważnych działaniach. Przede wszystkim musi on rejestrować każdą sprzedaż i wydawać klientowi oryginał paragonu. Na koniec każdego dnia lub przed rozpoczęciem sprzedaży dnia następnego trzeba wykonać dzienny raport fiskalny. Urząd skarbowy będzie też od podatnika wymagał miesięcznych raportów sporządzanych na koniec każdego miesiąca lub przed pierwszą sprzedażą miesiąca następnego. Dokumenty kasowe muszą być przechowywane przez okres pięciu lat, licząc od następnego roku po rozpoczęciu fiskalizacji. Bardzo istotną sprawą jest też ścisła współpraca ze służbami serwisowymi. Serwisant ma za zadanie zamieszczać wpisy w książce kasy rejestrującej, przechowywanej w miejscu zainstalowania urządzenia. Dokonuje on także obowiązkowych przeglądów technicznych kasy (przynajmniej raz w roku).


Nabycie kasy fiskalnej przez podatnika wymaga w pierwszej kolejności dokonania jej fiskalizacji, przez co rozumie się jednokrotną i niepowtarzalną czynność inicjującą pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną kasy, zakończoną wydrukiem dobowego raportu fiskalnego. Od tego momentu podatnik ma siedem dni na zgłoszenie kasy do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy.
 
Do każdej kasy fiskalnej dołączana jest tzw. książka kasy rejestrującej, która zawiera m.in. informacje o kasie (numer ewidencyjny), jej sprzedawcy, podmiocie dokonującym czynności serwisowych, miejscu używania kasy oraz samym podatniku. W przypadku utraty tej książki podatnik jest zobowiązany niezwłocznie zwrócić się do serwisu o wydanie duplikatu oraz powiadomić o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego.
 
Oprócz wydruku paragonu, który jest wydawany nabywcy, kasa musi posiadać możliwość sporządzania kopii tych paragonów. Trwałość takich kopii jest jednak niewielka. Z tego względu istnieje możliwość sporządzania i przechowywania tych kopii również na informatycznych nośnikach jednokrotnego trwałego zapisu. Przy czym przed rozpoczęciem archiwizowania w takiej formie podatnik jest zobowiązany zgłosić ten fakt do urzędu skarbowego, podając numer ewidencyjny kasy oraz datę rozpoczęcia stosowania tego systemu sporządzania kopii i przechowywania dokumentów kasowych. Kopie papierowe muszą być przechowywane przez co najmniej sześć miesięcy, a później mogą zostać zniszczone. Ważne jest, aby podatnik powiadomił urząd o czasie i miejscu niszczenia kopii przynajmniej 30 dni przed jego dokonaniem.
 
Najistotniejszą kwestią dla podmiotów nabywających kasy jest możliwość skorzystania z ulgi na ich zakup. Podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od podatku należnego kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 proc. jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2,5 tys. zł. Skorzystanie z ulgi na zakup kasy jest możliwe po spełnieniu łącznie określonych warunków, w tym złożeniu przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania; w przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania jedną kasę, zgłoszenie może być dokonane na formularzu zawiadomienia o miejscu instalacji kasy, o ile zawiadomienie to zostało złożone przed powstaniem obowiązku ewidencjonowania.
 
Oprócz wspominanych obowiązków dotyczących wyłącznie podatnika korzystającego z kasy rejestrującej pewne obowiązki są również nakładane na producenta lub importera kas fiskalnych (np. konieczność uzyskania decyzji o spełnieniu wszystkich wymogów i kryteriów technicznych), jak również podmiot zajmujący się serwisowaniem tych kas (np. powiadomienie urzędu skarbowego o fiskalizacji kasy w ciągu siedmiu dni od dokonania tej czynności).

ROMAN NAMYSŁOWSKI
doradca podatkowy, menedżer, Ernst & Young

PODSTAWA PRAWNA
 
- Par. 3, par. 5-6 oraz par. 11 rozporządzenia ministra finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U. nr 108, poz. 948 z późn. zm.).
 
- Par. 8 rozporządzenia ministra finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących.

Minister finansów w drodze rozporządzenia może zwolnić czasowo niektóre grupy podatników, a także niektóre czynności z obowiązku stosowania kas i z upoważnienia tego korzysta wydając lub nowelizując kolejne rozporządzenia w tej sprawie. Przewidują one np. zwolnienia podmiotowe odnoszące się do wielkości obrotu podlegającego obowiązkowi ewidencji, zwolnienia przedmiotowe czynności określonych w załączniku do rozporządzenia. Istnieje jednak grupa czynności, do których nie mają zastosowania żadne zwolnienia. Według rozporządzenia ministra finansów w sprawie kas rejestrujących, które weszło w życie 1 lipca, należą do nich, podobnie jak dotychczas, m.in. przewozy taksówkarskie oraz regularne i nieregularne przewozy pasażerskie, dostawa podzespołów i części do samochodów, dostawa sprzętu telekomunikacyjnego, elektronicznego i fotograficznego, sprzedaż paliw płynnych (w tym LPG).
 
Ustawodawca postanowił, pod pewnymi warunkami, zrefundować przedsiębiorcom wydatek na zakup kas fiskalnych. Podatnicy, którzy rozpoczynają ewidencjonowanie obrotu i kwot VAT przy użyciu kasy fiskalnej, mogą odliczyć od podatku należnego kwotę wydatkowaną na zakup kasy w wysokości 50 proc. ceny zakupu netto, jednak nie więcej niż 2,5 tys. zł. Odliczenie to może nastąpić najwcześniej w rozliczeniu za miesiąc (kwartał) rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu. Warunkiem odliczenia jest złożenie naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego zgłoszenia o liczbie kas i miejscu ich używania. Kolejnymi, ważnymi warunkami do odliczenia wydatku poniesionego w związku z zakupem kasy fiskalnej są rozpoczęcie ewidencji zgodnie z obowiązującym podatnika terminem oraz dokonywania ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej spełniającej kryteria i warunki techniczne.
 
Ustawa o VAT przewiduje sankcję dla podatników naruszających obowiązek ewidencji przy użyciu kasy fiskalnej. Stwierdza, że podatnicy tacy tracą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę stanowiącą równowartość 30 proc. kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Choć nie wynika to wprost z treści przepisu, zgodnie z orzecznictwem, sankcja ta dotyczy wyłącznie kwot podatku naliczonego, związanego ze sprzedażą niezaewidencjonowaną, mimo istnienia takiego obowiązku (a nie globalnej kwoty podatku naliczonego). Jeśli podatnik nie pomniejszył podatku naliczonego o kwotę sankcji i dokona tego organ podatkowy w rezultacie przeprowadzonej kontroli, powstałe w ten sposób zaległości nie upoważniałyby jednak organu do ustalenia ponadto 30-proc. dodatkowego zobowiązania podatkowego (tzw. sankcji). Sankcja za brak ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz sankcja w postaci dodatkowego zobowiązania podatkowego nie mogą się kumulować.
 
Na marginesie, sankcja w postaci utraty prawa do odliczenia 30 proc. podatku naliczonego w związku z brakiem ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących wydaje się niezgodna z prawem wspólnotowym, które nie zezwala na wprowadzenie generalnych ograniczeń (wyłączeń) prawa do odliczenia podatku naliczonego nieodnoszących się do konkretnych towarów i usług (zob. wyrok ETS C-434/03).
 
W przypadku dokonywania sprzedaży z pominięciem obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej należy się również liczyć z ryzykiem odpowiedzialności karnej skarbowej.

MAREK WOJDA
doradca podatkowy, Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe

PODSTAWA PRAWNA
- Art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Każdy z podatników rozpoczynających ewidencję za pomocą kasy musi w pierwszej kolejności dokonać fiskalizacji tego urządzenia. Jest to jednokrotna i niepowtarzalna czynność inicjująca pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną kasy, zakończona wydrukiem dobowego raportu fiskalnego. Fiskalizacja jest jedną z czynności serwisowych. Każdy podatnik zobowiązany jest to dokonania fiskalizacji za pośrednictwem właściwego serwisu. Po fiskalizacji kasy dokonywana może być wyłącznie sprzedaż w trybie fiskalnym. Sprzedaż w żadnym innym trybie niefiskalnym, w tym w trybie szkoleniowym, nie jest możliwa.
 
W terminie siedmiu dni od dnia fiskalizacji kasy należy ją zgłosić do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy. Zgłoszenia dokonuje podatnik. Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, po zgłoszeniu fiskalizacji kasy przez podatnika, nadaje kasie numer ewidencyjny. Numer ten nie ulega zmianie w przypadku zmiany właściwości naczelnika urzędu skarbowego. Numer ewidencyjny kasy oraz książki kasy są identyczne i nie mogą być przypisane innym urządzeniom. Służby serwisowe są zobowiązane poinformować właściwy urząd skarbowy o fiskalizacji kasy u podatnika nie później niż w terminie siedmiu dni od dnia jej dokonania. Podatnik powinien nanieść przyznany numer ewidencyjny na obudowę kasy w sposób trwały.
 
Jeśli chodzi o serwisowanie, to przedsiębiorcy przed zakupem urządzenia fiskalnego powinni zdać sobie sprawę, że w przypadku kas pojęcia serwisu nie można rozumieć tak jak w przypadku np. kupna samochodu. Decydując się na zakup kasy fiskalnej, klient decyduje się również na obsługę przez tylko jeden punkt serwisowy. Każde urządzenie posiada swoją książkę serwisową, do której w chwili zakupu wpisywane są dane dwóch osób - serwisanta podstawowego i rezerwowego. Od tego momentu tylko te dwie osoby są uprawnione do wszelkich czynności serwisowych, np. fiskalizacji, przeglądu, napraw i innych interwencji serwisowych.
 
Przed zakupem warto zatem przyjrzeć się, jak zorganizowany jest serwis danego producenta oraz jakie są koszty obsługi pogwarancyjnej. Podatnicy kupują urządzenie fiskalne wraz z obsługą serwisową (dodatkowo płatną), a każdy punkt otrzymuje roczną autoryzację na sprzedaż urządzeń fiskalnych. Jeśli po tym okresie jej nie odnowi, traci autoryzację. Cena oferowana przez producenta lub dystrybutora jest ceną za urządzenie. Do tego, w zależności od firmy serwisowej, dochodzi koszt za instalację, fiskalizację itp., a cennik za te usługi kształtuje rynek. Również przegląd kasy rejestrującej, którego użytkownik musi dokonać raz w roku, to koszt, który trzeba uwzględnić przed zakupem urządzenia danego producenta.
 
Ważne jest również, aby serwis był szybki, a interwencja skuteczna. Ma to szczególne znaczenie w przypadku punktów handlowych, w których zamontowana jest tylko jedna kasa, a przedsiębiorca nie posiada zapasowego urządzenia. W przypadku usterki urządzenia lub przerwy w dostawie prądu taki punkt handlowy nie ma prawa prowadzić działalności i musi zostać zamknięty do czasu naprawy.
 
Jeśli jednak użytkownik byłby niezadowolony z jakości usług serwisowych lub chciałby z powodu np. przeniesienia punktu handlowego do innego miasta zmienić punkt serwisowy, może wystąpić z wnioskiem do producenta urządzenia o zgodę na taką zmianę.

JACEK PYSSA
ekspert podatkowy, Instytut Studiów Podatkowych

PODSTAWA PRAWNA
- Par. 1, par. 5 oraz par. 10-11 rozporządzenia ministra finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U. nr 108, poz. 948 z późn. zm.).

- Art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

- Par. 2-13 rozporządzenia ministra finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących.

- Par. 1-3 oraz par. 11 rozporządzenia ministra finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U. nr 108, poz. 948 z późn. zm.).

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są zobowiązani - stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy o VAT - prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Do 31 grudnia 2006 r. zwolniono z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 tys. zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania. Zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2006 roku przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 tys. zł. W omawianym przypadku podatnik w poprzednim roku podatkowym - 2005 - uzyskiwał obroty z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem limit obrotów obligujących do prowadzenia przez podatnika ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w 2006 roku wynosił 40 tys. zł.
Przekroczenie przez podatnika obrotów w wysokości 40 tys. zł z działalności nastąpiło w kwietniu 2006 r. Wobec tego z dniem 1 lipca 2006 r. podatnik utracił zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.


Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są zobowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przez pojęcie sprzedaży rozumie się zarówno odpłatną dostawę towarów, jak i odpłatne świadczenie usług.
Podatnik świadczący wyłącznie usługi naprawy pojazdów mechanicznych (PKWiU 50.20.1 oraz PKWiU 50.20.2), wystawiający fakturę tylko za usługę naprawy samochodu, zwolniony jest z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących do momentu przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 40 tys. zł na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych. Jeśli kwota ta zostanie przekroczona, podatnik będzie musiał zainstalować kasę fiskalną.


Podatnik prowadzący sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych jest zobowiązany do zainstalowania takiej ilości kas, która jest mu niezbędna do właściwej ewidencji obrotów. Ilość kas rejestrujących, które podatnik zobowiązany jest zainstalować, nie jest uzależniona od ilości zgłoszonych miejsc wykonywania działalności gospodarczej, lecz od ilości miejsc, w których dokonuje sprzedaży.
Jeżeli działalność jest prowadzona w jednym miejscu i będzie jedno stanowisko sprzedaży, to jest obowiązek posiadania jednej kasy. Jednak w przypadku awarii kasy podatnik nie może prowadzić jakiejkolwiek sprzedaży.


Jeżeli oprogramowanie będzie zainstalowane na dysku twardym i sprzedawane wyłącznie jako integralna część komputera, to nie wystąpi obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, gdyż nie będzie tu miał zastosowania par. 4 pkt 7 rozporządzenia ministra finansów w sprawie kas rejestrujących, który stanowi, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, za pomocą kas, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży. Zatem sprzedaż komputera wraz z oprogramowaniem (systemem operacyjnym Windows) zainstalowanym na dysku twardym nie polega ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


Podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności opodatkowanych VAT w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty 10 tys. euro.
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są zobowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Do dnia 31 grudnia 2006 r. zwolnieni byli z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas podatnicy rozpoczynający sprzedaż w 2006 roku, z tym, że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20 tys. zł zwolnienie obowiązywało do dnia przekroczenia tej kwoty.
Podatniczka w okresie od lipca 2003 r. do 1 kwietnia 2006 r. nie prowadziła żadnej działalności gospodarczej, a tym samym nie miała żadnych przychodów. Podatniczka była więc zwolniona z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20 tys. zł.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

REKLAMA