| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Dofinansowanie wypoczynku pracownikom i ich rodzinom

Dofinansowanie wypoczynku pracownikom i ich rodzinom

Niektóre kwoty stanowiące dofinansowanie do wypoczynku dla dzieci pracownika są zwolnione od podatku dochodowego w całości lub do określonej kwoty. Inne zaś mogą stanowić przychód pracownika, od których pracodawca jako płatnik powinien pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowanie przychodów ze stosunku pracy.


JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĄŁ URZĄD

Płatnik organizuje wycieczkę dla pracowników i emerytów. Znany jest koszt wycieczki na jedną osobę. Wycieczka dla pracowników i emerytów była w całości sfinansowana z ZFŚS, a członkowie rodzin mieli ją finansowaną w 70 proc. - resztę zobowiązani byli dopłacić. Czy można uznać, że wycieczka jest świadczeniem rzeczowym, w związku z czym koszt wycieczki pracownika oraz dopłata za członka jego rodziny z funduszu socjalnego byłyby zwolnione z opodatkowania do kwoty 380 zł, a koszt wycieczki emeryta zwolniony do kwoty 2280 zł?

ODPOWIEDŹ URZĘDU

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT wolna od podatku jest wartość świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków ZFŚS lub funduszy związkowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 380 zł. Rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.
W omawianym przypadku organizowana wycieczka kierowana jest do określonej grupy pracowników i emerytów oraz osób, będących członkami ich rodzin, a więc jest zindywidualizowana - znana jest liczba uczestników oraz koszt na jedną osobę. Zatem w przypadku zorganizowania przez pracodawcę wycieczki na rzecz pracowników, polegającej na zakupie usługi turystycznej nie mamy do czynienia ze świadczeniem rzeczowym, lecz przedmiotem świadczenia jest usługa - co nie podlega zwolnieniu. Rzeczami są tylko przedmioty materialne.
W związku z tym pracodawca powinien świadczenia te (dofinansowanie wycieczki) doliczyć do pozostałych przychodów pracownika i jako płatnik pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy.
Natomiast na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 2280 zł. Oznacza to, że nie wszystkie świadczenia pieniężna wypłacane emerytom są wolne od podatku, a jedynie te wypłacane w zamian świadczeń rzeczowych, które są ich ekwiwalentem. Ekwiwalent w znaczeniu słownikowym to rzecz równa innej wartości, odpowiednik, równoważnik. Świadczeniami rzeczowymi są zaś świadczenia w naturze (nie w pieniądzu), np. paczki żywieniowe, bilety na imprezy sportowe itp. Zatem ekwiwalent pieniężny wypłacony w zamian tych świadczeń będzie korzystał na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT ze zwolnienia od tego podatku do wysokości 2280 zł.
Ze wskazanego zwolnienia nie korzystają zaś wypłacone emerytom świadczenia pieniężne, które nie są ekwiwalentem czy równoważnikiem świadczeń rzeczowych. W tym przypadku wypłacane emerytom dofinansowanie do wypoczynku nie będzie korzystało ze zwolnienia, gdyż nie będzie odpowiednikiem czy równoważnikiem świadczenia rzeczowego. W opisanym przykładzie dofinansowanie do wypoczynku wypłacone emerytom z ZFŚS nie stanowi w tym znaczeniu równoważnika rzeczowego, w związku z tym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, którego stawka wynosi 10 proc.

Postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie z 1 sierpnia 2006 r., nr PDB/415-19/06/BJ.

EWA MATYSZEWSKA

OPINIA
menedżer, doradca podatkowy, Ernst & Young

Prezentowana interpretacja jest co najmniej kontrowersyjna. Według argumentacji urzędu świadczenie w postaci zorganizowanej wycieczki pracowników, byłych pracowników i ich rodzin nie jest świadczeniem rzeczowym, a w konsekwencji nie może korzystać ze zwolnień przedmiotowych określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Należy wskazać, że pojęcia świadczeń rzeczowych, świadczeń w naturze i nieodpłatnych świadczeń nie są konsekwentnie stosowane w przepisach ustawy o PIT. Ustawa zalicza świadczenia rzeczowe zarówno do świadczeń w naturze, jak i do nieodpłatnych świadczeń. W związku z tym trudno zgodzić się z zaprezentowanym przez naczelnika automatycznym wykluczeniem świadczenia w postaci wycieczki z kategorii świadczeń rzeczowych. Jednocześnie, w kontekście tej argumentacji, wydaje się, że silniejsze argumenty za obroną stanowiska, że możliwe jest zwolnienie podatkowe omawianych świadczeń, będą istniały w sytuacji, jeżeli to pracodawca (były pracodawca) będzie organizatorem wycieczki, a nie dokona zakupu (sfinansuje) wycieczkę za pracowników lub emerytów, przyznając im znaki lub talony, które będą uprawniały do udziału w wycieczce. W tym drugim przypadku, w odniesieniu do pracowników, brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT w sposób jednoznaczny wyłącza ze zwolnienia podatkowego tego rodzaju świadczenia.
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Ewa Ręczkowska

Specjalista w zakresie księgowości, kadr i płac

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »