| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Jak opodatkować VAT świadczenia na rzecz pracowników

Jak opodatkować VAT świadczenia na rzecz pracowników

Przedsiębiorcy często przekazują swoim pracownikom różnego rodzaju świadczenia stanowiące dostawę towarów lub usługi. Przekazanie na cele osobiste pracownikom towarów jest opodatkowane, gdy podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części przy nabyciu takich towarów.

Faktura wewnętrzna

Opodatkowane przekazanie towarów na rzecz pracowników lub opodatkowane nieodpłatne świadczenia powinny być odpowiednio dokumentowane. W relacjach z innymi przedsiębiorcami podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. W przypadku natomiast dostawy towarów i nieodpłatnego świadczenia usług na cele osobiste pracowników wystawiane są faktury wewnętrzne. Za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.

Przepisy dotyczące wystawienia faktur VAT znajdują się w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy o VAT. Nakazuje ono stosować do faktur wewnętrznych odpowiednio regulacje dotyczące wystawiania zwykłych faktur VAT. Przy czym, w przypadku gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności.

Faktura wewnętrzna traktowana jest jak dokument, do którego stosuje się te same zasady co do zwykłej faktury, ale jej rola dokumentacyjna jest inna. W przeciwieństwie do zwykłej faktury VAT, faktura wewnętrzna nie stanowi potwierdzenia dostawy towarów lub wykonania usługi. Faktura wewnętrzna stanowi jedynie dowód na potwierdzenie wykazania podatku należnego przez podatnika, który będzie wpływał na zobowiązanie podatkowe za dany miesiąc.

Obowiązek przechowywania

Przepisy zezwalają na wystawienie jednej zbiorczej faktury wewnętrznej dla wszystkich czynności, które fakturą wewnętrzną powinny być dokumentowane. Oznacza to, że dokonanie czynności dostawy towarów lub wykonania darmowego świadczenia dla pracowników nie będzie się wiązało z obowiązkiem wystawienia faktury w terminie siedmiu dni od tych zdarzeń. W odniesieniu do czynności, których opodatkowanie powinno być potwierdzone fakturą wewnętrzną, ostateczny termin na jej wystawienie stanowi siedem dni od dnia zakończenia okresu rozliczeniowego, w którym powstał obowiązek podatkowy (dopuszczalne jest jednak wystawienie wcześniejsze tej faktury wewnętrznej). Faktury wewnętrzne można wystawić w jednym egzemplarzu i należy przechowywać wraz z całą dokumentacją dotyczącą podatku.

Trzeba pamiętać, że podatnicy są obowiązani przechowywać oryginały i kopie faktur oraz faktur korygujących, a także duplikaty tych dokumentów do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Dokumenty te przechowuje się w oryginalnej postaci, w podziale na okresy rozliczeniowe i w sposób pozwalający na ich łatwe odszukanie. Dotyczy to również przechowywania faktur wewnętrznych.

Rozmowy telefoniczne

Częstym przypadkiem jest przenoszenie kosztów prywatnych rozmów telefonicznych na pracownika. W takim przypadku nie mamy do czynienia z nieodpłatnymi usługami, gdyż pracodawcy obciążają pracowników kosztami prywatnych rozmów. Ma to dalsze konsekwencje podatkowe, gdyż nie wystawia się w takim przypadku faktur wewnętrznych. Obowiązek wystawiania faktur wewnętrznych spoczywa w przypadku darmowego przysporzenia po stronie pracownika, a nie gdy koszty (np. rozmów telefonicznych) są na tego pracownika „przerzucane”. Za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę wewnętrzną, dokumentującą przekazanie towarów bez wynagrodzenia, ale nie w przypadku, gdy później nakłada na pracownika odpłatność. Ponadto podatnicy VAT nie mają obowiązku wystawiania faktur VAT osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy ci są obowiązani do wystawienia faktury.

Oznacza to, że pracodawca ma obowiązek wystawiania faktury VAT jedynie na indywidualne żądanie każdego pracownika. Nie może natomiast wystawiać na koniec każdego miesiąca jednej zbiorczej faktury wewnętrznej, na której uwzględniono by wszystkie wpłaty pracowników za prywatne rozmowy telefoniczne.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Marta Jeleń

Radca prawny LL.M.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »