| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Ryczałt i karta podatkowa - roczne rozliczenie

Ryczałt i karta podatkowa - roczne rozliczenie

Podatnicy rozliczający się na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej muszą rozliczyć się z fiskusem za 2007 rok do 31 stycznia 2008 r. Zatem na przygotowanie się zostało nieco ponad miesiąc. Dziś prezentujemy interpretacje organów podatkowych wyjaśniających zagadnienia rozliczeń ryczałtowców i kartowiczów wraz z opiniami specjalistów, które mogą być pomocne przy wypełnianiu deklaracji podatkowych.

Podatnik karty podatkowej może odpisać podatek wstecz za okres choroby, pod warunkiem że posiada zwolnienie lekarskie i zawiadomi o tym naczelnika urzędu skarbowego.

JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĄŁ URZĄD

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie transportu osobowego i korzysta z opodatkowania kartą podatkową. W okresie od 8 marca 2006 r. do 5 września 2006 r. podatnik przebywał na zwolnieniu lekarskim. Zawiadomienie o tym fakcie złożył 4 września 2006 r. 3 stycznia 2007 r. podatnik złożył ponownie zawiadomienie o zawieszeniu działalności, tym razem z powodu przyznania zasiłku rehabilitacyjnego od 6 września 2006 r. do marca 2007 r. 11 kwietnia 2007 r. podatnik przedłożył kolejną decyzję wydaną przez ZUS o przyznaniu świadczenia rehabilitacyjnego za okres 5 marca - 31 sierpnia 2007 r. Czy przyznanie świadczenia rehabilitacyjnego przez ZUS uprawnia do zgłoszenia przerwy w działalności gospodarczej i skorzystania z odpisów podatku w formie karty podatkowej?

ODPOWIEDŹ URZĘDU

Zgodnie z art. 34 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przepisy przewidują dwa terminy zgłoszenia przerwy w działalności, w przypadku dotrzymania których dokonywany jest odpis podatku. Artykuł 34 ust. 1 ustawy o podatku zryczałtowanym mówi o tym, że nie pobiera się podatku w formie karty podatkowej za cały okres przerwy trwającej nieprzerwanie co najmniej 10 dni w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień przerwy, jeżeli podatnik zawiadomi o tej przerwie najpóźniej w dniu jej rozpoczęcia i w dniu poprzedzającym dzień jej zakończenia.

Artykuł 34 ust. 2 przewiduje też drugą możliwość zgłoszenia przerwy, tj. jeżeli przerwa w prowadzeniu działalności została spowodowana chorobą, podatnik powinien zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o okresie przerwy wynikającym ze zwolnienia lekarskiego w dniu rozpoczęcia działalności po tej przerwie. Z przepisu tego wynika jednoznacznie, że jedyną sytuacją, która umożliwia dokonanie odpisu podatku wstecz, jest choroba, a jedynym dokumentem potwierdzającym tę chorobę jest zwolnienie lekarskie. W przypadku naszego podatnika na zwolnieniu lekarskim przebywał on w okresie 8 marca - 5 września 2006 r., a od 6 września 2006 r. przyznane zostało mu świadczenie rehabilitacyjne. O fakcie przyznania od 6 września 2006 r. świadczenia rehabilitacyjnego podatnik powiadomił naczelnika dopiero 3 stycznia 2007 r., przez przedłożenie zawiadomienia o zawieszeniu działalności od 6 września 2006 r. do marca 2007 r. Ponieważ od 6 września 2006 r. podatnik nie posiada zwolnienia lekarskiego, a jedynie świadczenie rehabilitacyjne, odpis podatku z tytułu zawieszenia działalności za ten okres jest niemożliwy. Terminem do zgłoszenia dalszego zawieszenia działalności był dzień następny po ostatnim zwolnieniu lekarskim zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, a zatem termin określony w art. 34 ust. 2 nie może mieć tu zastosowania, bowiem w ustawie jest mowa o zwolnieniu lekarskim. W tej sytuacji odpis podatku może mieć miejsce od 3 stycznia 2007 r. (data złożenia zawiadomienia).

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew z 23 kwietnia 2007 r. (nr IX-005/89/Z/K/07).


OPINIA

 

MACIEJ GRELA

prawnik w departamencie podatków Kancelarii Prawnej GLN

W mojej ocenie stanowisko urzędu skarbowego jest zbyt restrykcyjne. Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym nie definiują pojęcia choroby ani zwolnienia lekarskiego, zatem w tym zakresie należy się odwołać do stosownych przepisów dotyczących ubezpieczeń społecznych, tj. ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Zgodnie z art. 1 tej ustawy świadczenia pieniężne na warunkach i w wysokości określonych ustawą przysługują osobom objętym ubezpieczeniem społecznym w razie choroby i macierzyństwa. Z kolei świadczenie rehabilitacyjne przysługuje ubezpieczonemu, który po wyczerpaniu zasiłku chorobowego jest nadal niezdolny do pracy. Świadczenie takie jest więc niewątpliwie związane z chorobą ubezpieczonego.

Można zatem przyjąć, że przerwa spowodowana chorobą dla celów podatkowych powinna oznaczać także okres pobierania świadczenia rehabilitacyjnego. Funkcję zwolnienia lekarskiego pełniłoby w tym przypadku stosowne orzeczenie lekarza orzecznika ZUS.

reklama

Źródło:

INFOR

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Szajkowski

Konsultant podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »