| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Ryczałt i karta podatkowa - roczne rozliczenie

Ryczałt i karta podatkowa - roczne rozliczenie

Podatnicy rozliczający się na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej muszą rozliczyć się z fiskusem za 2007 rok do 31 stycznia 2008 r. Zatem na przygotowanie się zostało nieco ponad miesiąc. Dziś prezentujemy interpretacje organów podatkowych wyjaśniających zagadnienia rozliczeń ryczałtowców i kartowiczów wraz z opiniami specjalistów, które mogą być pomocne przy wypełnianiu deklaracji podatkowych.

Podatnik karty podatkowej może odpisać podatek wstecz za okres choroby, pod warunkiem że posiada zwolnienie lekarskie i zawiadomi o tym naczelnika urzędu skarbowego.

JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĄŁ URZĄD

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie transportu osobowego i korzysta z opodatkowania kartą podatkową. W okresie od 8 marca 2006 r. do 5 września 2006 r. podatnik przebywał na zwolnieniu lekarskim. Zawiadomienie o tym fakcie złożył 4 września 2006 r. 3 stycznia 2007 r. podatnik złożył ponownie zawiadomienie o zawieszeniu działalności, tym razem z powodu przyznania zasiłku rehabilitacyjnego od 6 września 2006 r. do marca 2007 r. 11 kwietnia 2007 r. podatnik przedłożył kolejną decyzję wydaną przez ZUS o przyznaniu świadczenia rehabilitacyjnego za okres 5 marca - 31 sierpnia 2007 r. Czy przyznanie świadczenia rehabilitacyjnego przez ZUS uprawnia do zgłoszenia przerwy w działalności gospodarczej i skorzystania z odpisów podatku w formie karty podatkowej?

ODPOWIEDŹ URZĘDU

Zgodnie z art. 34 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przepisy przewidują dwa terminy zgłoszenia przerwy w działalności, w przypadku dotrzymania których dokonywany jest odpis podatku. Artykuł 34 ust. 1 ustawy o podatku zryczałtowanym mówi o tym, że nie pobiera się podatku w formie karty podatkowej za cały okres przerwy trwającej nieprzerwanie co najmniej 10 dni w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień przerwy, jeżeli podatnik zawiadomi o tej przerwie najpóźniej w dniu jej rozpoczęcia i w dniu poprzedzającym dzień jej zakończenia.

Artykuł 34 ust. 2 przewiduje też drugą możliwość zgłoszenia przerwy, tj. jeżeli przerwa w prowadzeniu działalności została spowodowana chorobą, podatnik powinien zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o okresie przerwy wynikającym ze zwolnienia lekarskiego w dniu rozpoczęcia działalności po tej przerwie. Z przepisu tego wynika jednoznacznie, że jedyną sytuacją, która umożliwia dokonanie odpisu podatku wstecz, jest choroba, a jedynym dokumentem potwierdzającym tę chorobę jest zwolnienie lekarskie. W przypadku naszego podatnika na zwolnieniu lekarskim przebywał on w okresie 8 marca - 5 września 2006 r., a od 6 września 2006 r. przyznane zostało mu świadczenie rehabilitacyjne. O fakcie przyznania od 6 września 2006 r. świadczenia rehabilitacyjnego podatnik powiadomił naczelnika dopiero 3 stycznia 2007 r., przez przedłożenie zawiadomienia o zawieszeniu działalności od 6 września 2006 r. do marca 2007 r. Ponieważ od 6 września 2006 r. podatnik nie posiada zwolnienia lekarskiego, a jedynie świadczenie rehabilitacyjne, odpis podatku z tytułu zawieszenia działalności za ten okres jest niemożliwy. Terminem do zgłoszenia dalszego zawieszenia działalności był dzień następny po ostatnim zwolnieniu lekarskim zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, a zatem termin określony w art. 34 ust. 2 nie może mieć tu zastosowania, bowiem w ustawie jest mowa o zwolnieniu lekarskim. W tej sytuacji odpis podatku może mieć miejsce od 3 stycznia 2007 r. (data złożenia zawiadomienia).

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew z 23 kwietnia 2007 r. (nr IX-005/89/Z/K/07).


OPINIA

 

MACIEJ GRELA

prawnik w departamencie podatków Kancelarii Prawnej GLN

W mojej ocenie stanowisko urzędu skarbowego jest zbyt restrykcyjne. Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym nie definiują pojęcia choroby ani zwolnienia lekarskiego, zatem w tym zakresie należy się odwołać do stosownych przepisów dotyczących ubezpieczeń społecznych, tj. ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Zgodnie z art. 1 tej ustawy świadczenia pieniężne na warunkach i w wysokości określonych ustawą przysługują osobom objętym ubezpieczeniem społecznym w razie choroby i macierzyństwa. Z kolei świadczenie rehabilitacyjne przysługuje ubezpieczonemu, który po wyczerpaniu zasiłku chorobowego jest nadal niezdolny do pracy. Świadczenie takie jest więc niewątpliwie związane z chorobą ubezpieczonego.

Można zatem przyjąć, że przerwa spowodowana chorobą dla celów podatkowych powinna oznaczać także okres pobierania świadczenia rehabilitacyjnego. Funkcję zwolnienia lekarskiego pełniłoby w tym przypadku stosowne orzeczenie lekarza orzecznika ZUS.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Macuga

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »