| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Jak rozliczyć się na PIT-36L

Jak rozliczyć się na PIT-36L

Celem sporządzenia i złożenia w urzędzie skarbowym formularza PIT-36L jest rozliczenie się z fiskusem z dochodu lub straty poniesionej przez podatnika opodatkowanego według 19-proc. stawki liniowej. W rozliczeniu podatkowym za 2007 rok formularz PIT-36L po raz pierwszy ma zastosowanie do podatników prowadzących działy specjalne produkcji rolnej.

Czy podatnik opodatkowany liniowo może złożyć zeznanie PIT-36L elektronicznie. Jakich obowiązków powinien dopełnić oraz jakie wady i zalety wiążą się z takim sposobem złożenia zeznania?


Tomasz Kosieradzki

doradca podatkowy w Sol Financial Services Polska

Zgodnie z obowiązującymi przepisami przedsiębiorcy opodatkowani liniowo mają możliwość składania rocznego zeznania PIT-36L w formie elektronicznej. Uprawnienie takie zostało im przyznane rozporządzeniem ministra finansów z 19 grudnia 2007 r. w sprawie określenia rodzajów deklaracji, które mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej (wydane na podstawie art. 3a par. 3 Ordynacji podatkowej). Zastąpiło ono wcześniej obowiązujące rozporządzenie z 16 sierpnia 2006 r., które umożliwiało składanie e-deklaracji wyłącznie tzw. dużym podatnikom.

Przedsiębiorca, który chciałby skorzystać z możliwości złożenia zeznania za pomocą środków komunikacji elektronicznej, musi pamiętać, że ten sposób składania deklaracji podatkowych został uzależniony od spełnienia kilku obowiązków. Przede wszystkim podatnik, który zamierza składać e-deklaracje, zobowiązany jest do zawiadomienia o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego na druku ZAW-E1.

W zawiadomieniu wskazuje się osobę lub osoby upoważnione do składania deklaracji w tej formie i podpisywania deklaracji podpisem elektronicznym. Kolejnym krokiem jest zgłoszenie za pomocą środków komunikacji elektronicznej przez podatnika lub osobę upoważnioną do składania i podpisywania deklaracji w formie elektronicznej zgłoszenia upoważnienia (druk ZAW-E2). Możliwość składania deklaracji elektronicznych istnieje dopiero po wydaniu przez naczelnika urzędu skarbowego zaświadczenia o zgodności danych zwartych w zawiadomieniu z danymi zawartymi w zgłoszeniu. Zaświadczenie powinno zostać wydane w terminie miesiąca od jego zgłoszenia. Składanie deklaracji w formie elektronicznej wymaga również uzyskania bezpiecznego podpisu elektronicznego. Koszt uzyskania podpisu wacha się od 300 do 600 zł.

Wzory deklaracji elektronicznych dostępne są na bezpłatnej stronie www.e-deklaracje.gov.pl. Na stronie znajdują się również informacje niezbędne do prawidłowej obsługi wysyłki deklaracji w formie elektronicznej. Każdorazowo złożona przez podatnika deklaracja zostanie potwierdzona przez organ podatkowy lub elektroniczną skrzynkę podawczą systemu teleinformatycznego administracji podatkowej (dokument UPO).

Przedsiębiorca, który chciałby skorzystać już w tym roku z rozliczenia PIT-36L w formie elektronicznej, ma już taką możliwość. Jednakże wymagało to od niego wcześniejszego dokonania zgłoszenia i zawiadomienia. Jeżeli nie zostało to zaplanowane z odpowiednim wyprzedzeniem, nie będzie możliwe złożenie deklaracji w formie elektronicznej w ustawowo przewidzianym terminie.

Decydując się na elektroniczną formę składania deklaracji podatkowych, należy wziąć pod uwagę również element ekonomiczny. Uzyskanie podpisu elektronicznego i jego obsługa (odnawianie certyfikatu) wiążą się z kosztami. Jeżeli nie będziemy korzystali z tej formy rozliczeń w trakcie pozostałej części roku (wysyłając przykładowo deklaracje VAT), wydatki mogą okazać się spore. Jeżeli natomiast częstotliwość korzystania z tej formy rozliczeń będzie duża, podatnik niewątpliwie zaoszczędzi dużo czasu, omijając kolejki na poczcie czy też w urzędzie oraz zyska możliwość złożenia deklaracji praktycznie z dowolnie wybranego miejsca i dowolnym czasie.

(MGM)

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

• Rozporządzenie ministra finansów z 19 grudnia 2007 r. w sprawie określenia rodzajów deklaracji, które mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej (Dz.U. nr 246, poz. 1817).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Budzis

Doradca finansowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK