| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Jak prawidłowo wypełnić i przesłać e-deklaracje

Jak prawidłowo wypełnić i przesłać e-deklaracje

Kilkadziesiąt rodzajów deklaracji i zeznań podatkowych mogą przesyłać podatnicy drogą elektroniczną. Muszą jednak posiadać zaświadczenie od naczelnika urzędu skarbowego oraz bezpieczny e-podpis. Obecnie istnieje jeden sposób przesyłania e-deklaracji - za pomocą interaktywnego formularza. Wyjaśniamy, jak dokonać tego w sposób prawidłowy.

Zaświadczenie z urzędu

Z e-deklaracji z założenia mogą korzystać wszyscy podatnicy, którzy spełnią określone w przepisach wymogi. Chodzi o zaświadczenie od naczelnika urzędu skarbowego oraz bezpieczny podpis elektroniczny z kwalifikowanym certyfikatem.

Procedura uzyskania zaświadczenia od naczelnika US nie jest skomplikowana. Na wydanie zaświadczenia naczelnik ma jednak miesiąc.

Podatnik musi przede wszystkim wypełnić zawiadomienie o zamiarze składania deklaracji drogą elektroniczną oraz o osobie upoważnionej do składania i podpisywania deklaracji w formie elektronicznej, czyli formularz ZAW-E1. W zawiadomieniu tym należy podać numer NIP podatnika, dane osobowe, adres miejsca zamieszkania, dane do kontaktu, dane osoby upoważnionej (w tym NIP oraz PESEL, a w przypadku osób zagranicznych numer TIN oraz inny numer identyfikacyjny) oraz dane osób reprezentujących składającego zawiadomienie. Nie można zapomnieć o podpisaniu zawiadomienia. Należy także w nim wskazać osobę upoważnioną do składania i podpisywania e-deklaracji. Jeśli osobą upoważnioną jest sam podatnik, musi on podać swoje dane. Oznacza to także, że osoba, która sama chce składać deklaracje elektroniczne, musi wypełnić także zaświadczenie na formularzu ZAW-E2 (konieczne jest wypełnienie pól w czerwonych ramkach) i przesłać je drogą elektroniczną do naczelnika urzędu skarbowego. Zaświadczenia ZAW-E2 nie można jednak wydrukować i przesłać drogą tradycyjną, czyli na papierze. A zatem żeby uzyskać zaświadczenie od naczelnika urzędu skarbowego, trzeba posiadać bezpieczny podpis elektroniczny z kwalifikowanym certyfikatem.

W zaświadczeniu ZAW-E2 osoba upoważniona musi podać miejsce i cel składania zgłoszenia, dane podatnika lub płatnika, którego deklaracje składane w formie elektronicznej podpisuje osoba upoważniona, dane osoby upoważnionej do podpisywania deklaracji, w tym zakres terminu uprawnień do podpisywania deklaracji. Zaświadczenie należy podpisać e-podpisem i przesłać drogą elektroniczną do urzędu skarbowego.

WAŻNE

Jeśli podatnik sam chce przesyłać e-deklaracje, musi wskazać siebie jako osobę upoważnioną do przesyłania deklaracji drogą elektroniczną. Wcześniej musi posiadać e-podpis, ponieważ musi nim podpisać zaświadczenie ZAW-E2, którego nie może przesłać do urzędu w formie papierowej

Przesłane formularze trafią do naczelnika urzędu skarbowego, który je zweryfikuje. Jeśli wszystkie dane wykazane w zawiadomieniu i zaświadczeniu będą zgodne (NIP podatnika lub płatnika, NIP osoby upoważnionej, daty początku i końca upoważnienia, imię i nazwisko osoby upoważnionej), naczelnik wydaje papierowe zaświadczenie ZAS-E, które uprawnia do przesyłania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną. Jeśli jednak dane nie będą się zgadzały, naczelnik wydaje postanowienie na druku ZAS-O, w którym odmawia wydania zaświadczenia.

Kogo można upoważnić

Zgodnie z przepisami podatnik nie musi sam składać e-deklaracji, ale może upoważnić inną osobę. Przepisy nie określają grona osób, które mogą zostać upoważnione, a zatem można upoważnić każdego. Jest tylko jeden wymóg, osoba ta musi posiadać bezpieczny e-podpis. W praktyce zatem grono osób jest ograniczone, bowiem ciągle niewiele osób posiada e-podpis. Są jednak grupy zawodowe, które posiadają podpis elektroniczny z racji wykonywania zawodu. Chodzi m.in. o doradców podatkowych i radców prawnych, którzy mogą e-podpis wgrać do swojej legitymacji z elektronicznym chipem. Większość doradców posiada więc już e-podpis i są oni gotowi do przesyłania deklaracji w imieniu podatników. A zatem jeśli ktoś korzysta z usług doradcy podatkowego, może upoważnić go do przesyłania deklaracji elektronicznych. Może to zrobić zarówno osoba fizyczna, jak i firma. W przypadku osób fizycznych korzystanie jednorazowo z takiej usługi może nie być opłacalne, chyba że i tak podatnik zamierzał zwrócić się do doradcy czy biura rachunkowego o wypełnienie i przesłanie np. zeznania rocznego. Dla firm z kolei jest to dogodny sposób przesyłania deklaracji do urzędu skarbowego.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Budzis

Doradca finansowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK