| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Jak prawidłowo wypełnić i przesłać e-deklaracje

Jak prawidłowo wypełnić i przesłać e-deklaracje

Kilkadziesiąt rodzajów deklaracji i zeznań podatkowych mogą przesyłać podatnicy drogą elektroniczną. Muszą jednak posiadać zaświadczenie od naczelnika urzędu skarbowego oraz bezpieczny e-podpis. Obecnie istnieje jeden sposób przesyłania e-deklaracji - za pomocą interaktywnego formularza. Wyjaśniamy, jak dokonać tego w sposób prawidłowy.

Kwalifikowany e-podpis

Poza wymogiem posiadania zaświadczenia od naczelnika urzędu skarbowego podatnicy muszą spełnić jeszcze jeden wymóg, czyli muszą posiadać podpis elektroniczny z kwalifikowanym certyfikatem. Tylko taki podpis gwarantuje spełnienie warunków ustawowych do przesyłania e-deklaracji. Jeśli więc podatnik nie korzysta z usług doradcy podatkowego, biura rachunkowego lub innego profesjonalnego pełnomocnika, który posiada bezpieczny podpis elektroniczny, musi sam kupić taki podpis. Przy czym już na początku trzeba zaznaczyć, że jeśli firma chce przesyłać e-deklaracje, to nie może kupić jednego e-podpisu na firmę. Jeśli w zakresie obowiązków zapisano przesyłanie e-deklaracji, to wszyscy ci pracownicy muszą posiadać kwalifikowany e-podpis.

Bezpieczny e-podpis z kwalifikowanym certyfikatem to koszt ok. 300 zł rocznie. Za odnowienie certyfikatu po roku trzeba zapłacić mniej - ok. 100 zł. Obecnie do sprzedaży takich zestawów do e-podpisu (składa się on z czytnika, karty kryptograficznej i certyfikatu) są upoważnione trzy centra certyfikacji - Szafir, Sigillum i Certum. O tym, jak kupić e-podpis do przesyłania e-deklaracji, wszystkie trzy centra informują na swoich stronach internetowych (www.certum.pl, www.sigillum.pl, www.kir.pl).

Zdaniem wielu ekspertów, doradców podatkowych, koszt e-podpisu to jedna z podstawowych barier do upowszechnienia e-deklaracji. Dla osób fizycznych, które chciałyby przesłać swoje zeznanie roczne, a które nie chcą wykorzystywać e-podpisu do innych celów, jego koszt jest zbyt wysoki. Dla takich podatników przesłanie deklaracji papierowej pocztą lub zaniesienie jej osobiście do urzędu jest dużo bardziej opłacalne.

Również dla małych firm koszt e-podpisu może być zbyt wysoki. W firmie, która wypracowuje obrót w wysokości 1000 zł miesięcznie poniesienie dodatkowego kosztu e-podpisu może być nieopłacalne.

Z drugiej jednak strony e-podpis z kwalifikowanym certyfikatem zapewnia bezpieczeństwo danych ujawnianych w deklaracjach. Dla każdej firmy, nawet najmniejszej, bezpieczeństwo tych informacji ma ogromne znaczenie. Niektórzy eksperci twierdzą więc, że warto ponieść taki koszt i nie martwić się o rozliczenia z fiskusem.

Ponadto bezpieczny podpis elektroniczny będzie można wykorzystać również do innych celów. Od 1 maja istnieje możliwość składania podań i wniosków w urzędach (nie tylko skarbowych) drogą elektroniczną. Aby takie podanie złożyć, trzeba jednak posiadać e-podpis. A zatem firmy mogą załatwiać wiele spraw urzędowych z wykorzystaniem podpisu elektronicznego. Taka usługa jest dostępna dzięki platformie e-PUAP, na której udostępniona będzie skrzynka podawcza. Platforma jest miejscem w sieci, za pomocą którego administracja państwowa będzie kontaktowała się z obywatelami. Możliwość złożenia wniosków i podań to jedna z podstawowych usług. W przyszłości podatnik, czy szerzej obywatel, będzie mógł sprawdzić np. na jakim etapie realizacji jest jego podanie czy wniosek. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, które jest odpowiedzialne za platformę e-PUAP zapowiada już kolejne usługi.

Ponadto od 1 lipca tego roku przedsiębiorcy zatrudniający powyżej pięciu pracowników będą mieli obowiązek rozliczania się z ZUS z wykorzystaniem bezpiecznego e-podpisu z kwalifikowanym certyfikatem. Już teraz przedsiębiorcy mogą kontaktować się z ZUS z wykorzystaniem podpisu elektronicznego oraz zarejestrować bazę w GIODO.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Justyna Godlewska

Prawnik, aplikantka radcowska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »