| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Jak prawidłowo wypełnić i przesłać e-deklaracje

Jak prawidłowo wypełnić i przesłać e-deklaracje

Kilkadziesiąt rodzajów deklaracji i zeznań podatkowych mogą przesyłać podatnicy drogą elektroniczną. Muszą jednak posiadać zaświadczenie od naczelnika urzędu skarbowego oraz bezpieczny e-podpis. Obecnie istnieje jeden sposób przesyłania e-deklaracji - za pomocą interaktywnego formularza. Wyjaśniamy, jak dokonać tego w sposób prawidłowy.

Sposoby przesyłania

Teoretycznie istnieją dwa sposoby przesyłania deklaracji elektronicznych. Po pierwsze, za pomocą formularzy interaktywnych, które można pobrać ze strony www.e-deklaracje.gov.pl, w zakładce formularze. Po drugie, za pomocą firmowego oprogramowania finansowo-księgowego, jeśli producent oprogramowania dostarczy odpowiednią aplikację.

Jeśli chodzi o formularze interaktywne są to takie same formularze jak papierowe, tyle że nie wymagają one drukowania, ale można je podpisać e-podpisem i wysłać do urzędu.

Aby jednak przesłać formularz interaktywny, trzeba spełnić określone wymagania. Przede wszystkim trzeba posiadać zaświadczenie ZAS-E, ponadto komputer z zainstalowanym systemem operacyjnym Windows (2000, XP, Vista) oraz dostęp do internetu. Do komputera musi być także podłączony czytnik kart kryptograficznych i zainstalowane oprogramowanie do jego obsługi. Jeśli spełnione zostały wymogi techniczne i wszystko działa, należy włożyć kartę z kwalifikowanym podpisem elektronicznym do czytnika kart. Należy skonfigurować bazę certyfikatu (instrukcje powinny zostać dołączone do zestawu do e-podpisu) i jeśli nie mamy w komputerze programu do czytania plików PDF (Adobe Reader), należy go pobrać ze strony www.adobe.com.pl oraz zainstalować w komputerze. Następnie ze strony www.e-deklaracje.mf.gov.pl należy pobrać i zainstalować wtyczkę do programu Adobe Reader i wzory formularzy interaktywnych. Formularz można również otworzyć bezpośrednio na stronie internetowej www.e-deklaracje.mf.gov.pl (nie będzie to możliwe bez programu Adobe Reader).

Po dokonaniu tych wszystkich czynności należy wypełnić formularz danymi. Po wypełnieniu deklaracji należy ją podpisać, czyli uruchomić kreator podpisywania i wysyłania deklaracji oraz postępować zgodnie z pojawiającymi się komunikatami. Po wysłaniu e-deklaracji na ekranie komputera pojawi się numer referencyjny, który trzeba zapisać. To jednak jeszcze nie koniec. Do programu Adobe Reader trzeba wczytać interaktywny formularz Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO). Formularz można pobrać ze strony internetowej e-deklaracji. Do formularza trzeba wpisać numer referencyjny i pobrać UPO.

Problemy z UPO

Urzędowe Poświadczenie Odbioru to gwarancja, że e-deklaracja dotarła do urzędu skarbowego. UPO jest wydawane w ciągu jednej doby, w zależności od tego, jakiej firmy podatnik ma e-podpis. W polu formularza należy wpisać numer referencyjny i wcisnąć przycisk „Pobierz UPO”. Następnie numer jest przesyłany do bramki Ministerstwa Finansów, z której podatnik otrzymuje odpowiedź - komunikat informujący o statusie żądania. W systemie e-Deklaracje określono kilka możliwych komunikatów, które podatnik może otrzymać:

• 100 - Niepoprawny komunikat SOAP,

• 102 - Proszę o ponowne przesłanie żądania UPO,

• 200 - Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie,

• 300 - Brak dokumentu,

• 301 - Dokument w trakcie przetwarzania,

• 302 - Dokument wstępnie przetworzony,

• 400 - Przetwarzanie dokumentu zakończone błędem,

• 401 - Dokument niezgodny ze schematem xsd,

• 402 - Dokument wystawiony przez nieupoważniony podmiot,

• 403 - Dokument z niepoprawnym podpisem,

• 404 - Dokument z niepoprawnym certyfikatem,

• 405 - Dokument z odwołanym certyfikatem,

• 406 - Dokument z certyfikatem z nieobsługiwanym dostawcą,

• 407 - Dokument z certyfikatem z nieprawidłową ścieżką.

Większości komunikatów nie trzeba wyjaśniać. Komunikat informujący o prawidłowym przesłaniu e-deklaracji został oznaczony jako „200”. Jeśli zatem dokument został przetworzony poprawnie, w okienku, w którym użytkownik wpisywał numer referencyjny, pojawi się możliwość pobrania UPO. Należy więc wcisnąć ten przycisk i zostanie pobrane Urzędowe Potwierdzenie Odbioru. Jest ono podobne do standardowego formularza deklaracji. UPO można albo zapisać na dysku, albo wydrukować.

Jeśli chodzi o pozostałe komunikaty, oznaczają one, że e-deklaracja albo nie dotarła jeszcze do urzędu (komunikaty oznaczone jako 301 i 302), albo na skutek błędu nie mogą zostać przyjęte przez system. W przypadku komunikatów innych niż „200” należy powtórzyć czynność przesłania e-deklaracji, zwracając szczególną uwagę na element, którego dotyczy komunikat. Ze względu na fakt, że UPO może zostać przesłane do podatnika w ciągu doby, tuż po wysłaniu może się pojawić komunikat 302 - Dokument wstępnie przetworzony. Oznacza to, że e-deklaracja dotarła do urzędu, ale centrum certyfikacji nie potwierdziło go jeszcze. Należy w takim wypadku poczekać na komunikat 200, który potwierdzi prawidłowe przesłanie deklaracji i umożliwi pobranie UPO.

Aktualizacja: 15.10.2008

Źródło:

INFOR
Biuletyn VAT159.00 zł

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

LIS28
TydzieńPWŚCPSN
44272829303112
453456789
4610111213141516
4717181920212223
4824252627282930

Poznaj platformę INFORFK

Ostatnio na forum

Narzędzia księgowego

Eksperci infor.pl

Paul Ostrowski

Adwokat i notariusz

Zostań ekspertem Infor.pl »