| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Anulowanie faktur VAT oraz refakturowanie

Anulowanie faktur VAT oraz refakturowanie

Kiedy należy wystawić korektę faktury VAT? Czy możliwe jest anulowanie faktury, a jeśli tak, to w jakich przypadkach? Co na temat anulowania faktur orzekają sądy administracyjne?

Anulowanie faktury

Odnośnie do możliwości anulowania faktury przepisy milczą. Na takie rozwiązanie wskazuje jednak orzecznictwo organów podatkowych oraz sądów administracyjnych. Anulowanie faktury jest praktyczną i realną drogą do „wycofania się” podatnika z faktu błędnego jej wystawienia, jeżeli oczywiście nie została ona doręczona kontrahentowi.

W praktyce istnieją przypadki, gdy wystawiona faktura nie została wprowadzona do obrotu, a zatem uznaje się, że nie ma konieczności poprawiania błędów przez wystawienie faktury korygującej. Wówczas dopuszczalne jest anulowanie faktury (zob. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 9 marca 2009 r., sygn. IBPP2/443-127/09/JJ).

Wprawdzie możliwość anulowania faktury VAT (jako sposób skorygowania zaistniałego na fakturze błędu) nie została przez przepisy wyraźnie przewidziana, jednak w praktyce należy uznać za dopuszczalne jej stosowanie jako praktyczną i realną drogę do „wycofania się” podatnika z faktu błędnego jej wystawienia.

Należy jednak w tym miejscu podkreślić, iż anulowanie faktur VAT powinno dotyczyć wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych, które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego (np. przez doręczenie ich kontrahentowi). Natomiast w przypadku wprowadzenia do obrotu prawnego dokumentów potwierdzających dokonanie sprzedaży, pozostaje jedynie możliwość wystawienia korekt faktur VAT na zasadach przewidzianych przepisami prawa (§ 13 i 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów).

W przypadku anulowania faktur VAT wystawca powinien posiadać w swojej dokumentacji podatkowej zarówno oryginał, jak i kopię dokumentu sprzedaży z dokonaną na nich adnotacją unieważniającą fakturę, która uniemożliwi ich powtórne wydanie i wykorzystanie.

Ponadto należy zaznaczyć, iż anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia ww. konieczności.

W konsekwencji anulowania faktury VAT podatnik jest uprawniony do zmniejszenia podatku należnego wykazanego pierwotnie w deklaracji VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym uwzględniono wartości wynikające z anulowanej faktury VAT, przez złożenie korekty deklaracji VAT-7.

Zatem w stosunku do faktur VAT, które nie zostały przyjęte przez nabywcę, brak jest podstaw do wystawienia faktur korygujących, które – co do zasady – wystawiane są do dokumentów posiadanych przez nabywcę. Oznacza to, że jeśli zarówno oryginały, jak i kopie faktur są w posiadaniu ich wystawcy, a zatem nie nastąpiło wprowadzenie tych faktur do obrotu prawnego (w sprawie omawianej w cyt. wyżej interpretacji nabywca odmówił zapłaty kwot ujętych na dwóch fakturach i odesłał je spółce, a ponadto sąd rejonowy uznał, że wynagrodzenie nie należało się spółce, gdyż było ujęte w innych wcześniejszych fakturach), wtedy dopuszczalne jest anulowanie ww. oryginałów i kopii faktur. Nie odzwierciedlają one bowiem prawdziwego zdarzenia gospodarczego (stanu faktycznego) oraz nie zostały wprowadzone do obrotu prawnego.

Dokumenty tej operacji księgowej opatrzone odpowiednią adnotacją powinny być zachowane w dokumentach wystawcy faktur. Jednocześnie w konsekwencji anulowania faktur VAT podatnik jest upoważniony do zmniejszenia podatku należnego wykazanego pierwotnie w deklaracji VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym uwzględniono wartości wynikające z anulowanych faktur VAT, przez złożenie korekty deklaracji VAT-7 oraz do skorygowania rejestru sprzedaży.

PRZYKŁAD

Spółka wystawiła fakturę w styczniu 2009 r. i oryginał wysłała nabywcy. Należny VAT w kwocie 1100 zł wykazany w kopii tej faktury został przez spółkę rozliczony w styczniu 2009 r. Nabywca nie przyjął jednak wystawionej faktury i po kilku miesiącach, tj. we wrześniu 2009 r. odesłał jej oryginał wystawcy z dodatkowym pismem wyjaśniającym, iż wykazane w fakturze czynności były już wcześniej zafakturowane i zapłacone. Spółka zgodziła się z treścią pisma i wystawioną fakturę w 2 egzemplarzach (kopia plus oryginał) anulowała przez przekreślenie ich treści i dopisanie słowa „anulowano”. Obydwa egzemplarze tej anulowanej faktury zostały przeznaczone do przechowania w archiwum. Następnie spółka sporządziła korektę deklaracji VAT-7 za styczeń, wykazując należny VAT w kwocie 1100 zł ze znakiem minus. W ostateczności spółka nie rozliczy w ogóle VAT, gdyż pierwotnie zadeklarowany do zapłaty zostanie ujęty jako podatek do zwrotu.

W przypadku anulowania faktury nie znajdzie zastosowania art. 108 ust. 1 ustawy o VAT. Przepis ten przewiduje szczególny przypadek samoistnego powstania obowiązku podatkowego w efekcie samego faktu wystawienia faktury, wykazującej kwotę podatku od towarów i usług. W cyt. przepisie został użyty termin „wystawi fakturę”, który to termin niewątpliwie należy odróżnić od terminu „sporządzi fakturę”. Przez „wystawienie faktury” należy rozumieć jej sporządzenie oraz przekazanie innemu podmiotowi, czyli wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura VAT jedynie sporządzona, ale ostatecznie nieprzekazana innemu podmiotowi, czyli niewprowadzona do obrotu prawnego, może być fakturą anulowaną. Faktura taka nie jest fakturą wystawioną w rozumieniu art. 108 ust. 1 ustawy o VAT i nie stanowi podstawy do zapłaty podatku w niej wykazanego w trybie tego przepisu.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Foryś Wojciechowski Spółka komandytowa

Kancelaria Radców Prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »