| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Anulowanie faktur VAT oraz refakturowanie

Anulowanie faktur VAT oraz refakturowanie

Kiedy należy wystawić korektę faktury VAT? Czy możliwe jest anulowanie faktury, a jeśli tak, to w jakich przypadkach? Co na temat anulowania faktur orzekają sądy administracyjne?

Anulowanie faktur w orzecznictwie

Na temat praktycznej możliwości anulowania faktury wypowiedział się ostatnio WSA w Warszawie w wyroku z 8 kwietnia 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 3463/08. Stwierdził on, iż:

„Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Tak wynika z treści rozporządzenia wykonawczego odnośnie do prawidłowości wystawienia faktury korygującej. Natomiast odnośnie do możliwości anulowania faktury przepisy milczą. Na takie rozwiązanie wskazuje jednak orzecznictwo sądów administracyjnych. Mając to na uwadze, nie można czynić zarzutu wystawcy korekty faktury, że nie zastosował się do poglądu wypracowanego przez orzecznictwo, stosując bezpośrednio obowiązujące przepisy dające możliwość korekty błędnie czy też omyłkowo wystawionych faktur. Nie sposób też pominąć okoliczności, w jakich doszło do wystawienia faktury korygującej. Jeśli organy podatkowe nie kwestionują faktu wprowadzenia do obiegu pierwotnej omyłkowo wystawionej faktury (kontrahent otrzymał bowiem tę fakturę choć później ją odesłał), to nie można twierdzić, że nie została ona wprowadzona w takiej sytuacji do obrotu i w konsekwencji dowodzić, że anulowanie faktury jest jedynym właściwym rozwiązaniem. Anulowanie można zastosować, gdy faktura nie wejdzie do obiegu, co w niniejszym przypadku nie miało miejsca, gdyż kontrahent otrzymał tę fakturę. Równie dobrze kontrahent mógłby nie odesłać takiej faktury, informując, że nie zapłaci za już raz zapłaconą usługę”.

Spór o możliwość refakturowania mediów przez wspólnotę mieszkaniową

Refaktury dokumentują świadczenie przez podatnika VAT usług przy pomocy osób trzecich. Stąd też każdy podmiot refakturujący koszty usług obcych i pośredniczący w ich odsprzedaży osiąga z tego tytułu obrót podlegający opodatkowaniu VAT. Jednak to, czy w przypadku wspólnoty mieszkaniowej refakturowanie mediów (ich odsprzedaż) jest objęte VAT, jest przedmiotem sporu. O tym, iż nie jest objęte VAT, orzekł WSA w Rzeszowie w wyroku z 30 marca 2009 r., sygn. akt I SA/Rz 803/08. Odmiennie natomiast wypowiedziały się WSA w Warszawie, Gdańsku, Gliwicach, Kielcach i we Wrocławiu.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie uznał, iż refakturowanie mediów i innych kosztów zarządu nieruchomością wspólną na rzecz właścicieli lokali przez wspólnotę lokalową (mieszkaniową) nie podlega opodatkowaniu VAT. Tym samym wspólnota nie nabywa prawa do odliczeń.

W rozpatrywanym przez WSA w Rzeszowie przypadku wspólnota lokali, w skład której nie wchodziły lokale mieszkalne, lecz wyłącznie lokale użytkowe, zajmowała się zarządem nieruchomością wspólną. Należał do niej grunt pod budynkiem oraz części budynku i urządzenia niesłużące wyłącznie właścicielom lokali, np. klatki schodowe, windy, piwnice, strychy, dachy, zewnętrzne ściany budynku, instalacje energetyczne, cieplne, wodne, a także garaże i miejsca parkingowe znajdujące się w obrębie budynku.

Właścicielami lokali użytkowych byli członkowie wspólnoty, którzy wykorzystywali lokale do prowadzenia działalności gospodarczej lub wynajmowali je jako osoby fizyczne innym podmiotom na działalność gospodarczą.

Wspólnota jako wyłączny odbiorca miała zawarte z przedsiębiorstwem energetycznym, cieplnym i wodociągowym umowy na dostawę mediów. Miała także zawarte umowy z firmą ochroniarską i sprzątającą. Ponadto zatrudniała na umowę o pracę konserwatora i pracownika biurowego oraz księgową na umowę-zlecenie.

Właściciele lokali użytkowych nie mieli odrębnych umów na dostawę ww. mediów i usług. Wspólnota zajmowała się rozliczaniem na poszczególne lokale całkowitych kosztów zakupu energii elektrycznej, cieplnej, wody, odprowadzania ścieków, ochrony oraz sprzątania budynku. Nie pobierała z tego tytułu żadnej marży. Rozliczenie odbywało się proporcjonalnie na podstawie posiadanych udziałów w nieruchomości wspólnej. Na ww. usługi wspólnota wystawiała właścicielom lokali faktury VAT (refaktury), deklarując do urzędu skarbowego VAT należny i odliczając VAT naliczony.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

DIF Brokers

Broker

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »