| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Od przychodu do zaliczki

Od przychodu do zaliczki

Osoby prowadzące działalność gospodarczą wiedzą, że podatki to codzienność. Ci, którzy dopiero chcą otworzyć własny biznes, stają przed dylematem, czy nie zginą w gąszczu przepisów i regulacji, zwłaszcza że te ciągle się zmieniają. Warto usystematyzować wiedzę, chociażby w zakresie podstawowym, związanym z przychodem, kosztem, dochodem i zaliczką podatkową.

A co z nieściągalnością wierzytelności? Czy te można zaliczyć do kosztów podatkowych nie narażając się na spór z urzędem skarbowym?
– Aby wierzytelność odpisana jako nieściągalna stanowić mogła koszt uzyskania przychodu, podatnik musi uprawdopodobnić jej nieściągalność w sposób przewidziany ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Może to uczynić przedstawiając postanowienie komornika o umorzeniu egzekucji, co jednak nie w każdym przypadku będzie uwzględniane przez organy podatkowe. Umorzenie egzekucji dokonane przez komornika potwierdza nieściągalność dochodzonej należności, jeżeli została dokonana w związku z brakiem środków majątkowych umożliwiających zaspokojenie roszczenia. Jeżeli egzekucję umorzono z przyczyn formalnych lub na wniosek wierzyciela, należy liczyć się z zakwestionowaniem przez organ podatkowy zaliczenia nieściągalnej wierzytelności w koszty. Chodzi tu bowiem o nieściągalność rozumianą jako brak możliwości uzyskania zaspokojenia z majątku dłużnika, a nie jako generalną niemożność prowadzenia egzekucji. Zanim przedsiębiorca zaliczy wierzytelność w koszty, powinien uzyskać postanowienie komornika umarzające egzekucję z uwagi na brak majątku dłużnika. Należy pamiętać, że dla organów skarbowych nie będzie wystarczające zaświadczenie czy informacja komornika o bezskuteczności egzekucji.
Przy odprowadzaniu i rozliczaniu zaliczek w zeznaniu rocznym podatnikom często problemy sprawia prawidłowe pomniejszenie zaliczek o wartość składek na ubezpieczenia społeczne. Wyjaśnijmy zatem, jak prawidłowo zmniejszyć zaliczki?
– Tak problemy ze zmniejszaniem zaliczek dotyczą w szczególności przedsiębiorców opodatkowanych liniowo oraz osiągających dodatkowe przychody z innej działalności poza prowadzoną firmą.
W przypadku gdy przedsiębiorca osiąga dodatkowe dochody z innego źródła, nie związanego z działalnością firmy, np. z tytułu umowy zlecenia lub o dzieło, wówczas ma prawo do obniżenia dochodu o wartość wszystkich uiszczonych składek. Należy pamiętać, że odliczone składki nie mogą być wykazane dwukrotnie w różnych zeznaniach podatkowych (w tym przypadku PIT-36L i PIT-37).
Rozmawiała Ewa Matyszewska


reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

KPDA Biuro rachunkowe

Doradztwo podatkowe, księgowość dla firm i obsługa w zakresie sprawozdawczości, kadr i płac oraz audytu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »