| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Ewidencja księgowa materiałów

Ewidencja księgowa materiałów

W jaki sposób należy ewidencjonować nabycie i rozchód materiałów? Jak wyceniać materiały w bilansie? Kiedy należy przeprowadzać inwentaryzację materiałów?Materiały są jednym ze składników zapasów. Natomiast zapasy zaliczamy do rzeczowych składników aktywów obrotowych. W myśl art. 3 ust. 1 pkt 19 ustawy o rachunkowości przez rzeczowe aktywa trwałe rozumie się między innymi: "materiały nabyte w celu zużycia na własne potrzeby". Do rzeczowych aktywów trwałych, poza materiałami, zaliczamy również produkty gotowe, produkcję w toku, półprodukty oraz towary.Najczęściej do materiałów zalicza się artykuły nabyte od kontrahentów lub wytworzone we własnym zakresie, przeznaczone do wytworzenia wyrobów gotowych oraz robót i usług. Materiałami są również paliwa, nośniki energii, części zapasowe i materiały pomocnicze przeznaczone na przykład do remontów środków trwałych. Ze względu na cel zużycia materiały można podzielić na podstawowe oraz pomocnicze.

• rozchód według cen przeciętnych, czyli ustalonych w wysokości średniej ważonej cen (kosztów) danego materiału,
• w drodze szczegółowej identyfikacji rzeczywistych cen (kosztów) tych materiałów, które dotyczą ściśle określonych przedsięwzięć niezależnie od daty ich zakupu lub wytworzenia.
Zgodnie z powyższym, podobnie jak dla przychodu, również w zakresie rozchodu istnieją różne metody wyceny materiałów. Stosowane przez przedsiębiorstwo oprogramowanie w zakresie gospodarki materiałowej musi zapewnić prawidłowe stosowanie przyjętych metod wyceny. Niewłaściwa wycena może być przyczyną np. błędnego wykazywania wartości stanu zapasów materiałów. Należy również zwrócić uwagę na fakt, że zasada ciągłości (art. 5 ust. 1 ustawy) wyraźnie precyzuje, że przyjęte i zatwierdzone przez kierownika jednostki zasady wyceny materiałów nie mogą być w ciągu roku obrotowego zmieniane.
Aktualizacja wartości materiałów
W myśl zasady ostrożnej wyceny (określonej w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy) wartość materiałów należy aktualizować, tj. uwzględnić utratę ich wartości. W związku z tym przedsiębiorstwo może być zobligowane do dokonania właściwego odpisu aktualizującego, najczęściej poprzez doprowadzenie wartości materiałów do cen sprzedaży netto możliwych do uzyskania. W praktyce ich wartość najczęściej będzie bliska zeru lub cenie możliwej do uzyskania przy złomowaniu. W niektórych przypadkach odpisu takiego nie dokonamy, gdy ma to swoje uzasadnienie, np. w przedsiębiorstwach, gdzie istnieje stara infrastruktura techniczna lub gdy materiał może zostać w przyszłości zużyty jako część zapasowa. W większości przypadków zniszczenie, uszkodzenie lub przeterminowanie jest przesłanką do urealnienia wartości takich zapasów. Zgodnie z zapisem art. 34 ust. 5 ustawy odpisy aktualizujące wartość rzeczowych składników aktywów obrotowych (w tym materiałów) dokonane w związku z utratą ich wartości zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych. Księgowanie odpisu aktualizującego wartość materiału przedstawia tabela 5.
W bilansie w pozycji materiały, na koniec roku obrotowego, jednostka wykaże saldo końcowe materiałów pomniejszone o saldo konta „Odpisy aktualizujące wartość materiałów”.
Inwentaryzacja materiałów
Zasady przeprowadzania inwentaryzacji w podmiotach gospodarczych zostały w ustawie omówione bardzo ogólnie. W zakresie inwentaryzacji materiałów znajdujemy następujące zapisy:
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Waldemar Żuchowski

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »