| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Amortyzacja podatkowa i bilansowa

Amortyzacja podatkowa i bilansowa

Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne są najczęściej najbardziej wartościowymi składnikami majątku firmy. Oznacza to, że dokonywane przez jednostkę odpisy amortyzacyjne bardzo istotnie wpływają zarówno na wynik finansowy, jak i na podstawę opodatkowania. Jednocześnie należy być świadomym różnic między amortyzacją dokonywaną dla celów bilansowych a amortyzacją podatkową. Ta pierwsza powinna w możliwie wierny sposób odzwierciedlać zużycie składników majątku i ich aktualną wartość. Amortyzacja podatkowa nie musi spełniać tego celu - ważne jest jedynie, aby była dokonywana zgodnie z zasadami ustalonymi w ustawie o PIT i ustawie o CIT. A ponieważ przepisy podatkowe pozostawiają podatnikom znaczną swobodę w wyborze metod i stawek amortyzacyjnych, podatnicy mogą za ich pomocą kształtować - w pewnych granicach - wysokość podstawy opodatkowania. Zwykle przedsiębiorcy starają się jak najbardziej skrócić okres amortyzacji podatkowej. Jest to działanie racjonalne - ale pod warunkiem, że firma osiąga dochód. Jeżeli firma ponosi stratę, to warto pomyśleć o wydłużeniu okresu amortyzacji. W ten sposób koszty mogą zostać "przesunięte" na następne lata. Dlatego warto dokładnie przemyśleć i zaplanować koszty amortyzacji w podatkowym budżecie przedsiębiorstwa. Stanowią one bowiem jeden z najistotniejszych elementów polityki podatkowej firmy.

5.3. Podstawa dokonywania odpisów amortyzacyjnych
Podatnicy dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Podatnicy mogą jednak nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników posiadanego majątku, których wartość początkowa nie przekracza 3500 zł. Wydatki poniesione na nabycie takich składników majątku stanowią wówczas koszt uzyskania przychodu w miesiącu oddania ich do używania.
Przykłady
Przedsiębiorstwo usługowe będące podatnikiem podatku od towarów i usług 9 września 2004 r. dokonało zakupu biurowego ekspresu do kawy za kwotę netto 3450 zł. Podatnik może zakwalifikować poniesiony wydatek do kosztów uzyskania przychodu jednorazowo we wrześniu 2004 r. lub dokonywać odpisów amortyzacyjnych od października 2004 r.
Zakład produkcyjny, który nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zakupił kserokopiarkę za kwotę netto 2900 zł, VAT 22 proc. – 638 zł, wartość brutto 3538 zł. Z uwagi na to, iż VAT nie podlega u podatnika odliczeniu, wartością początkową nabytego środka trwałego jest kwota 3538 zł. W takim przypadku podatnik nie może uznać poniesionego wydatku na zakup jako kosztu uzyskania przychodu i jest zobowiązany dokonywać odpisów amortyzacyjnych od wartości 3538 zł.
Z kolei podatnicy, którzy są armatorami, mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych od zamówionego przez nich taboru transportu morskiego w budowie. Podstawę obliczenia odpisów amortyzacyjnych od takich obiektów stanowi część wartości kontraktowej, powiększona o kolejne wydatki (zaliczki), jakie są ponoszone na budowę danego obiektu. Wydatki te zwiększają sukcesywnie podstawę dokonywania odpisów amortyzacyjnych w miesiącu następującym po miesiącu ich poniesienia.
Na mocy przepisów ustawowych odpisy amortyzacyjne dokonywane są wówczas, gdy wartość początkowa środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 3500 zł. W sytuacji gdy wartość początkowa jest równa lub niższa od kwoty 3500 zł, to podatnicy mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych według obowiązujących zasad bądź dokonać odpisu jednorazowo w miesiącu oddania tego środka do używania lub w miesiącu następnym.
Przykład
Przedsiębiorstwo usługowe dokonało zakupu dźwigu za kwotę 3400 zł netto. Przed przekazaniem dźwigu do używania przedsiębiorstwo poniosło wydatki na naprawę nabytego składnika majątku w kwocie 2600 zł netto. Po dokonaniu napraw dźwig został przekazany do używania. W takim przypadku odpisów amortyzacyjnych należy dokonywać od kwoty 6000 zł (3400 zł + 2600 zł).
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Lisak

Radca prawny, ekspert w dziedzinie prawa gospodarczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »