| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Amortyzacja podatkowa i bilansowa

Amortyzacja podatkowa i bilansowa

Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne są najczęściej najbardziej wartościowymi składnikami majątku firmy. Oznacza to, że dokonywane przez jednostkę odpisy amortyzacyjne bardzo istotnie wpływają zarówno na wynik finansowy, jak i na podstawę opodatkowania. Jednocześnie należy być świadomym różnic między amortyzacją dokonywaną dla celów bilansowych a amortyzacją podatkową. Ta pierwsza powinna w możliwie wierny sposób odzwierciedlać zużycie składników majątku i ich aktualną wartość. Amortyzacja podatkowa nie musi spełniać tego celu - ważne jest jedynie, aby była dokonywana zgodnie z zasadami ustalonymi w ustawie o PIT i ustawie o CIT. A ponieważ przepisy podatkowe pozostawiają podatnikom znaczną swobodę w wyborze metod i stawek amortyzacyjnych, podatnicy mogą za ich pomocą kształtować - w pewnych granicach - wysokość podstawy opodatkowania. Zwykle przedsiębiorcy starają się jak najbardziej skrócić okres amortyzacji podatkowej. Jest to działanie racjonalne - ale pod warunkiem, że firma osiąga dochód. Jeżeli firma ponosi stratę, to warto pomyśleć o wydłużeniu okresu amortyzacji. W ten sposób koszty mogą zostać "przesunięte" na następne lata. Dlatego warto dokładnie przemyśleć i zaplanować koszty amortyzacji w podatkowym budżecie przedsiębiorstwa. Stanowią one bowiem jeden z najistotniejszych elementów polityki podatkowej firmy.

Spółce cywilnej zajmującej się działalnością produkcyjną jeden ze wspólników użyczył samochodu. W takiej sytuacji spółka cywilna nie ma prawa amortyzować posiadanego składnika majątku, który jest użyczony nieodpłatnie, gdyż w tym przypadku środek trwały nie stanowi współwłasności wszystkich wspólników.
W lipcu 2004 r. nastąpiło rozwiązanie 3-osobowej spółki cywilnej. Jeden ze wspólników nabył w drodze kupna wszystkie środki trwałe będące do tej pory własnością spółki. Nabyte środki trwałe podatnik zamierza wykorzystywać w swojej działalności gospodarczej. W takim przypadku odpisy amortyzacyjne mogą być dokonywane przez tego wspólnika od miesiąca sierpnia 2004 r., gdyż jest on właścicielem nabytych środków trwałych.
Kolejnym warunkiem, który umożliwia dokonywanie odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszt uzyskania przychodu, jest kompletność i zdatność do użytku w dniu przyjęcia środka trwałego do używania. Spełnienie przez podatnika tego warunku jest niezbędne już w dniu przyjęcia środka trwałego do używania. Jeżeli podatnik będzie posiadał środki trwałe, które nie są kompletne lub nie są zdatne do używania, to nie może dokonywać odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszt uzyskania przychodu.
Przykłady
Zakład energetyczny dokonał zakupu transformatora, który spełnia warunki do zakwalifikowania jako środek trwały. Po podłączeniu do sieci okazało się, że zakupiony środek trwały jest niesprawny i wymaga naprawy w ramach gwarancji. Do czasu całkowitego usunięcia stwierdzonych usterek zakład energetyczny – mimo że zapłacił w całości za nabycie i jest właścicielem urządzenia – nie może dokonywać odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego. Nabyty środek trwały nie jest zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania.
Spółka akcyjna zajmująca się działalnością drukarską dokonała zakupu w lipcu 2004 r. obiektu w budowie za 1 500 000 zł. Obiekt, który znajduje się w budowie, nie może zostać przyjęty do użytkowania, gdyż nie jest budynkiem kompletnym i zdatnym do użytkowania. Z uwagi na to, iż zakup obiektu w budowie nie stanowi zakupu środka trwałego, podatnik nie może dokonywać od wartości 1 500 000 zł odpisów amortyzacyjnych.
Podatnik zajmujący się produkcją krawiecką dokonał zakupu maszyn i urządzeń do prowadzenia działalności gospodarczej. Maszyny te będą stanowiły wyposażenie obiektu, który znajduje się aktualnie w budowie i nie został jeszcze przyjęty do użytkowania. Mimo że maszyny są kompletne, to jednak nie są zdatne do użytku bez zainstalowania w obiekcie. W tym przypadku podatnik będzie mógł dokonywać odpisów amortyzacyjnych dopiero w momencie, gdy obiekt zostanie przekazany do użytkowania jako kompletny i zdatny do użytku składnik majątku jednostki.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Iga Kalinowska

Aplikant adwokacki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »