| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Deklaracje podatkowe

Deklaracje podatkowe

PLUSY I MINUSY
+Nie ma konieczności składania deklaracji wyłącznie na oryginalnym druku pobranym w urzędzie skarbowym. Można w tym celu posłużyć się kserokopią formularza lub wydrukiem z programu komputerowego umożliwiającego elektroniczne wypełnienie deklaracji lub na formularzu ściągniętym ze stron internetowych Ministerstwa Finansów.
Niestety, wbrew zapowiedziom Ministerstwa Finansów, nie mamy jeszcze możliwości składania deklaracji w formie elektronicznej.
Czynności sprawdzające
Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej, organy podatkowe pierwszej instancji dokonują czynności sprawdzających, mających na celu sprawdzenie terminowości: składania deklaracji oraz wpłacania zadeklarowanych podatków, w tym również pobieranych przez płatników oraz inkasentów. Czynności te mają też na celu stwierdzenie formalnej poprawności wymienionych dokumentów oraz ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami. W razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy lub oczywiste omyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy zwraca się do składającego deklarację o złożenie niezbędnych wyjaśnień oraz o skorygowanie deklaracji, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość.
W przypadku pomyłek lub błędów w wypełnionych deklaracjach możemy dokonać tzw. korekty. Musimy pamiętać, że od 1 stycznia 2003 r. obowiązują przepisy obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej (zob. ustawa z dnia 12 września 2002 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw; Dz.U. nr 169, poz. 1387), które wprowadziły kilka dość istotnych zmian w przepisach dotyczących korekty deklaracji podatkowych. Zmian, które niekoniecznie są dla nas korzystne.
EKSPERT RADZI
Jak skorygować deklarację
Przy wypełnianiu deklaracji podatkowych mogą zdarzyć się różnego rodzaju błędy. Jeżeli zdarzy nam się drobna pomyłka w składanej deklaracji i zauważymy ją jeszcze przed wysłaniem formularza do urzędu, nie zawsze będziemy zmuszeni wypełniać taki formularz od początku. Jeśli błąd jest niewielki (np. źle wpisana jedna z kwot), możemy naprawić go tak, jak robi się to w księgach. Wystarczy po prostu przekreślić błędną kwotę (ale nie wolno jej zamazać, błędna treść musi być czytelna), wpisać nad nią lub poniżej poprawną i umieścić obok parafkę wraz z datą dokonania poprawki. W ten sposób będziemy mieli także możliwość poprawiania drobnych pomyłek w złożonych deklaracjach, gdy o poprawienie takich błędów poprosi nas urząd skarbowy w ramach czynności sprawdzających. Nie wszystkie jednak błędy uda nam się w ten sposób poprawić.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Perfecta

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »