| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Wszystko o fakturach VAT

Wszystko o fakturach VAT

3. Szczególne ograniczenia wynikające z § 14 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT
Powyższe rozporządzenie Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. odnosi się przede wszystkim do kwestii formalnych samej faktury, jako dokumentu uprawniającego nabywcę do dokonania stosownego obniżenia podatku należnego. Zacznijmy od kwestii podstawowej, a mianowicie od tego, że podstawę do obniżenia przez nabywcę kwoty podatku należnego, zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego stanowią tylko oryginały faktur lub faktur korygujących albo ich duplikaty.
Nabywca towaru lub usługi w celu dokonania stosownego odliczenia podatku naliczonego musi dysponować własnym oryginałem faktury lub faktury korygującej lub duplikatem tych faktur, aby mogły o­ne stanowić podstawę do odliczenia podatku naliczonego. Nie stanowi natomiast takiej podstawy kserokopia faktury lub faktury korygującej, czy faks faktury oryginalnej, którym dysponuje nabywca. Z natury rzeczy podstawy do odliczenia podatku naliczonego nie daje także kopia faktury lub faktury korygującej (pozostaje o­na bowiem zawsze u sprzedającego).
Komentując § 14 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT należałoby odnieść się także do pewnych regulacji zawartych w § 23 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania (...), zgodnie z którym zrównano z fakturami także inne dokumenty, takie jak: bilety jednorazowe, dowody zapłaty za usługi radiokomunikacji przywoławczej, dowody zapłaty za przejazdy autostradami, jeżeli zawierają odpowiednie dane, które są obowiązkowe w przypadku wystawiania zwykłych faktur VAT. Powstaje pytanie, czy w takim przypadku nabywca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na tych dowodach (dokumentach). W ocenie autora wydaje się, że tak, jeżeli oczywiście zawierają o­ne niezbędne dane, takie jak: nazwę i numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy, datę wystawienia, nazwę usługi, kwotę należności wraz z podatkiem oraz kwotę podatku.
Za takim stanowiskiem przemawia pogląd wyrażony przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości, gdzie w orzeczeniu z 5 grudnia 1996 r., C-85/95 – John Reisdorf v. Finanzamt Köln-West (orzeczenie wstępne), stwierdza o­n m.in., że: W świetle uprawnienia podatnika VAT do odliczania od podatku należnego kwoty zapłaconego podatku naliczonego, artykuł 18(1)(a) i artykuł 22(3) VI Dyrektywy zezwalają państwom członkowskim, które mają prawo do określania zasad sprawowania nadzoru nad wykonywaniem prawa do odliczenia podatku naliczonego, a w szczególności sposobu, w jaki podatnicy mogą stwierdzać to prawo, na przyjęcie jako faktury nie tylko oryginału, ale również jakiegokolwiek innego dokumentu pełniącego rolę faktury, który spełnia kryteria określone przez same państwa członkowskie, i upoważniają je do żądania przedłożenia oryginału faktury w celu stwierdzenia prawa do odliczenia podatku naliczonego, a także do przyjęcia innych dowodów w sytuacji, gdy podatnik nie posiada oryginału, potwierdzających, iż transakcja, której dotyczy odliczenie, miała faktycznie miejsce. (…) Z artykułu 18(1)(a) w związku z artykułem 22(3) wynika, iż skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego uzależnione jest zazwyczaj od posiadania oryginału faktury lub posiadania dokumentu, który zgodnie z kryteriami określonymi przez państwa członkowskie może pełnić rolę faktury. (...) Różne wersje językowe tych przepisów, które były zatwierdzone w chwili przyjmowania VI Dyrektywy, potwierdzają tę interpretację, nawet jeśli brzmienie artykułu 22(3) w tekście niemieckim nie wskazuje wyraźnie, iż zadaniem państw członkowskich jest ustalenie kryteriów dotyczących możliwości uznania innego dokumentu za fakturę. (…) Należy zatem stwierdzić, iż artykuł 18(1)(a) i artykuł 22(3) VI Dyrektywy zezwalają państwom członkowskim na zatwierdzanie jako faktury nie tylko oryginału, ale również jakiegokolwiek innego dokumentu pełniącego rolę faktury, który spełnia kryteria określone przez same państwa członkowskie.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Witkowska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »