| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Księgowanie od A do Z

Księgowanie od A do Z

Prowadzenie nawet małej firmy wymaga podstawowej wiedzy z zakresu sposobów ewidencjonowania zdarzeń zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Prowadzenie rachunkowości ma także za zadanie umożliwienie prawidłowego rozliczenia się z kontrahentem i z budżetem. Rachunkowość prowadzona jest nie tylko dlatego, że tak nakazuje prawo, ale także po to, by można było uzyskać informacje konieczne do właściwego funkcjonowania jednostki (czyli osiągania zysków). To rachunkowość jest źródłem informacji niezbędnych do podejmowania decyzji. Praktycznie cały obszar firmy jest widoczny w zbiorach danych rejestrowanych w księgach rachunkowych i ewidencjach pomocniczych. Informacje tworzone przez rachunkowość służą też otoczeniu przedsiębiorstwa związanemu z nim transakcjami gospodarczymi.

Dłużnik otrzymując informację o saldzie jest zobowiązany na nią odpowiedzieć, czyli potwierdzić widniejące tam saldo albo je zakwestionować.
Jeśli pojawiły się rozbieżności pomiędzy stanem wykazywanym w księgach rachunkowych firmy a stanem wykazywanym przez jej kontrahenta, wówczas powinno się niezwłocznie wyjaśnić różnice, a następnie koniecznie doprowadzić salda do stanu realnego. W przypadku niezgodności kontrahent, który otrzymuje informacje o saldzie, powinien sporządzić specyfikację, uzasadniającą prawidłowość jego salda (uzasadnienie rozbieżności). Należy w tym wypadku skonfrontować zapisy księgowe na koncie kontrahenta z zapisami księgowymi dokonanymi w księgach rachunkowych firmy.
Potwierdzenie salda
4 kroki jak uniknąć błędów w dokumentach
1 Sprawdzaj i prowadź na bieżąco w ciągu roku zgodnie z przepisami i zakładowym planem kont nie tylko syntetyczną, ale i analityczną ewidencję w urządzeniach księgowych, wzajemnie uzgadniając analitykę z syntetyką poszczególnych miesięcy.
2 Sprawdzaj okresowo w ciągu roku kompletność i prawidłowość rozliczeń oraz sald na kontach księgowych urzędów skarbowych, ZUS, PFRON i innych (zwracając szczególną uwagę na „otwarte” pozycje, pozycje od dłuższego czasu „martwe”, tzn. niewykazujące zmian, pozycje czy konta „do wyjaśnienia”).
3 Prowadź na bieżąco i uwzględniaj w miesięcznych deklaracjach podatku dochodowego od osób prawnych pełne i kompletne wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, ulgi, zwolnienia podatkowe.
4 Pilnuj terminowości rozliczeń z urzędami skarbowymi, ZUS, PZU, bankami i wszystkimi innymi kontrahentami.
Inwentaryzacja rozrachunków publicznoprawnych
Rozrachunki publicznoprawne to specyficzna grupa rozrachunków, której nie da się zinwentaryzować drogą potwierdzenia sald. W zasadzie potwierdzenie tej grupy rozrachunków w drodze weryfikacji też nie jest gwarancją prawidłowości rozliczeń z budżetem.
Rozrachunki publicznoprawne inwentaryzowane są drogą weryfikacji, czyli poprzez porównanie stanu wynikającego z zapisów w księgach rachunkowych z odpowiednimi dokumentami. Ten rodzaj inwentaryzacji ma na celu sprawdzenie, czy posiadane przez firmę dokumenty potwierdzają salda wynikające z prowadzonej ewidencji księgowej. Stwierdza się także realność ich wyceny i zasadność dalszego ich istnienia. Wyniki inwentaryzacji przeprowadzonej drogą weryfikacji, tak jak inne rodzaje inwentaryzacji, należy zakończyć protokołem z przeprowadzenia inwentaryzacji (podpisanym przez zespół weryfikujący i głównego księgowego), ujawnione różnice należy wyjaśnić, a stan księgowy doprowadzić do stanu rzeczywistego. Protokół z tak przeprowadzonej inwentaryzacji może być zbiorczy i dotyczyć wszystkich sald objętych weryfikacją lub można sporządzić kilka protokołów cząstkowych.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Anna Kopciowska

Coach, Trener Biznesu, Rozwoju Osobistego i Motywacji

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »