| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Przychody zwolnione od podatku

Przychody zwolnione od podatku

W katalogu zwolnień istotne miejsce zajmują nieopodatkowane świadczenia na rzecz pracowników. Wprawdzie ustawodawca coraz bardziej ogranicza ich krąg, ale dobrze skonstruowany pakiet wynagrodzeń ciągle może przynieść znaczne oszczędności podatkowe. Część zwolnień została określona w samej ustawie, jednak znaczna ilość korzystnych rozwiązań wynika z przyjętych w danej firmie metod "premiowania" pracowników i sposobów ich rozliczania. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze świadczenia pracownicze ze wskazaniem, w jakich sytuacjach nie będą one zwiększały przychodu podatkowego.

Zwolnione od podatku świadczenie musi być zatem:
1) nieodpłatne oraz
2) związane z reklamą lub promocją.
Powołany przepis zawiera odesłanie do art. 20 ust. 1 ustawy o p.d.o.f., zakreślając tym samym rodzaj zwolnionych od podatku świadczeń. Chodzi tu o nieodpłatne świadczenia: nienależące do przychodów określonych w art. 12–14 i 17 . Zwolnienie nie obejmuje zatem przychodów z umowy o pracę, z działalności wykonywanej osobiście, z działalności gospodarczej oraz z kapitałów pieniężnych. Jednym słowem, jeżeli usługa świadczona nieodpłatnie przez świadczeniodawcę w związku z jego promocją lub reklamą zwiększy przychód z wymienionych wyżej źródeł przychodów świadczeniobiorcy, zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o p.d.o.f. nie ma zastosowania.
Przy wszelkiego rodzaju „prezentach” (świadczeniach) wręczanych w związku z reklamą pojęcie nieodpłatności jest nieostre. Jeżeli po konferencji reklamowej zgromadzeni dziennikarze dostają próbkę reklamowanego wyrobu, producent liczy na pochlebne opinie w prasie, które zwiększą jego sprzedaż. Należy jednak stwierdzić, że różnica pomiędzy napisanym artykułem a odpłatnością za wyrób jest jednak ogromna. Dziennikarz nie jest bowiem zobligowany do tego rodzaju działania.
Zwolnienie dotyczy świadczeń otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą. Wydaje się jednak, że chodzi także o reklamę jego produktów lub usług. W przepisach występują obok siebie trzy terminy: reklama, reprezentacja i promocja. Omawiane zwolnienie dotyczy tylko promocji i reklamy.
Reklama jest to „rozpowszechnianie informacji o towarach (usługach), ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości ich nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś”. Celem reklamy nie jest tylko informacja o produktach danego przedsiębiorcy, lecz przede wszystkim zachęcenie do ich zakupu. Reklama musi zatem wyróżniać się elementem wartościującym.
Z jednej strony promocja pokrywa się znaczeniowo z reklamą i reprezentacją, z drugiej jednak pojęcie to oznaczać musi także inne działania podatnika, mające na celu „wypromowanie” produktu. Może to być przy tym działanie pozbawione elementu wartościującego, tak charakterystycznego dla reklamy.
Niektóre rodzaje świadczeń są wyłączone ze zwolnienia. Nie obejmuje ono świadczeń dokonywanych:
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Kutyma

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »