| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Przychody zwolnione od podatku

Przychody zwolnione od podatku

W katalogu zwolnień istotne miejsce zajmują nieopodatkowane świadczenia na rzecz pracowników. Wprawdzie ustawodawca coraz bardziej ogranicza ich krąg, ale dobrze skonstruowany pakiet wynagrodzeń ciągle może przynieść znaczne oszczędności podatkowe. Część zwolnień została określona w samej ustawie, jednak znaczna ilość korzystnych rozwiązań wynika z przyjętych w danej firmie metod "premiowania" pracowników i sposobów ich rozliczania. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze świadczenia pracownicze ze wskazaniem, w jakich sytuacjach nie będą one zwiększały przychodu podatkowego.

3.3.3. Dotacje otrzymywane z agencji rządowych
W wielu sytuacjach podatnicy otrzymują środki pieniężne nie z budżetu państwa jako dotacje, ale z agencji rządowych. Środki te stanowią na ogół środki budżetowe, ale w myśl przepisów nie mogą być traktowane jako dotacje budżetowe, a tym samym korzystać ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 14. W takim przypadku znajduje zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 14b zwalniający od podatku kwoty otrzymane przez podatników od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa. W takim przypadku agencja rządowa występuje na ogół jako pośrednik pomiędzy budżetem państwa a podatnikiem. Cel i skutek ekonomiczny zarówno dotacji państwowych, jak i środków otrzymywanych z budżetu za pośrednictwem agencji jest w zasadzie taki sam.
Przy zwolnieniu z art. 17 ust. 1 pkt 14 u.p.d.o.p. należy mieć jednak na uwadze, że wyłączone z niego zostały dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie obowiązującym w odrębnych przepisach. Poprzez ten zapis ustawodawca wyłączył ze zwolnienia dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych. Brak tych zapisów również powodował spory pomiędzy organami podatkowymi (skarbowymi) a podatnikami. Związane to było m.in. z rozstrzygnięciem, kto otrzymuje dopłatę do oprocentowania kredytu, i z ewentualnym zakwalifikowaniem tych dopłat do dotacji. Na to drugie pytanie odpowiedź daje ustawa o finansach publicznych. Jak to już bowiem zostało zauważone powyżej, dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnej ustawie uznawane są za dotacje z budżetu państwa. Wprowadzenie takiego zapisu od 1 stycznia 2000 r. umożliwiło wyeliminowanie tych sporów.
Do podatników korzystających ze zwolnienia od podatku środków otrzymanych z omawianych tytułów ma zastosowanie przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 u.p.d.o.p. O przepisie tym była już mowa przy omawianiu zwolnienia dla organizacji pożytku publicznego. Również w tym przypadku podatnicy nie mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów) pochodzących z dotacji i dopłat z agencji rządowych – a więc ze środków korzystających ze zwolnienia od podatku. Umożliwia to zachowanie neutralności podatkowej tych środków pieniężnych. Z jednej strony są one wolne od podatku, natomiast wydatki (koszty) z nich sfinansowane nie mogą stanowić kosztów podatkowych.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Cyman i Wspólnicy sp. k.

Kancelaria prowadzi kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców i osób nieprowadzących działalności gospodarczej w obszarach kontraktów, rozwiązywania sporów i zastępstwa procesowego, windykacji w kraju i za granicą, nieruchomości i budownictwa, podatków, spraw korporacyjnych, stosunków pracowniczych, zamówień publicznych, restrukturyzacji i upadłości, rynków finansowych i finansowania działalności gospodarczej, a także stosunków międzynarodowych i prawa europejskiego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »