| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Wrzutki do opakowań z przekąskami

Wrzutki do opakowań z przekąskami

Prowadzę przedsiębiorstwo produkujące chrupki kukurydziane. Do chrupek tych dołączane są niekiedy różnego rodzaju "wrzutki" - np. naklejki itd. Czy powinienem traktować te "wrzutki" jako towary związane z reprezentacją i reklamą? Czy poniesione z tego tytułu wydatki mogą zostać w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

Zgodnie ze słownikową definicją reklamą jest wszystko, co zawiera dodatkowe informacje o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości nabycia. Natomiast reprezentacja jest to okazałość, wystawność, a w przypadku firmy „dobre” jej reprezentowanie, które może polegać na wystroju firmy, interesującym logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów (Słownik języka polskiego, PWN 1996, t. III, s. 37 i 45).
Najistotniejszą cechą reklamy jest rozpowszechnianie informacji o towarze oraz zachęcanie do zakupu. Choć umieszczanie „wrzutek” może zachęcać do zakupu chrupek, to jednak – o ile „wrzutki” te nie zawierają informacji o towarze ani treści wartościujących ten towar – nie należy traktować ich jako materiałów reklamowych. Stanowią one raczej element sprzedaży premiowej, stanowiącej, inny niż reklama, element marketingu. A zatem, z punktu widzenia podatku dochodowego, wydatki na „wrzutki” powinny w całości stanowić koszty uzyskania przychodu.
Jeżeli jednak okaże się, iż „wrzutki” zawierają elementy reklamowe (niektóre organy skarbowe twierdzą nawet, iż reklamowy charakter nadaje już samo umieszczenie logo na produkcie – chociaż jest to pogląd kontrowersyjny), należy zastanowić się, czy jest to reklama publiczna, na którą wydatki stanowią w pełni koszt uzyskania przychodu, czy też mamy do czynienia z podlegającą limitowaniu reklamą niepubliczną.
Reklama publiczna charakteryzuje się tym, iż jest skierowana i dostępna potencjalnie dla wszystkich, posiada ogólny, anonimowy, powszechny i nieprywatny charakter.
Jeżeli zatem „wrzutki” umieszczane są w każdym produkcie, należy uznać, że są skierowane potencjalnie do wszystkich odbiorców, a zatem jest to reklama publiczna. Inaczej byłoby, gdyby „wrzutki” były dodawane tylko do produktów rozdawanych np. podczas spotkań z udziałem ograniczonego kręgu klientów. Działania takie należałoby zakwalifikować jako reklamę niepubliczną. W takim przypadku wydatki związane z „wrzutkami” podlegałyby zaliczeniu w koszty tylko do wysokości limitu – 0,25 proc. przychodów.
Ewa Błaszczak
Podstawa prawna:
art. 21 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym do osób fizycznych (Dz.U. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.).


reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Sobaś

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »