| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Wrzutki do opakowań z przekąskami

Wrzutki do opakowań z przekąskami

Prowadzę przedsiębiorstwo produkujące chrupki kukurydziane. Do chrupek tych dołączane są niekiedy różnego rodzaju "wrzutki" - np. naklejki itd. Czy powinienem traktować te "wrzutki" jako towary związane z reprezentacją i reklamą? Czy poniesione z tego tytułu wydatki mogą zostać w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

Zgodnie ze słownikową definicją reklamą jest wszystko, co zawiera dodatkowe informacje o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości nabycia. Natomiast reprezentacja jest to okazałość, wystawność, a w przypadku firmy „dobre” jej reprezentowanie, które może polegać na wystroju firmy, interesującym logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów (Słownik języka polskiego, PWN 1996, t. III, s. 37 i 45).
Najistotniejszą cechą reklamy jest rozpowszechnianie informacji o towarze oraz zachęcanie do zakupu. Choć umieszczanie „wrzutek” może zachęcać do zakupu chrupek, to jednak – o ile „wrzutki” te nie zawierają informacji o towarze ani treści wartościujących ten towar – nie należy traktować ich jako materiałów reklamowych. Stanowią one raczej element sprzedaży premiowej, stanowiącej, inny niż reklama, element marketingu. A zatem, z punktu widzenia podatku dochodowego, wydatki na „wrzutki” powinny w całości stanowić koszty uzyskania przychodu.
Jeżeli jednak okaże się, iż „wrzutki” zawierają elementy reklamowe (niektóre organy skarbowe twierdzą nawet, iż reklamowy charakter nadaje już samo umieszczenie logo na produkcie – chociaż jest to pogląd kontrowersyjny), należy zastanowić się, czy jest to reklama publiczna, na którą wydatki stanowią w pełni koszt uzyskania przychodu, czy też mamy do czynienia z podlegającą limitowaniu reklamą niepubliczną.
Reklama publiczna charakteryzuje się tym, iż jest skierowana i dostępna potencjalnie dla wszystkich, posiada ogólny, anonimowy, powszechny i nieprywatny charakter.
Jeżeli zatem „wrzutki” umieszczane są w każdym produkcie, należy uznać, że są skierowane potencjalnie do wszystkich odbiorców, a zatem jest to reklama publiczna. Inaczej byłoby, gdyby „wrzutki” były dodawane tylko do produktów rozdawanych np. podczas spotkań z udziałem ograniczonego kręgu klientów. Działania takie należałoby zakwalifikować jako reklamę niepubliczną. W takim przypadku wydatki związane z „wrzutkami” podlegałyby zaliczeniu w koszty tylko do wysokości limitu – 0,25 proc. przychodów.
Ewa Błaszczak
Podstawa prawna:
art. 21 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym do osób fizycznych (Dz.U. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.).


reklama

Polecamy artykuły

Źródło:

Prawo Przedsiębiorcy
CIT 2018. Komentarz (książka)299.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

KasperskyLab

Ochrona przed zagrożeniami IT

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK