| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Czy opodatkować VAT koszty zwrócone przez firmę zagraniczną

Czy opodatkować VAT koszty zwrócone przez firmę zagraniczną

Czy koszty zwrócone przez zagraniczną firmę (w formie credit note) firmie polskiej w ramach współpracy handlowej, która była reprezentantem na targach w kraju (koszty stoiska itp.), należy opodatkować VAT lub potraktować jako pozostały przychód? Firma polska poniosła koszty i VAT naliczony odliczyła we właściwym czasie.

Z pytania wynika, że istnieją przesłanki do tego, aby uznać zwrot kosztów organizacji stoiska na targach za element ceny usługi reklamowej. Usługi reklamowe, których nabywcą jest podatnik posiadający siedzibę w innym kraju UE lub też podmiot posiadający siedzibę poza Unią Europejską, podlegają opodatkowaniu w kraju nabywcy usługi. Podatnik wystawia w takim przypadku fakturę bez stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem oraz zawiera w niej zapis, że podatek rozlicza nabywca.
 
Co do zasady, przez pojęcie „credit note” w ramach rozliczeń z podmiotami zagranicznymi uznaje się formalny dokument korygujący, zmieniający wcześniej wystawioną fakturę/rachunek. Jest on wystawiany przez dostawcę towaru/usługi najczęściej w momencie zwrotu towarów lub uwzględnienia reklamacji zgłaszanej przez nabywcę. Jednak w opisywanym przypadku pojęcie „credit note” odpowiadałoby raczej nocie uznaniowej dokumentującej przepływ środków pieniężnych w zamian za wykonaną usługę.
Gdy polska spółka uzna, że kwotę wynikającą z wystawionej przez zagranicznego kontrahenta „credit note” należy potraktować jako niepodlegającą opodatkowaniu VAT i rozpoznać w kategorii pozostałe przychody, doprowadzi to do zaniżenia obrotu opodatkowanego VAT. Z charakteru transakcji dokonywanej pomiędzy stronami wynika bowiem, iż to spółka polska wykonała usługę na rzecz firmy zagranicznej w zakresie czynności reprezentowania jej na targach. Jeżeli uznamy, że czynność wykonywana przez spółkę polską jest usługą reklamy, to podlega ona opodatkowaniu VAT w wysokości 22% i powinna być udokumentowana fakturą sprzedaży nie później niż siódmego dnia od wykonania. Z uwagi na jej wykonanie dla podmiotu zagranicznego, gdy przyjmiemy, że podmiot ten jest podatnikiem mającym siedzibę w innym państwie Unii Europejskiej lub też posiada siedzibę poza Unią Europejską, czynność ta do celów VAT będzie rozpoznana jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu na terytorium Polski. Jednocześnie w związku z wykonaniem takiej usługi świadczącemu przysługuje prawo do obniżenia podatku naliczonego wynikającego z zakupionych towarów i usług związanych z tymi czynnościami.
•  art. 27 ust. 3 i 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113
Agnieszka Pajurek
doradca podatkowy


reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

MIZIŃSKA legal

Kancelaria MIZIŃSKA legal specjalizuje się w świadczeniu kompleksowych usług prawnych i podatkowych na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw oraz spółek.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »