| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Czy opodatkować VAT koszty zwrócone przez firmę zagraniczną

Czy opodatkować VAT koszty zwrócone przez firmę zagraniczną

Czy koszty zwrócone przez zagraniczną firmę (w formie credit note) firmie polskiej w ramach współpracy handlowej, która była reprezentantem na targach w kraju (koszty stoiska itp.), należy opodatkować VAT lub potraktować jako pozostały przychód? Firma polska poniosła koszty i VAT naliczony odliczyła we właściwym czasie.

Z pytania wynika, że istnieją przesłanki do tego, aby uznać zwrot kosztów organizacji stoiska na targach za element ceny usługi reklamowej. Usługi reklamowe, których nabywcą jest podatnik posiadający siedzibę w innym kraju UE lub też podmiot posiadający siedzibę poza Unią Europejską, podlegają opodatkowaniu w kraju nabywcy usługi. Podatnik wystawia w takim przypadku fakturę bez stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem oraz zawiera w niej zapis, że podatek rozlicza nabywca.
 
Co do zasady, przez pojęcie „credit note” w ramach rozliczeń z podmiotami zagranicznymi uznaje się formalny dokument korygujący, zmieniający wcześniej wystawioną fakturę/rachunek. Jest on wystawiany przez dostawcę towaru/usługi najczęściej w momencie zwrotu towarów lub uwzględnienia reklamacji zgłaszanej przez nabywcę. Jednak w opisywanym przypadku pojęcie „credit note” odpowiadałoby raczej nocie uznaniowej dokumentującej przepływ środków pieniężnych w zamian za wykonaną usługę.
Gdy polska spółka uzna, że kwotę wynikającą z wystawionej przez zagranicznego kontrahenta „credit note” należy potraktować jako niepodlegającą opodatkowaniu VAT i rozpoznać w kategorii pozostałe przychody, doprowadzi to do zaniżenia obrotu opodatkowanego VAT. Z charakteru transakcji dokonywanej pomiędzy stronami wynika bowiem, iż to spółka polska wykonała usługę na rzecz firmy zagranicznej w zakresie czynności reprezentowania jej na targach. Jeżeli uznamy, że czynność wykonywana przez spółkę polską jest usługą reklamy, to podlega ona opodatkowaniu VAT w wysokości 22% i powinna być udokumentowana fakturą sprzedaży nie później niż siódmego dnia od wykonania. Z uwagi na jej wykonanie dla podmiotu zagranicznego, gdy przyjmiemy, że podmiot ten jest podatnikiem mającym siedzibę w innym państwie Unii Europejskiej lub też posiada siedzibę poza Unią Europejską, czynność ta do celów VAT będzie rozpoznana jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu na terytorium Polski. Jednocześnie w związku z wykonaniem takiej usługi świadczącemu przysługuje prawo do obniżenia podatku naliczonego wynikającego z zakupionych towarów i usług związanych z tymi czynnościami.
•  art. 27 ust. 3 i 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113
Agnieszka Pajurek
doradca podatkowy


reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Beata Świętochowska-Lewczuk

Młodszy Specjalista ds. Personalnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »