REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy dotacje na zakup środków trwałych powodują obowiązek korekty

REKLAMA

Jestem osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. W ciągu całego 2004 r. zakupiliśmy środki trwałe w różnych miesiącach: lutym, kwietniu, maju, czerwcu, grudniu. Zakup środków był dofinansowany częściowo z funduszu PHARE. Dotacje otrzymaliśmy w lutym i listopadzie. Środki trwałe pochodzą z dostaw krajowych i z importu. Przy sprzedaży naszych wyrobów na kraj stosujemy stawkę 22% VAT, a przy WDT - 0%.Otrzymaliśmy refundacje wynagrodzeń uczniów oraz pracowników interwencyjnych z powiatowego urzędu pracy, które zaliczyliśmy do przychodów. Czy dokonuję korekty podatku naliczonego za 2004 r. od zakupionych środków trwałych w wysokości 1/5 przez 5 kolejnych lat? Czy stosuję proporcjonalne odliczenie podatku naliczonego w 2005 roku?
W pytaniu nie ma informacji, czy zakupione środki trwałe są związane z wykonywaniem wyłącznie działalności opodatkowanej, zwolnionej, czy też jednocześnie i jednej, i drugiej. W pytaniu jest zawarta sugestia, że podatnik wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane VAT. W takim przypadku nie ma obowiązku częściowego odliczania podatku naliczonego. Nie będzie również obowiązku korekty tego podatku, jeżeli podatnikowi przysługiwało w pełni odliczenie podatku naliczonego od zakupionych środków trwałych oraz prawo to się nie zmieniło. Na obowiązek korekty nie wpływa również fakt, że podatnik otrzymał dotacje dofinansowujące koszty prowadzonej przez niego działalności. Obowiązek częściowego odliczenia podatku naliczonego oraz korekty rocznej podatku naliczonego powstanie, gdy podatnik zakupione środki trwałe wykorzystuje zarówno w działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej. Reguły korygowania podatku naliczonego zostały opisane w uzasadnieniu.
 
W odniesieniu do naliczonego VAT od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nabytych przez podatnika pod rządami starej ustawy o VAT (w lutym i kwietniu) należy zastosować postanowienia art. 20 tej ustawy. Zgodnie z treścią tego przepisu podatnikowi przysługuje uprawnienie do odliczenia takiej części podatku naliczonego od zakupów środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, jaka odpowiada udziałowi sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem dokonanej przez podatnika. Dla środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji proporcję, w jakiej dokonywane jest odliczenie, oblicza się na podstawie udziału sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, wliczając w to również miesiąc, w którym dokonano zakupu.
W odniesieniu do naliczonego VAT od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nabytych przez podatnika po 1 maja 2004 r. należy zastosować rozwiązania zawarte w nowej ustawie o VAT, w konsekwencji – dokonanie korekty kwot podatku naliczonego w wysokości 1/5 przez pięć kolejnych lat podatkowych.
Zgodnie z zasadami obowiązującymi w nowej ustawie o VAT podatnik w miesiącu dokonania zakupu dokonuje wstępnego odliczenia podatku naliczonego, przy czym jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, jaką można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Następnie, po zakończeniu roku podatkowego, podatnik jest zobowiązany do dokonania korekty odliczonej kwoty podatku zgodnie z zasadami określonymi w art. 91 ustawy o VAT.
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, z wyłączeniem tych, w odniesieniu do których wydatki poniesione na ich nabycie jednorazowo mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta dotyczy jednej piątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu.
Przykład
X w 2004 r. zakupił środki trwałe podlegające amortyzacji, które są związane zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, jak i zwolnioną od podatku, a w szczególności:
w maju 2004 r. została zakupiona maszyna produkcyjna za kwotę netto 30 000 zł plus VAT w wysokości 6600 zł,
w czerwcu 2004 r. zakupiono samochód osobowy za kwotę netto 70 000 zł plus VAT w wysokości 15 400 zł, przy czym odliczenie VAT ograniczone zostało ustawowo do kwoty 5000 zł,
w grudniu 2004 r. zakupiono kolejną maszynę produkcyjną za kwotę 20 000 zł plus VAT w wysokości 4400 zł. Podatek naliczony został odliczony, lecz urządzenie oddano do użytkowania i wprowadzono do ewidencji środków trwałych dopiero w styczniu 2005 r.
Przede wszystkim podatnik musi ustalić współczynnik wskazujący na udział sprzedaży dającej prawo do odliczenia podatku naliczonego w sprzedaży ogółem za poprzedni rok podatkowy. Załóżmy, że współczynnik odliczenia podatku naliczonego po obliczeniu go zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT wyniósł 75%.
Łącznie z tytułu zakupu środków trwałych spółka w 2004 r. odliczyła:
(6600 zł + 5000 zł + 4400 zł) x 75% = = 12 000 zł.
Po zakończeniu roku firma obliczyła proporcję za 2004 r. (za okres od maja do grudnia 2004 r.) i okazało się, że wyniosła ona 65%.
W związku z tym w deklaracji składanej za styczeń 2005 r. spółka ma obowiązek dokonania stosownej korekty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu. Należy jednak podkreślić, że korekta będzie dotyczyć wyłącznie 1/5 kwot związanych z zakupami dokonanymi w maju i czerwcu, ponieważ maszyna zakupiona w grudniu do końca 2004 r. nie została oddana do użytkowania; korekty dotyczące tego urządzenia będą dokonywane dopiero w kolejnych 5 latach.
Odliczono:
(6600 zł + 5000 zł) x 75% = 8700 zł
Kwota podlegająca odliczeniu z uwzględnieniem proporcji za 2004 r.
(6600 zł + 5000 zł) x 65% = 7540 zł
Różnica wynosi:
8700 zł – 7540 = 1160 zł
a 1/5 z tej różnicy: 232 zł.
W rubryce 45 deklaracji podatkowej VAT-7 składanej za styczeń 2005 r. podatnik będzie musiał wykazać kwotę (–)232 zł.
•  art. 90 i 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113
Paweł Kosiacki
konsultant podatkowy


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA