| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Kwalifikacje głównego księgowego

Kwalifikacje głównego księgowego

Jestem dyrektorem zakładu budżetowego utworzonego przez gminę (ZOZ). W tym roku główna księgowa odchodzi na emeryturę i w związku z tym chcę zatrudnić na to stanowisko dotychczasowego kierownika działu płac. Mam jednak wątpliwości, czy posiada ona odpowiednie kwalifikacje do zajmowania tego stanowiska. Proszę o wskazanie przepisu określającego wymogi, jakie musi spełniać główny księgowy.

Z uwagi na to, że główny księgowy odpowiada i prowadzi finanse zakładu opieki zdrowotnej, przepisami określającymi wymagania dla takich osób są przede wszystkim z art. 5 ustawy z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (DzU z 2003 r. nr 15, poz. 148 ze zm.).
W myśl tego przepisu do sektora finansów publicznych zalicza się m.in.:
• organy władzy publicznej, organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały, a także jednostki samorządu terytorialnego i ich organy oraz związki,
• jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych,
• państwowe szkoły wyższe,
• samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
• państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, publicznych z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.
Jednostki sektora finansów publicznych mogą być tworzone wyłącznie w formach przewidzianych ustawami. Taką ustawą jest ustawa z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (DzU z 1997 r. nr 9, poz. 43 ze zm.). W myśl jej przepisów gminy mogą prowadzić swoje zadania w szczególności w formach: zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. Zakład budżetowy jest więc jednostką organizacyjną sektora finansów publicznych, który odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania oraz pokrywa koszty swojej działalności z przychodów własnych oraz z dotacji przedmiotowych czy celowych otrzymywanych z budżetu.
Wymieniona ustawa w art. 35 ust. 2 ustala, że w jednostce sektora finansów publicznych. Głównym księgowym może być osoba, która:
• ma obywatelstwo polskie,
• ma pełną zdolność do czynności prawnych,
• korzysta z pełni praw publicznych,
• nie była prawomocnie skazana za przestępstwa: przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego, przeciwko wiarygodności dokumentów lub za przestępstwo karne skarbowe,
• ukończyła:
– ekonomiczne jednolite studia magisterskie, ekonomiczne wyższe studia zawodowe, uzupełniające ekonomiczne studia magisterskie lub ekonomiczne studia podyplomowe i posiada co najmniej 3-letnią praktykę w księgowości lub
– średnią, policealną lub pomaturalną szkołę zawodową o kierunku rachunkowość i posiada co najmniej 6-letnią praktykę w księgowości.
Ustawa o finansach publicznych w art. 35 ust. 7 określa, że przepisy w zakresie wykształcenia stosuje się również odpowiednio do głównego księgowego budżetu państwa, głównego księgowego części budżetowej oraz skarbnika (głównego księgowego budżetu jednostki samorządu terytorialnego).
 


reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Marzena Jaworska

Radca prawny   

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »