| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Umowa zlecenia w księgach rachunkowych

Umowa zlecenia w księgach rachunkowych

Nasza spółka zamierza zatrudnić osobę na umowę zlecenia z wynagrodzeniem brutto 1500 zł. Zlecenie będzie wykonywane w siedzibie spółki i będzie stanowiło jedyne zatrudnienie zleceniobiorcy. Jakim ubezpieczeniom będzie podlegała osoba zatrudniona na umowę zlecenia i w jaki sposób obliczyć składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz zaliczkę na podatek dochodowy? Zaznaczamy, że zleceniobiorca wniósł o dobrowolne ubezpieczenie chorobowe. Jak ująć w księgach rachunkowych umowę zlecenia? Prowadzimy ewidencję kosztów wyłącznie na kontach zespołu 4. Czy kwoty wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne, finansowane przez zleceniodawcę, stanowią koszty uzyskania przychodów spółki na podstawie ustawy podatkowej?

Wynagrodzenie brutto zleceniobiorcy stanowi dla zleceniodawcy koszt działalności podstawowej i należy je ująć w księgach rachunkowych na koncie zespołu kosztów rodzajowych „Wynagrodzenia”, w analityce: wynagrodzenia z tytułu umów zlecenia, w przypadku prowadzenia ewidencji i rozliczania kosztów w układzie rodzajowym. Wynagrodzenie to zalicza się – na podstawie rachunku przedłożonego przez zleceniobiorcę – do kosztów okresu, którego dotyczy, niezależnie od terminu jego wypłaty – zgodnie z obowiązującą w rachunkowości zasadą memoriałową. Taka sama zasada obowiązuje w przypadku narzutów na wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia. Narzuty na wynagrodzenie, mające postać składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, obciążają u zleceniodawcy koszty działalności podstawowej i są ujmowane na koncie zespołu kosztów rodzajowych „Świadczenia na rzecz pracowników”, w analityce: narzuty na wynagrodzenia z tytułu umów zlecenia, również w okresie, którego dotyczą. Jednak dla celów podatkowych – ze względu na stosowaną w prawie podatkowym zasadę kasową – koszty wynagrodzenia i narzutów na wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia stanowią koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych w okresie wypłaty wynagrodzenia zleceniobiorcy.
Ponadto należy pamiętać, że wszelkie składki odprowadzane do ZUS zaokrągla się do pełnych groszy, natomiast zaliczki na podatek dochodowy odprowadzane do urzędu skarbowego – do pełnych dziesiątek groszy.
PRZYKŁAD
W spółce z ograniczoną odpowiedzialnością miały miejsce następujące zdarzenia gospodarcze:
• otrzymano rachunek za umowę zlecenia na kwotę brutto 1500 zł,
• naliczono składki na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez zleceniobiorcę:
– emerytalne: 1500 x 9,76 proc. = 146,40 zł,
– rentowe: 1500 x 6,50 proc. = 97,50 zł,
– chorobowe: 1500 x 2,45 proc. = 36,75 zł,
– razem składki: 280,65 zł,
• naliczono składki na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez zleceniodawcę:
– emerytalne: 1500 x 9,76 proc. = 146,40 zł,
– rentowe: 1500 x 6,50 proc. = 97,50 zł,
– wypadkowe, przy założeniu stawki 1,93 proc.: 1500 x 1,93 proc. = 28,95 zł,
– razem składki: 272,85 zł,
• naliczono składkę na ubezpieczenie zdrowotne:
– przekazywaną do ZUS: (1500 zł – 280,65 zł) x 8,25 proc. = 100,59 zł,
– odliczaną od podatku dochodowego: (1500 zł – 280,65 zł) x 7,75 proc. = 94,49 zł,
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Beata Przybyła

Prowadzę biuro rachunkowe od 18 lat.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK