| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > W jakim terminie rozliczyć faktury korygujące za usługi telekomunikacyjne

W jakim terminie rozliczyć faktury korygujące za usługi telekomunikacyjne

Otrzymaliśmy od Telekomunikacji faktury korygujące dotyczące kilku miesięcy. Ich sporządzenie spowodowane było stwierdzeniem pomyłek w poszczególnych pozycjach faktur. W jakim terminie i w jaki sposób powinniśmy je rozliczyć?

Zasady rozliczania faktur korygujących zostały omówione w rozporządzeniu wykonawczym Ministra Finansów do ustawy o VAT z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zawiera ono ogólne zasady dotyczące m.in. rozliczania faktur, które znajdą zastosowanie również do faktur korygujących dokumentujących usługi telekomunikacyjne, ponieważ ani w ustawie o VAT, ani w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy ustawodawca nie określił szczególnych zasad rozliczania faktur korygujących dotyczących tego rodzaju usług.
Fakturę korygującą wystawia się w sytuacji, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Podstawą do dokonania korekty podatku naliczonego przez nabywcę usługi jest posiadanie faktury korygującej. Nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, którzy rozliczają się kwartalnie – w rozliczeniu za kwartał, w którym tę fakturę otrzymali.
Fakturę korygującą wystawia sprzedawca w przypadku, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
Podstawą do dokonania korekt rozliczenia podatku należnego dla sprzedawcy jest posiadane potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę towaru bądź usługi. Korekty sprzedawca dokonuje w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał to potwierdzenie bądź w rozliczeniu za kwartał, w zależności od wyboru metody rozliczania podatku VAT.
Posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie jest wymagane, gdy transakcja dotyczy:
• eksportu towarów,
• wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
• dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju,
• sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w pozycji 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.
Przykład
W maju br. spółka ABC z Łodzi nabyła od spółki z Krakowa towary wykorzystane do produkcji sprzętu. Fakturę zakupu rozliczyła również w maju. W lipcu spółka otrzymała fakturę korygującą, ponieważ okazało się, że sprzedawca zastosował nieprawidłową stawkę podatku VAT. Nabywca ma zatem obowiązek dokonać korekty podatku naliczonego w rozliczeniu za lipiec, ponieważ w tym właśnie miesiącu otrzymał fakturę korygującą. Potwierdzenie odbioru spółka ABC odesłała do sprzedawcy w sierpniu i w tym samym miesiącu sprzedawca je odebrał. W takiej sytuacji sprzedawca ma prawo skorygować podatek należny „na minus” w miesiącu, w którym otrzymał potwierdzenie odbioru faktury korygującej, czyli w sierpniu 2005 r.
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Nasz Świat

Portal dla Polaków we Włoszech

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK