| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak rozliczyć zorganizowanie imprezy dla pracowników

Jak rozliczyć zorganizowanie imprezy dla pracowników

Nasza spółka zorganizowała w maju br. zabawę dla pracowników, kontrahentów oraz innych gości. Ponieważ jednym z udziałowców Spółki jest spółka duńska, przyjechali goście z Danii (spotkanie integracyjne - wśród uczestników byli między innymi przedstawiciele banku, udziałowcy spółki duńskiej z osobami towarzyszącymi). W tym celu wynajęli autobus. W maju nasza Spółka otrzymała z Danii fakturę za wynajęcie autobusu i zakup biletu na prom, w celu zrefundowania kosztów. Zarząd wyraził zgodę na zapłatę tej faktury. W związku z tym mam pytanie: czy nasza Spółka ma z tego tytułu jakieś obowiązki w zakresie podatku VAT? Fakturę wystawiono w maju br. Brak jest na niej naszego numeru NIP i nie my zamawialiśmy tę usługę. Czy mogę to potraktować jako notę na refundację kosztów?

Nie, nie ma podstaw, aby dokonać refakturowania kosztów. Nie ciążą na Państwa firmie żadne obowiązki z tego tytułu.
Z przedstawionego przez Czytelnika pytania wynika, że duńska spółka refakturowała usługi na polską spółkę. Należy więc zastanowić się, czy w ogóle istnieje możliwość zakwalifikowania takiej transakcji jako mającej charakter refakturowania.
W ustawie o podatku od towarów i usług usługodawca nie przewidział pojęcia refakturowania usług. Należy jednakże zauważyć, że w uzasadnionych przypadkach organy podatkowej przyzwalają na korzystanie przez podatników z tego rodzaju procedury. Wynika to z praktyki ukształtowanej w stanie prawnym obowiązującym przed 1 maja 2004 r., gdy organy podatkowe i sądy administracyjne sankcjonowały pod pewnymi warunkami dokonywanie przez podatników tzw. refakturowania. Refakturowanie było praktycznie dozwolone, pod warunkiem że:
1. dotyczyło usług (refakturowane były usługi);
2. z refakturowanych usług korzystał wyłącznie podmiot, na który były one refakturowane;
3. możliwość refakturowania przewidziana została wyraźnie w zawartej między stronami umowie;
4. refakturowanie dokonywane jest bez naliczenia marży ani jakiegokolwiek podobnego wynagrodzenia podmiotu refakturującego;
5. faktura (refaktura) wystawiana jest z zastosowaniem takiej samej stawki VAT, jaka zawarta została na fakturze pierwotnej.
Główną cechą refakturowania jest zafakturowanie odsprzedaży usługi bez naliczenia marży lub prowizji. Celem tego typu rozliczeń jest z reguły przeniesienie kosztów poniesionych przez podmiot refakturujący na podmiot, który faktycznie z danych usług korzystał, pomimo tego, iż podmiot refakturujący tak naprawdę danej usługi nie świadczy.
Jako istotny dla kwestii refakturowania należy również przytoczyć artykuł 6(4) VI Dyrektywy. Zgodnie z tym przepisem: w przypadku gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, bierze udział w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. Należy więc przyjąć domniemanie, że refakturujący podmiot jest podmiotem faktycznie świadczącym refakturowane usługi, czyli w pewnym sensie wchodzi w prawa i obowiązki podmiotu, który faktycznie świadczył określone usługi.
Biorąc jednak pod uwagę fakt, iż w przypadku przedstawionym przez Czytelnika z usług wykonanych przez polskie firmy na rzecz spółki duńskiej faktycznie korzystała właśnie ta spółka, a nie polska spółka Czytelnika. Chociażby z tego względu w przedstawionej sytuacji nie można zastosować zasad dotyczących refakturowania usług.
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Schindler Polska

Schindler Polska to spółka-córka międzynarodowego koncernu Schindler z siedzibą w Szwajcarii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »