| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak wykorzystać regułę Pareto do badania efektywności działań przedsiębiorstwa

Jak wykorzystać regułę Pareto do badania efektywności działań przedsiębiorstwa

Kieruję centrum finansowym dużego przedsiębiorstwa. W skład tego centrum wchodzą m.in. dział finansowo-księgowy, dział controllingu i analiz finansowych, windykacja oraz kadry i płace. W swojej praktyce obserwuję, iż coraz częściej w polskich przedsiębiorstwach do łask powraca reguła Pareto. A przecież to tak stara metoda. Dlaczego tak się dzieje? Czyżby polskie przedsiębiorstwa coraz uważniej przyglądały się efektywności realizowanych przez siebie działań, a nie tylko stawiały na dynamiczny rozwój? Proszę o krótkie przykłady zastosowań tej reguły w zakresie działań efektywnościowych w różnych obszarach przedsiębiorstwa (np. klienci, obniżka kosztów).

Reguła Pareto, w praktyce określana najczęściej jako zasada 80/20, jest od wielu już lat bardzo powszechnie stosowana w polskich przedsiębiorstwach. Ma ona zastosowanie w zasadzie we wszystkich aspektach ich działalności. A przypomnijmy, iż reguła ta pochodzi jeszcze z XIX wieku, kiedy to znany włoski ekonomista Vilfredo Pareto, badając dystrybucję dochodów we Włoszech, zaobserwował, iż 80% bogactwa całego kraju było własnością 20% ludności. W kolejnych latach stwierdzono, iż ta prosta reguła doskonale sprawdza się w wielu innych przypadkach praktyki gospodarczej.
Praktyka wykształciła wiele postaci reguły Pareto. Jedna z nich mówi o tym, iż 80% osiąganych wyników jest konsekwencją realizacji zaledwie 20% podejmowanych działań, podczas gdy aż 80% działań odpowiada jedynie za 20% efektów. Z tego też względu należy koncentrować swoją uwagę na najbardziej efektywnych działaniach i stosować najskuteczniejsze instrumenty. Nie oznacza to oczywiście, że pozostałe 80% działań możemy zignorować. Chodzi jednak o to, aby podejmować decyzje, na czym należy szczególnie skupić uwagę i czemu poświęcić najwięcej energii.
Reguła Pareto bardzo często jest wykorzystywana do badania zyskowności klientów przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwa analizują bowiem zarówno nakłady poniesione na pozyskanie i obsługę poszczególnych klientów, jak i zysk, który im przynoszą. Z tych analiz wypływa najczęściej jeden bardzo istotny wniosek – 20% klientów przedsiębiorstwa przynosi mu aż 80% zysków – i na tych 20% przedsiębiorstwo powinno koncentrować swoje działania.
Poniżej zamieszczamy przykłady potwierdzające praktyczne korzyści wynikające z zastosowania reguły Pareto.
Przykład 1
Przedsiębiorstwo X przeanalizowało wszystkich swoich dotychczasowych klientów pod względem nakładów ponoszonych na ich obsługę oraz poziomu zyskowności. Okazało się, iż dużą grupę z nich stanowili tzw. źli klienci (60%), którzy, mimo iż regulowali swoje zobowiązania, to koszty związane z ich obsługą i utrzymaniem przewyższały przynoszone przez nich zyski. W ramach tych 60% „złych klientów” znajdowali się także klienci uprawiający regularną recydywę, czyli tacy, z którymi przedsiębiorstwo miało nieustanne kłopoty związane ze ściągalnością długów. Ponadto okazało się również, iż niektórzy z tych klientów byli dla przedsiębiorstwa nie- rentowni.
Pozostałych klientów (40%) zakwalifikowano do grupy klientów szczególnie ważnych dla przedsiębiorstwa, bo przynoszących mu ponad 90% zysku. To bardzo duży odsetek zważywszy na fakt, iż przedsiębiorstwo „utrzymywało” dotychczas bardzo dużą grupę zupełnie nieefektywnych klientów (założenia są oczywiście modelowe, w praktyce te relacje mogą się znacząco różnić).
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

mgr inż. Adam Górski

Ekspert ds. Elektroenergetyki oraz Systemów i sieci komputerowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK