| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Reklama w środkach masowego przekazu - rozliczenie VAT

Reklama w środkach masowego przekazu - rozliczenie VAT

Czy istnieje możliwość niewystawiania faktury wewnętrznej na reklamę w środkach masowego przekazu i nieodliczanie VAT?

Faktury wewnętrzne wystawia się w przypadku:
czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, tj. w przypadku przekazania przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem bądź w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, wspólników, udziałowców itd. albo w przypadku wszelkiego innego nieodpłatnego świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług od tych czynności, w całości lub w części;
wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca;
importu usług;
l konieczności udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.
Za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą czynności dokonane w tym okresie. Reguły wystawiania faktur wewnętrznych zostały określone w § 25 obowiązującego od 1 czerwca 2005 r. nowego rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r.
W przypadku zakupu usług reklamowych – reklamy w środkach masowego przekazu – mamy do czynienia z nabyciem usług obcych na potrzeby reklamy. Czytelnik nie wykonuje czynności związanych z reklamą, lecz występuje jako nabywca usług świadczonych przez inny podmiot. Zakup usługi reklamowej nie podlega udokumentowaniu fakturą wewnętrzną, nie zachodzi bowiem żadna z sytuacji wymienionych wyżej.
Jeśli natomiast chodzi o podatek naliczony przy zakupie usług reklamowych (przedmiotem naszych rozważań jest reklama w środkach masowego przekazu, czyli reklama publiczna), to, co do zasady, podlega on odliczeniu. Otrzymując fakturę VAT dokumentującą taki zakup nabywca obniża podatek należny o zawarty w niej podatek naliczony. Oczywiście jest obowiązany do zachowania reguł i ograniczeń wynikających z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, takich jak: powiązanie zakupu ze sprzedażą opodatkowaną – art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, wyłączenia zawarte w art. 88 ustawy o VAT itp.
Dodajmy, że sytuacją skutkującą obowiązkiem wystawienia przez podatnika faktury wewnętrznej w związku z zakupem usług reklamowych jest nabycie usług reklamowych od zagranicznego kontrahenta. Regulacje określające miejsce powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług niematerialnych, m.in. reklamowych, zawarto w art. 27 ust. 3 i 4 ustawy. Zgodnie z tymi przepisami, w przypadku gdy usługi reklamy są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności – stały adres lub miejsce zamieszkania. W takim przypadku polski podatnik nabywający usługę reklamy świadczoną przez podmiot zagraniczny rozpoznaje u siebie import usług i jest obowiązany do udokumentowania transakcji fakturą wewnętrzną oraz do rozliczenia podatku należnego z tego tytułu. Podatnik jest również uprawniony do rozliczenia podatku naliczonego związanego z importem usług.
Reasumując, zakup usług reklamowych (krajowych) nie rodzi obowiązku naliczenia podatku należnego i nie podlega udokumentowaniu fakturą wewnętrzną. Podatek naliczony przy takim zakupie podlega odliczeniu na zasadach ogólnych.
Agata Wojtkowska
Podstawa prawna:
art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),
§ 25 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798).


reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Monika Siwik

Specjalista ds. księgowości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »