| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Reklama w środkach masowego przekazu - rozliczenie VAT

Reklama w środkach masowego przekazu - rozliczenie VAT

Czy istnieje możliwość niewystawiania faktury wewnętrznej na reklamę w środkach masowego przekazu i nieodliczanie VAT?

Faktury wewnętrzne wystawia się w przypadku:
czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, tj. w przypadku przekazania przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem bądź w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, wspólników, udziałowców itd. albo w przypadku wszelkiego innego nieodpłatnego świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług od tych czynności, w całości lub w części;
wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca;
importu usług;
l konieczności udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.
Za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą czynności dokonane w tym okresie. Reguły wystawiania faktur wewnętrznych zostały określone w § 25 obowiązującego od 1 czerwca 2005 r. nowego rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r.
W przypadku zakupu usług reklamowych – reklamy w środkach masowego przekazu – mamy do czynienia z nabyciem usług obcych na potrzeby reklamy. Czytelnik nie wykonuje czynności związanych z reklamą, lecz występuje jako nabywca usług świadczonych przez inny podmiot. Zakup usługi reklamowej nie podlega udokumentowaniu fakturą wewnętrzną, nie zachodzi bowiem żadna z sytuacji wymienionych wyżej.
Jeśli natomiast chodzi o podatek naliczony przy zakupie usług reklamowych (przedmiotem naszych rozważań jest reklama w środkach masowego przekazu, czyli reklama publiczna), to, co do zasady, podlega on odliczeniu. Otrzymując fakturę VAT dokumentującą taki zakup nabywca obniża podatek należny o zawarty w niej podatek naliczony. Oczywiście jest obowiązany do zachowania reguł i ograniczeń wynikających z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, takich jak: powiązanie zakupu ze sprzedażą opodatkowaną – art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, wyłączenia zawarte w art. 88 ustawy o VAT itp.
Dodajmy, że sytuacją skutkującą obowiązkiem wystawienia przez podatnika faktury wewnętrznej w związku z zakupem usług reklamowych jest nabycie usług reklamowych od zagranicznego kontrahenta. Regulacje określające miejsce powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług niematerialnych, m.in. reklamowych, zawarto w art. 27 ust. 3 i 4 ustawy. Zgodnie z tymi przepisami, w przypadku gdy usługi reklamy są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności – stały adres lub miejsce zamieszkania. W takim przypadku polski podatnik nabywający usługę reklamy świadczoną przez podmiot zagraniczny rozpoznaje u siebie import usług i jest obowiązany do udokumentowania transakcji fakturą wewnętrzną oraz do rozliczenia podatku należnego z tego tytułu. Podatnik jest również uprawniony do rozliczenia podatku naliczonego związanego z importem usług.
Reasumując, zakup usług reklamowych (krajowych) nie rodzi obowiązku naliczenia podatku należnego i nie podlega udokumentowaniu fakturą wewnętrzną. Podatek naliczony przy takim zakupie podlega odliczeniu na zasadach ogólnych.
Agata Wojtkowska
Podstawa prawna:
art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),
§ 25 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798).


reklama

Źródło:

Prawo Przedsiębiorcy

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Sławomir Buchta

Specjalista ds. leasingu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »