| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Kiedy należy wystawić fakturę korygującą

Kiedy należy wystawić fakturę korygującą

Czy ustawa o VAT wymaga wystawienia faktury korygującej w odpowiednim terminie? Czy ma znaczenie, z jakiego powodu jest wystawiana faktura korygująca, np. z powodu reklamacji, pomyłki w cenie, rabatu? Czy ma znaczenie, czy jest to sprzedaż krajowa, WDT czy eksport? Czy sprzedawca może wystawić notę korygującą?

Prawo nie reguluje terminu, w jakim faktura powinna zostać skorygowana, bez względu na rodzaj pomyłki w fakturze. Warto jednak wystawiać dokumenty korygujące niezwłocznie po ujawnieniu błędu w fakturze, aby wyeliminować negatywne dla podatników skutki ujawnienia podczas kontroli istnienia faktury zawierającej błędy.
To, czy dana faktura korygująca dotyczy eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów czy też dostawy krajowej, ma znaczenie dla sprzedawcy i dla określenia momentu powstania u niego prawa do obniżenia kwoty VAT należnego. Sprzedawca jest bowiem zobowiązany do posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę – i ma prawo do obniżenia kwoty VAT należnego w miesiącu, w którym takie potwierdzenie otrzymał, z uwzględnieniem zasad stosowania tzw. metody kasowej rozliczania VAT u małych podatników.
Powyższa zasada nie dotyczy jednak eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza Polską – i w związku z którą sprzedawca wystawił fakturę bez wykazywania kwot i stawek VAT. A także przypadków sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług w zakresie rozprowadzania wody, gospodarki ściekami, wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych. W przypadku tego rodzaju transakcji sprzedawca nie musi czekać na otrzymanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę.
Gdy w wyniku korekty dochodzi do zwiększenia kwoty należnej podatku, organy podatkowe stoją na stanowisku, że podatnik powinien „cofnąć się” do okresu, kiedy została wystawiona faktura pierwotna (m.in. pismo z 8 listopada 2004 r. Urzędu Skarbowego w Brzegu, Nr PP/443/IN/128/BT/2004). Czytamy tam, że: w takim przypadku, sprzedawca poprawiając swój błąd poprzez wystawienie faktury korygującej, winien ująć tę fakturę korygującą w rejestrze sprzedaży w miesiącu, w którym wystawiona została pierwotna faktura i jednocześnie skorygować deklarację VAT-7 za ten miesiąc, na podstawie zmienionych danych wynikających z rejestru sprzedaży. Wystawienie faktury korygującej spowodowane jest bowiem faktem, że pierwotna faktura, w stosunku do której wystawiono fakturę korygującą, nieprawidłowo odzwierciedlała stan faktyczny, który istniał już w miesiącu powstania obowiązku podatkowego z tytułu korygowanej sprzedaży. Jednak analizując § 17 ust. 6 rozporządzenia o fakturach (§ 20 ust. 6 poprzedniego rozporządzenia o tej samej treści), można dojść do wniosku, że fakturę taką należy rozliczyć w bieżącej deklaracji. Paragraf ten odwołuje się wprost do regulacji, która mówi o rozliczaniu faktury korygującej, zmniejszającej podatek należny w bieżącej deklaracji (za okres, w którym otrzymano potwierdzenie lub wystawiono fakturę). Żaden przepis nie określa odrębnych zasad w tym zakresie.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Marzec Małgorzata

Specjalista ds. HR i PR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »