| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Zaliczenie do kosztów wydatków po otrzymaniu zaliczki

Zaliczenie do kosztów wydatków po otrzymaniu zaliczki

W grudniu 2004 r. otrzymaliśmy zaliczkę (1/4 pełnej zapłaty) na usługę blacharsko-lakierniczą samochodu. Przewidywany termin wykonania usługi to czerwiec 2005 r. W dniu otrzymania zaliczki została wystawiona faktura VAT zaliczkowa i odprowadzony do urzędu skarbowego podatek należny. Kwota netto zaliczki nie została zaksięgowana do przychodów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Czy postąpiliśmy prawidłowo? Czy wydatki poniesione np. na zakup lakieru są kosztem dopiero po otrzymaniu całej należności za usługę? A co z materiałami nabytymi przed rozpoczęciem naprawy i przed otrzymaniem zaliczki (już są zaliczone do kosztów) - czy powinno się je wyksięgować?

Moment poniesienia kosztu: Przy wyborze metody kasowej koszty są potrącane w roku, w którym zostały poniesione, czyli w praktyce – w momencie zapłaty gotówką, przelewem lub w innej formie. W przypadku wyboru metody memoriałowej koszty są potrącane w roku, którego dotyczą, niezależnie od chwili zapłaty.
Jeśli chodzi o odpowiedź na pierwsze pytanie, to postąpiliście Państwo prawidłowo nie zaliczając otrzymanej zaliczki do przychodów i nie księgując jej w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Do przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza się bowiem pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych (art. 14 ust. 3 pkt 1 updof). W tej sytuacji zaksięgujecie Państwo przychód po wystawieniu końcowej faktury, która będzie uwzględniała otrzymaną zaliczkę.
Jeśli zaś chodzi o zaliczanie wydatków do kosztów, to moment zaksięgowania kosztu zależy od przyjętej metody rozliczeniowej. Jeśli wybraliście Państwo metodę kasową, to koszty są potrącane w roku, w którym zostały poniesione, czyli w praktyce w momencie zapłaty gotówką, przelewem lub w innej formie. W przypadku wyboru metody memoriałowej koszty są potrącane w roku, którego dotyczą, niezależnie od tego, kiedy poniesiono wydatek.
Uwzględnienie kosztów w księdze nie zależy zatem od zakończenia usługi i wystawienia faktury końcowej.
Uwzględnienie kosztów w księdze nie zależy od zakończenia usługi i wystawienia faktury końcowej.
Jeśli chodzi o koszty zaksięgowane przed rozpoczęciem naprawy i przed otrzymaniem zaliczki, to nie należy ich wyksięgowywać, zostały one bowiem niewątpliwie poniesione w celu osiągnięcia przychodu i stanowią dla Państwa koszt.
Ewa Leszczyńska
odpowiadamy na pytania:
www.infor.pl/pytaniasfk
Podstawy prawne
•  ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
•  rozporządzenie Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. z 2003 r. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807


reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

KPMG

Firma Doradcza KPMG

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK