REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować zakup okularów w księgach rachunkowych

REKLAMA

Nasi pracownicy zwracają się o refundację kosztów związanych z zakupem okularów korekcyjnych do pracy przy komputerze. Jak należy ująć w księgach taką sytuację?
Zapewnienie takich okularów jest obowiązkiem pracodawcy, wynikającym z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. Nr 148, poz. 973) wydanym na podstawie art. 23715 § 1 kodeksu pracy. Zgodnie z § 8 tego rozporządzenia pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym na stanowiskach z monitorami ekranowymi profilaktyczną opiekę zdrowotną, w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Ponadto pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.
Z wyjaśnień zaś Państwowej Inspekcji Pracy wynika, że pracodawca jest obowiązany – zgodnie z zaleceniem lekarza – zapewnić okulary korygujące wzrok każdej osobie zatrudnionej, w tym praktykantom i stażystom, jeżeli1:
– osoba ta użytkuje w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy,
– wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania przy obsłudze monitora ekranowego.
W praktyce przyjmuje się, że „połowa dobowego wymiaru czasu pracy” to połowa czasu pracy zatrudnionego w danym zakładzie na cały etat.
Mając na uwadze powyższe, pracodawca może:
– dokonać zakupu okularów i przekazać je pracownikowi,
– zwrócić równowartość okularów na podstawie przedstawionego przez pracownika dowodu zakupu.
Ta druga sytuacja jest w praktyce w zasadzie najczęściej stosowana. Należy jednakże zauważyć, że każdy pracodawca wewnętrznym zarządzeniem określa kwotę, do której refunduje zakup okularów, np. 200 zł. Koszty zakupu okularów ponad tak określoną kwotę ponosi wówczas już sam pracownik. Zdaniem Państwowej Inspekcji Pracy, wobec znacznie zróżnicowanych cen szkieł optycznych i oprawek pracodawca może mieć wątpliwości, co do obowiązku ponoszenia pełnych kosztów wykonania okularów. Względy słuszności przemawiają za tym, by pracodawca ponosił pełny koszt robocizny i szkieł o parametrach oznaczonych przez lekarza. Nie ma natomiast formalnoprawnych przeszkód, aby pracodawca ograniczył swój udział w ponoszeniu kosztów oprawy poprzez ustalenie kwoty partycypacji nie niższej jednak niż koszt oprawy odpowiadającej co najmniej standardowi podstawowemu.
Ewidencję księgową zakupu okularów korekcyjnych prowadzi się na podstawie zasad wynikających z ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości. Na mocy przepisów wynikających z tej ustawy wydatki poniesione przez pracodawcę na zakup okularów korekcyjnych zalicza się do kosztów działalności operacyjnych. Księgowanie tej operacji powinno przebiegać w następujący sposób: Wn konto „Koszty według rodzajów” lub konto zespołu 5 (w analityce: Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia) / Ma konto „Rozrachunki z pracownikami” (w analityce: Imienne konto pracownika) lub konto „Rozliczenie zakupu”.
Księgowanie sytuacji opisanej w pytaniu przedstawia poniższy przykład.
Przykład
Pracownik dokonał zakupu okularów korekcyjnych zleconych przez lekarza w związku z przeprowadzonymi badaniami profilaktycznymi. Faktura wystawiona na nazwisko pracownika opiewała na kwotę 321 zł brutto (w tym podatek VAT – 21 zł). Pracodawca zwrócił pracownikowi kwotę 200 zł, stanowiącą ustaloną wewnętrznym zarządzeniem maksymalną kwotę refundacji związanej z zakupem okularów korekcyjnych przez pracownika.
Księgowanie:
1. Zaliczenie wydatku poniesionego w związku z zakupem okularów do kosztów działalności jednostki: Wn konto „Koszty według rodzajów” lub konto zespołu 5 (w analityce: Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia) 200 zł / Ma konto „Rozrachunki z pracownikami” 200 zł (w analityce: konto imienne pracownika),
2. Zwrot pracownikowi kosztów poniesionych w związku z zakupem okularów: Wn konto „Rozrachunki z pracownikami” 200 zł (w analityce: konto imienne pracownika) / Ma konto „Kasa” lub „Rachunek bankowy” 200 zł.
Ważne znaczenie dla pracodawcy mają tutaj również rozwiązania podatkowe.
I tak, dla podatników podatku od towarów i usług sytuacja jest trochę skomplikowana. Jeśli pracodawca sam dokonuje zakupu okularów korekcyjnych i otrzymuje fakturę wystawioną na firmę, wówczas ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z niej wynikającego.
Z pytania wynika jednakże, że Państwo jedynie refundują koszty zakupu takich okularów przez pracownika. Oznacza to, że faktura została wystawiona bezpośrednio na pracownika. W tej sytuacji pracodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tym zakupem.
W zakresie podatku dochodowego sytuacja jest prosta, gdyż wydatki poniesione w celu zapewnienia pracownikom bezpiecznych warunków pracy stanowią koszt uzyskania przychodów. Należy jednak pamiętać, że jeśli wyznaczono limit, do którego refundowane są koszty związane z zakupem okularów korekcyjnych, to do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć tylko kwotę do wysokości wspomnianego limitu. W przypadku zaś pracownika, kwota refundacji stanowi przychód zwolniony z podatku dochodowego.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz ekwiwalenty za te świadczenia. Wartość refundacji za zakup okularów korekcyjnych, uzyskanej od pracodawcy, nie stanowi zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. Nr 161, poz. 1106 z późn.zm.) podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz zdrowotne.
Joanna Jesionowska
Podstawa prawna:
§ 8 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. Nr 148, poz. 973),
ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.),
art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.),
art. 15 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).
1 Jan Pióro, Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2002/2/40, wyjaśnienia, nr publikacji: 32728


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty [Rzut na taśmę rządu]

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

Fundacja rodzinna wynajmuje mieszkania - kwestie podatkowe

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą jedynie w ustalonym ustawowo zakresie. Na podstawie art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych – fundacja rodzinna może prowadzić działalność z zakresu najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Co za tym, idzie może np. wynajmować lokale mieszkalne.

REKLAMA