| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak zaewidencjonować odszkodowanie za naprawę samochodu

Jak zaewidencjonować odszkodowanie za naprawę samochodu

Jak zaksięgować odszkodowanie z PZU za naprawę samochodu, gdy zakład płaci tylko VAT? Jak ująć w rejestrze VAT naliczony, jeżeli nie mamy podstawy naliczenia?

RADA
Podstawą do ustalenia podatku naliczonego jest dla Państwa faktura VAT, którą firma dokonująca naprawy samochodu powinna wystawić w całości na Waszą firmę.
UZASADNIENIE
Odszkodowania otrzymane za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowią przychód podatkowy (art. 12 ust. 1 pkt 1 updop oraz art. 14 ust. 1 pkt 12 updof). Datą powstania przychodu podatkowego będzie dzień faktycznego otrzymania odszkodowania, a więc dzień, w którym pieniądze zostały przekazane do kasy firmy lub wpłynęły na rachunek bankowy przedsiębiorcy.
Natomiast szkody poniesione w składnikach majątku objętych ubezpieczeniem stanowią generalnie koszt uzyskania przychodu. Wyjątkiem są szkody dotyczące samochodów nieobjętych ubezpieczeniem dobrowolnym. Za koszty uzyskania przychodów nie uważa się bowiem (art. 16 ust. 1 pkt 50 updop oraz art. 23 ust. 1 pkt 48 updof) strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym.
Należy zwrócić uwagę na uregulowania ustawy o VAT, w których wskazuje się (art. 88 ust. 1 pkt 2), że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w myśl przepisów o podatku dochodowym.
WAŻNE!
Nie podlega odliczeniu VAT naliczony w związku z naprawą samochodu nieobjętego ubezpieczeniem dobrowolnym. Natomiast gdy szkoda powstała w samochodzie objętym ubezpieczeniem dobrowolnym, wydatki na jej usunięcie stanowią koszt uzyskania przychodu, a VAT naliczony w związku z naprawą samochodu podlega odliczeniu (przy założeniu, że zakupy mają związek ze sprzedażą opodatkowaną).
Jeżeli ubezpieczony jest podatnikiem VAT, ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie w kwocie netto wynikającej z faktury za naprawę. W kwestii, czy zakład ubezpieczeń powinien wypłacić odszkodowanie w kwocie netto (bez VAT), czy też brutto, wypowiedział się Sąd Najwyższy w uchwale z 22 kwietnia 1997 r., sygn. akt III CZP 14/97, w której orzekł:
Odszkodowanie za szkodę poniesioną przez podatnika podatku VAT na skutek zniszczenia rzeczy, ustalone według ceny rzeczy, nie obejmuje podatku VAT mieszczącego się w tej cenie, w zakresie, w jakim poszkodowany może obniżyć należny od niego podatek o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu rzeczy.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

PrawoSocjalne.pl

Portal

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »