| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak zaksięgować przejęty dług

Jak zaksięgować przejęty dług

Moja firma sp. z o.o. przejęła i zapłaciła dług innej firmy. Chodzi mianowicie o zapłacenie zaległego czynszu firmy, która wynajmowała przed nami lokal. Jak zaksięgować powyższą operację?

W pytaniu nie zawarto informacji o szczegółach transakcji, nie sprecyzowano bowiem informacji, czy przejęcie długu miało charakter „odstępnego”, tzn. firma, która wynajmowała lokal wyraziła zgodę na jego opuszczenie i umożliwienie podpisania umowy najmu w zamian za spłacenie zaległości z tytułu czynszu wobec właściciela lokalu, czy też właściciel lokalu uzależnił cesję lub zawarcie umowy najmu od spłaty zadłużenia.
W przypadku sytuacji pierwszej firma, za którą został spłacony dług, powinna wystawić fakturę VAT opiewającą na wartość prowizji („odstępnego”) za prawo do umowy przedmiotowego lokalu. Księgowanie będzie wyglądało następująco:
• Dt – Usługi obce – wartość netto prowizji
• Dt – VAT naliczony – wartość podatku naliczonego VAT na fakturze
• Ct – Zobowiązania – wartość brutto faktury
W sytuacji drugiej będą miały zastosowanie przepisy zawarte w art. 15 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu: w przypadku umowy najmu lub dzierżawy rzeczy albo praw majątkowych oraz umów o podobnym charakterze, jeżeli wynajmujący lub wydzierżawiający przeniósł na rzecz osoby trzeciej wierzytelności z tytułu opłat wynikających z takich umów, a umowy te między stronami nie wygasają, do kosztów uzyskania przychodów wynajmującego lub wydzierżawiającego zalicza się zapłacone osobie trzeciej dyskonto lub wynagrodzenie. Umowa regulująca zasady przejęcia długu uregulowana w art. 519 k.c.2, polega na tym, że osoba trzecia wstępuje w miejsce dłużnika, który zostaje z długu zwolniony. Dochodzi ona do skutku na podstawie umowy pomiędzy wierzycielem i osobą trzecią za zgodą dłużnika, bądź na podstawie umowy między dłużnikiem a osobą trzecią za zgodą wierzyciela. Wobec faktu, że mamy tutaj do czynienia z wynagrodzeniem, o którym mowa w przytoczonym art. 15 ust. 7 updop3, poniesione wydatki na spłatę zadłużenia będą stanowiły koszt podatkowy.
W tym przypadku księgowanie będzie wyglądało następująco:
Dt – Pozostałe koszty operacyjne,
Ct – Pozostałe rozrachunki.
Porady udzielił:
Piotr Bober
– doradca ds. strategii i finansów w firmie PPH R. Kaczmarek i Synowie Spółka z o.o. w Poznaniu;
Pytania: czytelnicy.rfa@infor.pl
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Kubarski

Ekspert Kredytowy Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »