| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak rozpocząć ewidencję w księdze, jeśli podatnikowi odmówiono dalszego opodatkowania w formie karty podatkowej

Jak rozpocząć ewidencję w księdze, jeśli podatnikowi odmówiono dalszego opodatkowania w formie karty podatkowej

Odmówiono mi opodatkowania w formie karty podatkowej (zgłoszenie złożone po terminie) i mam obowiązek założenia i prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Jak rozpocząć ewidencję w księdze, jak ująć dotychczas prowadzoną działalność (od 20 kwietnia 2005 r.)? Jakich zapisów dokonać w związku z poniesionymi wcześniej wydatkami, np. na wyposażenie, czynsz za lokal itp., jak wyliczyć i zapisać dotychczasowy przychód?

RADA
Zapisów w księdze należy dokonać na podstawie posiadanych dowodów w porządku chronologicznym w odpowiednich kolumnach księgi. Podsumowane przychody (kolumna 9) oraz koszty (kolumna 15) pozwolą na wyliczenie osiągniętego dochodu. Należy także założyć (i jeśli jest taka potrzeba – uzupełnić) ewidencję środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz ewidencję wyposażenia. Jeśli Czytelnik nie posiada dokumentów, na podstawie których można by obliczyć dochód, należy go ustalić w drodze oszacowania.
UZASADNIENIE
W związku z odmową opodatkowania w formie karty podatkowej należy założyć księgę podatkową, w której zostaną ujęte wszystkie operacje gospodarcze od 20 kwietnia 2005 r., podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Sposób prowadzenia, szczególne warunki oraz obowiązki związane z prowadzeniem księgi określa rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Księga prowadzona zgodnie z tymi zasadami powinna zapewnić ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku. Ponadto podatnik oprócz podatkowej księgi przychodów i rozchodów powinien prowadzić ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także ewidencję wyposażenia. Zapisy w księdze powinny być dokonywane na podstawie posiadanych dowodów ułożonych w porządku chronologicznym (według dat zdarzeń gospodarczych). Należy zatem poniesione wydatki (kolumny 10–15) oraz osiągnięte przychody (kolumny 7–8) ułożyć chronologicznie, zapisując w odpowiednich kolumnach księgi. Podsumowane koszty (kolumna 15) oraz przychody (kolumna 9) pozwolą na wyliczenie osiągniętego dochodu.
Przykład
Załóżmy, że podatnik, korzystając ze zwolnienia podmiotowego w VAT, w terminie od 20 kwietnia 2005 r. do końca tego miesiąca zakupił materiały potrzebne do wykonywania usług w kwocie brutto 800 zł, wyposażenie warsztatu i narzędzia za kwotę brutto 1000 zł, zapłacił 300 zł brutto za najem lokalu, wystawił jeden rachunek na kwotę 2000 zł oraz wykonał zlecone usługi na rzecz osób fizycznych na kwotę 600 zł. Operacje te zaewidencjonował w księdze przychodów i rozchodów.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zwróćmy uwagę, że w kwietniu, pomimo iż przychody przewyższają koszty (2600 – – 2100) o kwotę 500 zł, nie wystąpi obowiązek złożenia deklaracji PIT-5 i zapłaty podatku za kwiecień, z powodu kwoty wolnej od podatku. Nie wystąpi również obowiązek zaewidencjonowania zakupionego wyposażenia warsztatu ze względu na jego wartość poniżej 1500 zł.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Natalia Buchholc

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »