| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak zaksięgować wkłady w konsorcjum

Jak zaksięgować wkłady w konsorcjum

Przedsiębiorstwo, w którym pracuję, podpisało umowę utworzenia konsorcjum. W jego skład wchodzi pięć podmiotów mających osobowość prawną. Wyznaczono moją firmę na prowadzącego sprawy konsorcjum. Każda z firm została w umowie zobowiązana do wniesienia pewnej kwoty na jego rzecz. Konsorcjum nie jest odrębnie działającą spółką. Jak zaksięgować takie wpłaty?

RADA
Wpłaty na rzecz konsorcjum, do których wspólnicy zobowiązali się w umowie, są po prostu zobowiązaniem wobec konsorcjantów w księgach podmiotu prowadzącego sprawy konsorcjum. Ewidencję tych zobowiązań należy prowadzić na koncie „Pozostałe zobowiązania i należności” bądź na oddzielnym koncie „Rozrachunki ze wspólnikami konsorcjum”. Dalsze szczegóły w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Wspomniane w pytaniu przedsiębiorstwo zostało wyznaczone do prowadzenia spraw konsorcjum, czyli prawdopodobnie na jego lidera bądź pełnomocnika do prowadzenia spraw wspólnego przedsięwzięcia. Konsorcjum to nie jest odrębnym podmiotem, chodzi więc o wspólnie kontrolowaną działalność gospodarczą. Została sporządzona umowa konsorcjum. W umowie tej konsorcjanci zobowiązali się do wniesienia określonych kwot na rzecz konsorcjum. Umowa określa zapewne również sposób podziału przychodów ze sprzedaży wspólnych produktów pomiędzy wspólników oraz określa sposób, w jaki poszczególni wspólnicy biorą udział w kosztach przedsięwzięcia.
Każde z przedsiębiorstw wchodzących w skład konsorcjum powinno tak prowadzić własną (jako jednostka) ewidencję księgową, aby wyodrębnić, w odniesieniu do swoich udziałów we wspólnie kontrolowanej działalności:
1) aktywa, które kontroluje, i zobowiązania, które zaciągnęło,
2) ponoszone koszty i swój udział w przychodach z tytułu wspólnej działalności.
Informacje te będzie wykazywać w swoim sprawozdaniu finansowym. Ponadto w ewidencji spółki prowadzącej sprawy konsorcjum należy wyodrębnić zobowiązania wobec poszczególnych wspólników z tytułu wniesionych wkładów na rzecz konsorcjum i ich wykorzystanie. Rozrachunki z konsorcjantami można prowadzić na oddzielnym, wyodrębnionym koncie syntetycznym.
Przykład
Pięć spółek zawiązało umowę konsorcjum dla wspólnego wykonania zamówienia publicznego. Żadna z tych spółek pojedynczo nie byłaby w stanie sprostać warunkom zamówienia, które wymagały od wykonawcy między innymi:
– doświadczenia w wykonaniu podobnych zamówień, popartych referencjami,
– wniesienia wysokiego wadium bądź gwarancji wadialnej udzielonej przez bank bądź ubezpieczyciela,
– zaświadczenia z banku finansującego o posiadanych środkach w określonej wysokości bądź zaświadczenia o wysokiej zdolności kredytowej.
Referencje wszystkich pięciu przedsiębiorstw w sumie zapewniły udokumentowanie dotychczasowo wykonanych zamówień o podobnym charakterze. Tylko jedna z firm posiadała wymaganą zdolność kredytową, i to wystarczyło w przypadku konsorcjum. ona również zapewniła gwarancję wadialną. W umowie konsorcjum wyznaczono jedną z firm jako lidera – przedstawiciela wyposażonego w pełnomocnictwo do złożenia oferty w imieniu konsorcjum, następnie podpisania umowy z zamawiającym. Umowa konsorcjum określiła również wspólną solidarną odpowiedzialność wspólników za należyte wykonanie zamówienia i zobowiązała konsorcjantów do wpłat pewnych kwot na rzecz konsorcjum. Kwoty te zostaną zwrócone po wywiązaniu się z umowy wykonania zamówienia i mogą być wykorzystane jedynie jako zapłata za wynagrodzenie lidera z tytułu prowadzenia spraw konsorcjum po zakończeniu umowy i zabezpieczenie zapłaty ewentualnych kar umownych. Czterech wspólników realizuje produkcję od początku do końca procesu produkcyjnego, w zakresie po 21% zamówienia, przekazując produkty wspólnikowi liderowi, który wykonuje pozostałe 16% zamówienia i organizuje odbiór przedmiotów zamówienia w obecności komisji – przedstawicieli zamawiającego. Lider jako przedstawiciel i pełnomocnik konsorcjum zawarł umowę z zamawiającym, i to on wystawia faktury zamawiającemu. Z drugiej strony jest obciążany fakturami przez wspólników konsorcjum z tytułu sprzedaży przez nich produktów dotyczących zamówienia. Ponieważ, co wynika z umowy konsorcjum, rolą lidera jest również zapewnienie płynności finansowania przedsięwzięcia, dokonuje on wcześniej na rzecz wspólników przedpłat (na zakup materiałów do produkcji) w wysokości 40% ich części zamówienia, a resztę zobowiązań zapłaci po otrzymaniu należności od zamawiającego.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Edustacja.pl

Portal szkoleniowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »