| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Czy trzeba prowadzić uproszczoną ewidencję

Czy trzeba prowadzić uproszczoną ewidencję

Zamierzam rozpocząć działalność gospodarczą i jestem podmiotowo zwolniony z VAT. Czy pomimo zwolnienia podmiotowego z VAT jestem zobowiązany do prowadzenia jakiejś dodatkowej ewidencji sprzedaży dla potrzeb VAT? Zaznaczam, że będę prowadził ewidencję sprzedaży dla potrzeb podatku dochodowego.

Podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą mają obowiązek prowadzenia uproszczonej ewidencji sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby prowadzona ewidencja dla potrzeb podatku dochodowego mogła służyć także określeniu sprzedaży dla potrzeb VAT.
Drobni przedsiębiorcy, osiągający roczne obroty z tytułu sprzedaży (czyli odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, eksportu towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów) nieprzekraczające 10 000 euro, zaś w przypadku rozpoczynających dopiero samodzielną działalność gospodarczą odpowiednią proporcję tej kwoty, mają obowiązek prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym. Ustawodawca nie wskazał wzoru tej ewidencji. Ważne jest, aby ewidencja ta pozwalała na prawidłowe określenie przychodów dla potrzeb podatku od towarów i usług. Potrzeba prowadzenia takiej ewidencji sprzedaży wynika z konieczności prawidłowego określenia momentu przekroczenia przez podatnika kwoty 10 000 euro.

Grzegorz Mazur

PODSTAWA PRAWNA
• Art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).


reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Mec. Monika Brzozowska

Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »