REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać korekty podatku naliczonego na podstawie struktury sprzedaży

REKLAMA

Prowadzimy wyłącznie sprzedaż opodatkowaną i w ramach działalności zakupiliśmy środki trwałe. Czy do tych zakupów środków trwałych muszę zastosować korektę? Jeśli tak, to w jaki sposób to zrobić? Proszę o przykładowe wyliczenie.
RADA
Firma nie ma obowiązku korygowania odliczonego podatku naliczonego od nabytych środków trwałych oraz innych towarów, na podstawie przepisu art. 91 ust. 2 ustawy, ze względu na fakt, że wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane VAT. Regulacja ta ma zastosowanie do przedsiębiorców wykonujących zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione z opodatkowania, którzy odliczają podatek naliczony od nabytych towarów na podstawie struktury sprzedaży.

UZASADNIENIE
Obowiązek korekty odliczonego podatku naliczonego od nabytych towarów i usług na podstawie wstępnej proporcji udziału rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo.
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, firmie, co do zasady, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego.
Inne zasady obowiązują w sytuacji, gdy nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, czyli czynności podlegających opodatkowaniu, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, czyli czynności zwolnionych z opodatkowania lub niepodlegających opodatkowaniu.
W takiej sytuacji powstaje obowiązek przyporządkowania podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów działalności. Jeżeli natomiast przyporządkowanie to nie jest możliwe, to kwotę podatku należnego można pomniejszyć o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, czyli tzw. odliczenia proporcjonalnego, gdzie część podatku podlegającego odliczeniu ustalana jest za pomocą proporcji opartej na strukturze sprzedaży. Proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie. W trakcie roku, w którym nastąpiło nabycie towaru, proporcję odliczenia ustala się na podstawie struktury sprzedaży z poprzedniego roku. Odliczenie podatku o tak ustaloną proporcję jest odliczeniem wstępnym, który podlega korekcie po zakończeniu roku na podstawie struktury sprzedaży z roku, w którym miało miejsce nabycie towarów i usług. Obowiązek ten nakłada właśnie regulacja zawarta w przepisie art. 91. Odliczoną kwotę podatku naliczonego w oparciu o strukturę roku poprzedniego należy następnie urealnić, czyli skorygować o różnicę wynikającą ze struktury roku, w którym dokonano zakupu towarów. W zależności od rodzaju nabytych towarów, korekty dokonuje się jednorazowo lub przez okres kilku kolejnych lat.
W stosunku do środków obrotowych, różnego rodzaju usług, które nie podlegają amortyzacji, korekty dokonuje się jednorazowo po zakończeniu roku, w którym dokonano ich nabycia. W przypadku natomiast towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, korekty należy dokonywać przez 5 kolejnych lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania, na podstawie struktury sprzedaży dla zakończonego roku. Korekcie tej nie podlegają środki trwałe, których wartość nie przekracza 15 000 zł (dotyczy to jednak środków trwałych nabytych po 1 czerwca 2005 r.). Podlegają one korekcie jednorazowej, tak jak środki obrotowe. W przypadku natomiast nieruchomości, korekty dokonuje się przez kolejnych 10 lat. Roczna korekta w powyższych przypadkach stanowi odpowiednio 1/5 wartości podatku naliczonego, a w przypadku nieruchomości – 1/10.

Przykład
Firma w 2005 r. dokonuje zakupu środka trwałego, od którego kwota podatku naliczonego wynosi 20 000 zł, czyli jest to 100 jednostek. W roku podatkowym (2005), w którym zakup ma miejsce, na podstawie obrotów od maja do grudnia 2004 r. ustalono proporcję w wysokości 50%. W deklaracji za rok, w którym zakup miał miejsce, firma wykaże kwotę podatku naliczonego w wysokości 20 000 x 50% = 10 000 zł.
Po zakończeniu roku podatkowego firma wyliczyła proporcję w oparciu o 2005 r. w wysokości 80%, wobec czego w deklaracji za styczeń 2006 r. dokonuje korekty podatku naliczonego poprzez następujące wyliczenie:
20 000 x 80% = 16 000 zł
16 000 – 10 000 = 6000 zł
Ponieważ podatek naliczony musi być korygowany przez 5 lat, firma może dokonać korekty w 2006 r. o 1/5 tej kwoty, czyli o 6000 : 5 = 1200 zł.
W deklaracji za styczeń 2006 r. firma zwiększy podatek naliczony o kwotę 1200 zł.
Za 2006 r. proporcja wynosiła odpowiednio 40%.
Wyliczenie korekty będzie następujące:
20 000 x 40% = 8000 zł
10 000 – 8 000 = 2000 : 5 = 400 zł
W styczniu 2007 r. firma będzie musiała zmniejszyć kwotę podatku naliczonego o kwotę korekty w wysokości 400 zł.
Za 2007 r. proporcja wynosiła 50%.
Oznacza to, że w styczniu 2008 r. firma nie będzie musiała korygować podatku naliczonego, gdyż proporcja ta jest taka sama jak w roku nabycia środka trwałego.
W taki sam sposób należy dokonać korekty za kolejne 2 lata, w sumie przez 5 lat.
Kwota podatku naliczonego (na „+” lub „-”) nie będzie miała wpływu na zmianę wartości początkowej środka trwałego, od której dokonywane są odpisy amortyzacyjne. Spowoduje natomiast dodatkowy przychód lub dodatkowy koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano korekty dla potrzeb rozliczeń VAT.
Przedstawiony sposób korekty podatku na podstawie art. 91 ust. 2 ustawy nie będzie miał w Państwa firmie zastosowania ze względu na fakt, że firma wykonuje wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu. Nie ma obowiązku wyodrębniania kwoty podatku naliczonego, który służy czynnościom opodatkowanym oraz zwolnionym z opodatkowania – bo czynności zwolnionych nie wykonuje. Tym bardziej nie ma obowiązku stosowania struktury sprzedaży do wyliczenia kwoty tego podatku, przysługującej do odliczenia.

• art. 86, art. 90, art. 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

Fundacja rodzinna wynajmuje mieszkania - kwestie podatkowe

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą jedynie w ustalonym ustawowo zakresie. Na podstawie art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych – fundacja rodzinna może prowadzić działalność z zakresu najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Co za tym, idzie może np. wynajmować lokale mieszkalne.

Jak przenieść aktywa telekomunikacyjne? [3 modele] Aspekty prawne i podatkowe

Jednoosobowa działalność gospodarcza pozostaje jedną z najpowszechniejszych form prowadzenia biznesu, a branża przedsiębiorców telekomunikacyjnych nie jest w tym zakresie wyjątkiem. Z czasem ten model może okazać się niewystarczający ze względów biznesowych lub nieefektywny z organizacyjnego, prawnego i podatkowego punktu widzenia. Wielu przedsiębiorców na pewnym etapie zaczyna dostrzegać potrzebę reorganizacji swojego biznesu, dywersyfikacji ryzyka, uporządkowania struktur i realizacji długofalowej polityki zarządzania firmą oraz majątkiem.

Z perspektywy operatorów kluczowym aktywem jest posiadana przez nich sieć. Szczególne znaczenie dla optymalizacji biznesu powinna mieć więc kwestia prawidłowego jej ulokowania. Realia gospodarcze pokazują niesłabnącą popularność spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Ta forma prawna może okazać się korzystnym rozwiązaniem dla identyfikowanych powyżej potrzeb, dlatego niniejsze opracowanie skupi się na analizie wybranych metod wprowadzenia sieci telekomunikacyjnej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Umowa ubezpieczenia na życie będzie mniej ryzykowna. Zmieni się stopień ochrony ubezpieczonych

Umowa ubezpieczenia na życie. Podniesienie stopnia ochrony ubezpieczonych na życie zakłada projekt rozporządzenia Ministra Finansów ws. szczególnych zasad związanych z lokowaniem przez zakład ubezpieczeń aktywów z umów ubezpieczenia na życie, w których ryzyko lokaty ponosi ubezpieczający.

Automatyczny zwrot podatku PIT w 2024 roku. Dla nadpłat do 10 tys. zł krócej niż w ciągu 45 dni

Z przepisów wynika zasada, że urzędy skarbowe mają obowiązek zwrócić nadpłatę podatku PIT w ciągu 45 dni od dnia złożenia zeznania podatkowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. w usłudze Twój e-PIT) oraz 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego w tradycyjnej, papierowej formie. Ale w Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonuje od 2 lat system AUTOZWROT, który pozwala na szybszy zwrot podatku.

Fiskus kontroluje mniej, ale za to skuteczniej. Kto może spodziewać się kontroli?

Ministerstwo Finansów podało, że w 2023 roku wszczęto prawie 29 proc. mniej kontroli podatkowych niż rok wcześniej. Jednak wciąż są one bardzo skuteczne, w 97,6 proc. stwierdzono nieprawidłowości. Czy w tym roku będzie podobnie? Na pewno w związku z tzw. dyrektywą DAC7, fiskus będzie sprawdzać, czy firmy korzystające z internetowych platform sprzedażowych nie uchylają się od płacenia podatków.

Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

REKLAMA