| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak prawidłowo opisać w zasadach rachunkowości funkcjonowanie kont zespołu 5

Jak prawidłowo opisać w zasadach rachunkowości funkcjonowanie kont zespołu 5

Od nowego roku obrotowego chcemy zmienić zakładowy plan kont w naszym przedsiębiorstwie. Jaki powinien być opis kont zespołu 5, aby pracownikom działu księgowości i pracownikom merytorycznym łatwo było kwalifikować koszty na podstawie dokumentów źródłowych?

RADA
Język opisu poszczególnych zespołów kont powinien być zrozumiały również dla pracownika, który nie pracuje w dziale księgowości. Oczywiście nie oznacza to pozbawienia tego opisu precyzji. Musi on być zatem jednoznaczny, precyzyjny i wykluczający różną interpretację zasad kwalifikacji poszczególnych pozycji kosztów do określonych kont. Niemniej jednak należy pamiętać, że odbiorcami tych informacji są pracownicy, których kontakt z działem księgowości ogranicza się do przekazywania dokumentów księgowych, np. faktur, dowodów wewnętrznych.

UZASADNIENIE
Konta zespołu 5 „Koszty według typów działalności i ich rozliczenie” służą do ewidencji kosztów według ośrodków odpowiedzialności za koszty, np. obszarów działalności (produkcja, handel), miejsc powstawania kosztów (maszyny, budynki) i procesów wyodrębnionych w przedsiębiorstwie (zarządzanie i obsługa przedsiębiorstwa). Punktem wyjścia do opracowania zakładowego planu kont, a w jego ramach – zespołu 5, jest określenie potrzeb informacyjnych kierowników czy też pracowników, którzy kwalifikują dokumenty źródłowe. Ewidencja kosztów w zespole 5 powinna umożliwić pomiar i znajomość kosztów dotyczących poszczególnych obszarów działalności przedsiębiorstwa. Dlatego należy wyodrębnić w zakładowym planie kont koszty:
•  realizowanych zleceń produkcyjnych,
•  utrzymania maszyn i linii technologicznych,
•  ogólnej infrastruktury przedsiębiorstwa, w tym budynków i hal produkcyjnych,
•  komórek organizacyjnych,
•  zasobów ludzkich z uwzględnieniem procesu produkcyjnego,
•  sprzedaży, w tym w szczególności kosztów dotarcia produktów do odbiorcy,
•  utrzymania przedstawicieli handlowych lub biur obsługi klienta itp.,
•  działalności marketingowej,
•  procesów, które można wyodrębnić w działalności przedsiębiorstwa.
Realizacja tych celów wymaga konsultacji pracownika lub konsultanta zewnętrznego, który będzie tworzył zakładowy plan kont w tym zakresie z kierownikami poszczególnych obszarów działalności przedsiębiorstwa, np. z technologami, kierownikiem ds. produkcji, dyrektorem handlowym. Jest to znakomita okazja, aby rozwiązać problemy komunikacji między księgowością a pionem technicznym i handlowym.
UWAGA!
Język opisu musi być precyzyjny, w szczególności w zakresie kwalifikacji pozycji kosztów do odpowiednich kont. Dlatego pracownik księgowości i pracownik merytoryczny, np. kierownik produkcji, musi wiedzieć, jaki zakres kosztów obejmuje dane konto. Ilustracją tego jest poniższy zapis jednego z kont zespołu 5 w przedsiębiorstwie produkującym beton.
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

UNIT4 POLSKA sp. z o.o.

ekspert z zakresu HRM

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK