| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak rozliczyć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz w VAT prenumeratę czasopism

Jak rozliczyć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz w VAT prenumeratę czasopism

Otrzymałam fakturę VAT na prenumeratę "MONITORA księgowego" na 2006 rok. Jak należy zaksięgować tę fakturę w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz jak rozliczyć VAT? Czy poprawne jest zaliczenie bezpośrednio w koszty tego roku, choć faktura dotyczy 2006 r.?

RADA
Rozliczenie faktury w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zależy od przyjętej metody rozliczeniowej. Jeśli stosuje Pani metodę kasową, koszt prenumeraty należy ująć w dacie jego poniesienia w kolumnie 14 księgi. W metodzie memoriałowej koszt opłacenia prenumeraty za 2006 r. powinien zostać ujęty dopiero w tym roku podatkowym, którego dotyczy, czyli w 2006 r. W 2005 r. można jednak odnotować pojawienie się kosztu dotyczącego lat następnych w kolumnie 16. Jeśli chodzi o rozliczenie VAT, to otrzymanie przez podatnika faktury za prenumeratę stanowi dla niego podstawę do odliczenia VAT wykazanego na tej fakturze w rozliczeniu za miesiąc, w którym ją otrzymał, albo za miesiąc następny.

UZASADNIENIE
Rozliczenie w pkpir
Moment rozliczenia faktury za prenumeratę czasopisma na następny rok zależy od tego, jaką metodę rozliczania kosztów w czasie Pani stosuje. W odróżnieniu od podatników prowadzących księgi rachunkowe podatnicy prowadzący ewidencję w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów mają możliwość wyboru pomiędzy dwiema metodami:
•  tzw. kasową, która polega na ujmowaniu kosztów w dacie ich poniesienia,
•  tzw. memoriałową, polegającą na ujmowaniu kosztów w tym roku podatkowym, którego przychodów dotyczą. Oznacza to, że w danym roku podatkowym rozliczeniu podlegają koszty:
– poniesione i dotyczące tego roku,
– jeszcze nieponiesione, ale dotyczące tego roku,
– poniesione w roku lub w latach poprzednich, ale dotyczące tego roku,
pod warunkiem że dany koszt jest określony co do rodzaju i kwoty.
W praktyce oznacza to, że podatnik dysponuje dokumentem, na podstawie którego może dokonać zapisu w księdze. W przeciwnym razie koszt podlega rozliczeniu w dacie jego poniesienia. Metoda ta może być stosowana, gdy w każdym roku podatkowym księga będzie prowadzona w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów odnoszących się tylko do danego roku podatkowego.
Wyboru jednej z metod księgowania kosztów należy dokonać w momencie zaprowadzenia księgi. Nie można jej później zmienić ani w trakcie roku podatkowego, ani z początkiem kolejnego. Raz wybraną metodę należy stosować do końca działalności.
Korzyści
Należy pamiętać, że wybór jednej z metod nie ma wpływu na księgowanie niektórych kosztów, np. zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych (rozliczane są niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży) oraz kosztów rozliczanych na mocy ustawy „kasowo”, np. zapłaconych odsetek.
reklama

Źródło:

Monitor Księgowego

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Coris Lex Services sp. z o. o.

Ubezpieczenia ochrony prawnej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »