| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Czy wydatki na zakup bonów dla pracowników kontrahenta są kosztem

Czy wydatki na zakup bonów dla pracowników kontrahenta są kosztem

Nasza firma chce dać talony lub bony pracownikom firmy, której dostarczamy towar, jako podziękowanie za ich indywidualną opiekę nad naszym towarem podczas sprzedaży. Takie bony uprawniają do wymiany na towar. Odbiorcami bonów będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Czy wydatki te można zaliczyć do kosztów reprezentacji i reklamy limitowanej, czy też stanowią w całości koszt uzyskania przychodu? Czy odbiorcy bonów muszą odprowadzić podatek do urzędu skarbowego?

RADA
Wydatki na zakup bonów dla pracowników współpracującej firmy stanowią koszt uzyskania przychodu świadczeniodawcy w całości, a nie jako limitowane koszty reprezentacji i reklamy niepublicznej. Są one bowiem związane z promocją sprzedawanych towarów. Dla odbiorców będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej bony o wartości powyżej 100 zł będą stanowić przychód z innych źródeł podlegający rozliczeniu w zeznaniu rocznym.

UZASADNIENIE
Sprzedaż premiową, rabat i upust należy odróżnić od reklamy. Celem sprzedaży premiowej jest podniesienie atrakcyjności zakupu danych towarów lub usług. W zamian za spełnienie pewnych warunków, czyli zakup określonego towaru lub zakup towaru za określoną kwotę, każdy klient otrzymuje nagrodę. Nie może to być jednak ani pieniądz, ani towar, ani usługa, taka sama, jak już wcześniej sprzedana danemu klientowi. W takim bowiem przypadku będzie to upust lub rabat towarowy.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Główna różnica między reklamą a sprzedażą premiową polega na tym, że towar jest reklamowany przed zawarciem umowy sprzedaży, natomiast sprzedaż premiowa następuje po dokonaniu sprzedaży lub równocześnie z nią. Ponadto sprzedaż premiowa dotyczy określonego, nieprzypadkowego klienta, który spełni pewne warunki (por. pismo Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z 2 sierpnia 2004 r., nr OG-005/38/2004).
W sytuacji opisanej w pytaniu bony mają za zadanie uatrakcyjnić sprzedaż, a tym samym pozyskać klienta. Nie chodzi tu o rozpowszechnianie informacji o towarze (co jest rolą reklamy). Wydatki związane z zakupem bonów mają zatem niewątpliwy wpływ na zwiększenie przychodów ze sprzedaży.
(+) Dlatego będą stanowić koszt uzyskania przychodu w całości, a nie w ramach limitu na reprezentację i reklamę.
Potwierdzają to również organy podatkowe (np. decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 12 lipca 2005 r., nr PB/II-1/4218-4/Int./05/KK, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tychach z 16 czerwca 2005 r., nr US.PD/OP/423/T-133/19/2005).
(-) Dla odbiorców bonów będą one stanowić przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu, jeśli wartość bonu przekroczy 100 zł (pismo Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego z 26 lutego 2004 r., nr PDP 423-12-2/MM/04).
W takim przypadku firma wręczająca bon będzie zobowiązana do sporządzenia informacji PIT-8C i przekazania jej w ustawowym terminie (tj. do końca lutego następnego roku) podatnikowi oraz właściwemu organowi podatkowemu. Potwierdził to m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów w piśmie z 15 października 2004 r., nr US33/NL/LF/II/415-121/04/ek).

• art. 21 ust. 1 pkt 68a, art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Anna Welsyng
doradca podatkowy


reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego Marta Jeleń

Kancelaria Radcy Prawnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »