REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Porady prawne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak rozliczyć remont przedmiotu najmu, dokonany przez przyszłego najemcę

Firma rozpoczęła w październiku 2004 r. remont w pomieszczeniach, które w maju 2005 r. zostały firmie oddane do użytkowania na podstawie umowy najmu. Wynajmujący zwróci koszty poniesionego remontu, określone na podstawie kosztorysu powykonawczego, w formie obniżenia miesięcznego czynszu przez okres czterech lat. Czy taka forma rozliczenia jest dopuszczalna? Jakie skutki podatkowe (w podatku od osób prawnych i podatku VAT) dla najemcy i wynajmującego niesie ze sobą takie rozliczenie? Czy najemca powinien zaliczyć wydatkowaną kwotę do przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób prawnych i podatkiem VAT w miesiącu zakończenia remontu, czy w miesiącu wprowadzenia się do wyremontowanych pomieszczeń? Czy powinien zaliczać tę kwotę do przychodów i opodatkować dopiero w miesiącach otrzymywania pomniejszonych faktur za czynsz?

Jak ewidencjonować zaliczki

Otrzymaliśmy od klienta, poprzez przelew bankowy, zadatek na poczet usługi (wesele). Impreza będzie miała miejsce w lipcu 2005 r.

Kiedy wewnątrzwspólnotowy transport towarów jest importem usług

Spółka dokonała wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru z Polski do Włoch. Transportem zajął się przewoźnik włoski (inna firma niż odbiorca towaru). Za transport przewoźnik wystawił nam fakturę, na której nie było ani naszego VAT UE, ani VAT UE przewoźnika. Faktura była wystawiona bez VAT. Jak powinna zostać "rozpoznana" ta transakcja dotycząca transportu: czy jako import usług, czy wewnątrzwspólnotowa usługa transportu? Jak powinna zostać zaewidencjonowana w księgach i rozliczona w deklaracji VAT? Nadmieniam, że dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru odbiorca towaru podał swój VAT UE.

Czy podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT UE może dokonywać dostaw i nabyć wewnątrzwspólnotowych

Czy do obrotu wewnątrzunijnego wystarczy otrzymany numer, nadany przez urząd skarbowy ze znaczkiem PL? Czy dla nabyć i dostaw należy się rejestrować oddzielnie? Czy jeśli otrzymałem NIP unijny, zakreślając we wniosku tylko nabycia, mogę po uzyskaniu tej decyzji bez przeszkód dokonywać także dostaw wewnątrzwspólnotowych? Czy w takim przypadku mam prawo do stosowania stawki 0% (po spełnieniu oczywiście innych warunków)?

Czy sprzedaż przez terminal podlega rejestracji w kasie fiskalnej

Firma (sklep spożywczy) posiada terminal (Moje rachunki) i pośredniczy w opłacaniu rachunków, a także doładowań do telefonów komórkowych. Z tym że doładowania są sprzedażą usług dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Czy w takim przypadku sprzedaż ta nie powinna być zaewidencjonowana w kasie fiskalnej firmy? Czy wystarczy paragon z terminala?

Jakie są skutki najmu nieruchomości

Zamierzam wynająć na okres 10 lat nieruchomość stanowiącą własność moją i żony. Nieruchomość nie jest wprowadzona do ewidencji mojej działalności gospodarczej i nie była w niej prowadzona działalność gospodarcza.Proszę odpowiedzieć na pytania:1. Jaką umowę powinienem zawrzeć - czy występować wspólnie z żoną, czy mogę sam?2. Czy muszę wystawiać fakturę VAT i odprowadzać do US VAT należny?3. Czy uzyskane dochody z tytułu najmu nieruchomości mogę łączyć z dochodami z tytułu prowadzonej działalności?

Czy można w pełni odliczyć VAT naliczony z faktury za samochód ciężarowy

Kupiliśmy od przedsiębiorcy (pierwszego właściciela) samochód ciężarowy o ładowności 870 kg, z homologacją producenta. Czy na podstawie nowej ustawy mamy prawo odliczyć cały naliczony VAT, jeśli jednocześnie dokonujemy sprzedaży opodatkowanej zwolnionej, przy ustalonej proporcji sprzedaży za 2004 r. - 99%?

Wydatek związany z uzyskaniem środków pomocowych z Unii jako koszt

Spółka ubiega się o środki pomocowe z Unii Europejskiej. Aby profesjonalnie przygotować odpowiedni wniosek i skompletować wymagane dokumenty, korzysta z usług firmy zajmującej się przygotowywaniem tego typu dokumentacji. Czy wynagrodzenie na rzecz tej firmy możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Czy dla takiej kwalifikacji ma znaczenie, czy uzyskamy środki z Unii?

Czy wniesienie wkładu do spółki podlega VAT

Osoba fizyczna, podatnik VAT, prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zawiązała spółkę cywilną z drugim wspólnikiem, również podatnikiem VAT, i wniosła środek trwały do spółki, zakupiony wcześniej na swoją działalność jednoosobową. Czy osoba wnosząca wkład powinna wystawić fakturę VAT i opodatkować sprzedaż środka trwałego ze stawką, jaką był opodatkowany przy zakupie, czy też taki wkład korzysta ze zwolnienia od VAT? Czy w takim przypadku wkład w postaci środka trwałego powinien być wykazany na fakturze w kwocie brutto czy w kwocie netto?

Jak uzyskać certyfikat księgowy?

Jakie warunki należy spełnić, aby uzyskać certyfikat księgowy uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych? Czy osoba ze średnim wykształceniem może zdobyć taki certyfikat bez konieczności zdawania egzaminu organizowanego przez Ministerstwo Finansów? Czy można uniknąć konieczności zdawania egzaminu odpowiednio uzupełniając wykształcenie? Jak długi staż pracy w księgowości konieczny jest do uzyskania certyfikatu?

Kwalifikacje głównego księgowego

Jestem dyrektorem zakładu budżetowego utworzonego przez gminę (ZOZ). W tym roku główna księgowa odchodzi na emeryturę i w związku z tym chcę zatrudnić na to stanowisko dotychczasowego kierownika działu płac. Mam jednak wątpliwości, czy posiada ona odpowiednie kwalifikacje do zajmowania tego stanowiska. Proszę o wskazanie przepisu określającego wymogi, jakie musi spełniać główny księgowy.

Przegląd kasy w terminie a konieczność zwrotu ulgi

Spółka nie dokonała w obowiązującym terminie przeglądu technicznego kasy fiskalnej. Jednocześnie odliczyła 50% ceny zakupu kasy. Czy w takiej sytuacji istnieje możliwość wystąpienia o przywrócenie terminu? Czy trzeba zwrócić odliczone 50% ceny zakupu?

Faktura przy świadczeniu usług reklamowych przez kilka miesięcy

Jesteśmy firmą świadczącą usługi reklamowe. Zawarliśmy umowę z polskim kontrahentem. Przedmiotem umowy jest świadczenie usługi reklamowej przez kilka miesięcy. Konkretnie usługa ma być wykonywana w okresie od czerwca do sierpnia 2005 r. Należność za usługę została również określona w umowie. Kiedy w takiej sytuacji powstaje obowiązek podatkowy oraz w jakim terminie powinniśmy wystawić fakturę potwierdzającą wykonaną usługę?

Uprawnienia do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów

Czy podatkową księgę przychodów i rozchodów może prowadzić na umowę zlecenie lub umowę o dzieło księgowa nieprowadząca działalności gospodarczej i nieposiadająca certyfikatu wymaganego do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych?

Prezentacja w sprawozdaniu finansowym strat z lat ubiegłych

Nasza spółka poniosła w roku 2002 stratę bilansową w kwocie 80 000 zł. Kapitał podstawowy na koniec 2002 r. wynosił 50 000 zł. Zwyczajne zgromadzenie wspólników w kwietniu 2003 r. podjęło uchwały o:• zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za 2002 r.,• pokryciu straty za 2002 r. z zysków kolejnych 5 lat,• dalszym istnieniu spółki i podwyższeniu kapitału podstawowego do kwoty 200 000 zł w drodze utworzenia nowych udziałów.Podwyższenie kapitału podstawowego zostało zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym we wrześniu 2003 r. Nowo utworzone udziały zostały objęte przez dotychczasowych wspólników. Dokonali oni wpłat na rachunek bankowy spółki w kwocie 150 000 zł (czerwiec 2003 r.).W latach 2003 i 2004 spółka także poniosła straty bilansowe. Poza kapitałem podstawowym nie występują inne elementy kapitałów własnych. W jaki sposób powinny zostać zaprezentowane straty za lata 2002-2003 w sprawozdaniu finansowym za 2004 r.? Nie mamy obowiązku badania przez biegłego rewidenta sprawozdania finansowego za rok 2004.

Koszty prac badawczych i rozwojowych w księgach rachunkowych

W ramach działalności gospodarczej prowadzimy prace badawczo-rozwojowe. Czy istnieje potrzeba osobnego ujmowania w księgach rachunkowych i sprawozdawczości finansowej prac badawczych i prac rozwojowych? Jeśli tak, to jak prace te od siebie odróżnić i jak je ewidencjonować?

Czy koszty nadzoru nad spółką zależną stanowią koszty podatkowe

Jesteśmy spółką z o.o. i posiadamy 100% udziałów w spółce kapitałowej na terenie Rosji. W spółce tej nie powołano rady nadzorczej ani komisji rewizyjnej. Czy koszty nadzoru nad jej działalnością (bilety lotnicze, diety wyjeżdżających do tej spółki naszych pracowników) są dla nas kosztem uzyskania przychodu? Nasz nadzór jest nadzorem właścicieli nad działalnością spółki.

Czy można przywrócić termin do przeprowadzenia przeglądu technicznego kasy fiskalnej

Spółka nie dokonała w obowiązującym terminie przeglądu technicznego drukarki fiskalnej - termin minął 2 miesiące temu. W 2002 r. spółka odliczyła 50% ceny zakupu drukarek. Czy jest możliwość wystąpienia o przywrócenie terminu, czy trzeba zwrócić odliczone 50% ceny zakupu?

Czy odsetki z tytułu zaległości podatkowych stanowią koszt uzyskania przychodów

Czy zapłacone odsetki przez osobę prawną od deklaracji PCC-1 - są to odsetki za zwłokę w opłacie zobowiązań podatkowych - zaliczamy do kosztów uzyskania przychodów? Wiem, że na pewno zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy o rachunkowości zaliczamy je do kosztów finansowych, a czy jest to zgodne z updop?

Jak rozliczyć podatkowo spłatę przedawnionej należności

W roku 2001 firma wystawiła fakturę dokumentującą usługę, z której nabywca według umowy potrącił 2000 zł tytułem gwarancji na okres dwóch lat. Ponadto wymieniona faktura nie została w całości uregulowana na kwotę 1000 zł. Faktura zwiększyła przychód podatkowy. W roku 2003 utworzono odpis aktualizacyjny niestanowiący kosztu uzyskania przychodu, a w roku 2005 podpisano umowę ugody, w której powołano się na potwierdzenie salda z 31 grudnia 2004 r. na kwotę 3000 zł i nastąpiło umorzenie w 40%. Czy należność uległa przedawnieniu? Czy kwota spłaty 1200 zł stanowi przychód podatkowy, mimo że odpisanie nie było kosztem uzyskania przychodu? Jak podatkowo rozliczyć te operacje?

Jak rozliczyć przekazanie na kapitał podstawowy tworzonej spółki

Spółka z o.o. A przekazała 100 000 zł na kapitał podstawowy spółce z o.o. B, w której posiada 100% udziałów. Jak prawidłowo zaksięgować operacje w spółce A i spółce B? Czy spółka B powinna naliczyć podatek dochodowy od osób prawnych od otrzymanych udziałów?

Kiedy odpisy na fundusz likwidacji zakładu górniczego są kosztem uzyskania przychodu

Jesteśmy zobowiązani do tworzenia funduszu likwidacji zakładu górniczego. Środki na rachunek funduszu są wpłacane w terminie miesiąca po upływie okresu, którego dotyczą. Czy odpis stanowi koszt uzyskania przychodu w momencie naliczenia memoriałowego, czy też w dacie faktycznie dokonanej wpłaty na ten fundusz?

Jak opodatkowane są kary umowne

Spółka zawarła z firmą budowlano-montażową umowę na budowę magazynu "pod klucz". W umowie wykonawca gwarantował dotrzymanie określonych parametrów technicznych oraz przekazanie do eksploatacji w określonych terminach. Umowa stanowiła, iż w przypadku niedotrzymania przez wykonawcę zobowiązań spółka obciąży go określonymi karami umownymi. W związku z niedotrzymaniem przez wykonawcę umowy spółka obciążyła karami umownymi wykonawcę, wystawiając notę księgową, oraz dokonała kompensaty (potrącenia) swojej wierzytelności w wysokości wartości kary umownej z wierzytelnościami wykonawcy wobec spółki zgodnie z art. 499 Kodeksu cywilnego. Czy karę umowną można odnieść na zmniejszenie kosztów inwestycji - budowy magazynu? Czy i kiedy po stronie spółki powstanie przychód podatkowy z tytułu obciążenia wykonawcy karą umowną?

Komu można przekazać darowiznę, by skorzystać z odliczenia

Nasza spółka chce dokonać darowizny z przeznaczeniem na zakup sprzętu sportowego dla klubu. Czy będzie ona podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania? Czy klub sportowy musi wykazać się wpisem do rejestru jako organizacja pożytku publicznego, aby można było dokonać odliczenia przekazanej darowizny?

Jak dokumentować nabycie produktów rolnych od rolników nieposiadających rachunków bankowych

Do celów produkcyjnych skupujemy jabłka od sadowników. Część naszych dostawców jest rolnikami indywidualnymi niemającymi założonego rachunku bankowego. W związku z tym ich dostawy nie mogą być udokumentowane ani fakturą VAT zakupu, ani fakturą VAT RR. Jako dowód dostawy wystawiamy im PZ, gdzie umieszczamy ich oraz nasze dane, ilości surowca, cenę jednostkową i wartość. PZ zostają podpisane przez obie strony. Znajduje się na nich także data dostawy. Zapłata za dostawę często następuje w innym okresie (miesiącu, a nawet innym roku) niż data dostawy. Czy można wartość dostawy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu, w którym nastąpiła, czy dopiero w momencie zapłaty? Czy PZ jest wystarczającym dowodem dostawy, aby można było zaliczyć ją do kosztów uzyskania przychodów?

W jakim terminie należy przekazać informację IFT-2

Rok podatkowy spółki X S.A. kończy się 30 czerwca. W dniu 27 grudnia 2004 r. spółka ta wypłaciła dywidendę nierezydentowi. Jakie daty są istotne z punktu widzenia obowiązków publicznoprawnych dla spółki? Na pewno do 7 stycznia 2005 r. spółka ta powinna zapłacić podatek i wysłać deklarację CIT-6. A do jakiego momentu powinna przesłać informację IFT-2? Do 30 marca czy do 30 września 2005 r.?

Kiedy powstaje obowiązek sporządzenia dokumentacji transakcji z powiązaną spółką

Czy w przypadku gdy nasza spółka dokonuje transakcji ze spółką powiązaną kapitałowo, świadcząc na jej rzecz usługi oraz sprzedając również towary, ma obowiązek sporządzania dokumentacji po przekroczeniu 30 000 euro czy 50 000 euro?

Czy przekształcenie spółki jawnej w spółkę z o.o skutkuje przejściem na pełną rachunkowość

Jestem współwłaścicielem spółki jawnej, która przekształca się w sp. z o.o. Obroty roczne tej spółki zamykają się w granicach 500 000 zł, czyli według ustawy o rachunkowości nie muszę prowadzić pełnej księgowości oraz sporządzać sprawozdań finansowych. Czy tak samo jest w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością?

Kiedy mogę odliczyć podatek z faktury wystawionej w poprzednim miesiącu

3 kwietnia otrzymaliśmy pocztą fakturę VAT, za zakupione materiały, z datą wystawienia i sprzedaży 25 marca. Czy mogę VAT z tej faktury odliczyć w deklaracji za marzec? Co by było, gdybym tę samą fakturę otrzymał pocztą w czerwcu?

W jakiej kwocie przyjąć do ewidencji samochód wykupiony z leasingu operacyjnego

W jakiej kwocie przyjąć do ewidencji środków trwałych samochód wykupiony z leasingu operacyjnego w cenie brutto 3975,97 zł?

Jak wycenić transakcję, gdy NBP nie ogłosił tabeli kursów

Od zagranicznego kontrahenta otrzymaliśmy fakturę w euro, wystawioną w sobotę 14 maja. NBP nie publikował w tym dniu tabeli kursów średnich. Jaki kurs NBP powinien być zastosowany do przeliczenia kwoty transakcji na złote polskie, z 13 czy z 16 maja?

Jak rozliczyć podwykonawstwo w usługach budowlanych

Nasza firma realizuje część obiektu budowlanego, którą wykonujemy za pośrednictwem podwykonawcy. Umowę z podwykonawcą zawarliśmy na następujących warunkach:• podwykonawca realizuje roboty montażowe z materiału będącego naszą własnością,• nasza firma zapewnia odpowiednie projekty, wszelkie niezbędne materiały oraz organizuje zaplecze budowy: rusztowania, przyłącza do poboru prądu i wody itp. Podwykonawca wystawia fakturę za wykonane usługi, np. montaż posadzki. Nie obciążamy go kosztami rusztowań, prądu ani innych materiałów, gdyż zgodnie z umową zamawiamy u niego tylko usługę, a sami jesteśmy zobowiązani zapewnić wszelkie warunki umożliwiające jej wykonanie. Czy taki sposób rozliczenia z podwykonawcą jest prawidłowy?

Czy podatek od nieruchomości jest opodatkowany VAT

W umowie dzierżawy, oprócz należności za czynsz, występuje pozycja "podatek od nieruchomości". Czy do tej pozycji należy też doliczyć podatek VAT?

Czy odszkodowania podlegają opodatkowaniu VAT

Zleciliśmy przewoźnikowi (firma polska) transport ładunku luzem (zboże). Z winy przewoźnika część towaru uległa zniszczeniu - rozsypała się i zamoczyła. Jak obciążyć przewoźnika za powstałą szkodę? Czy czynność ta podlega ustawie o VAT i czy należy wystawić fakturę VAT? Jeśli tak, to z jaką stawką (towaru czy podstawową 22%)? Jeśli nie trzeba potwierdzać tej czynności fakturą, to czy może to być nota księgowa?

Czy przy likwidacji firmy można sprzedać kasę fiskalną

Dwa lata temu rozpoczęłam działalność gospodarczą, otwierając sklep spożywczy. Niestety, obecnie muszę go zlikwidować. Wiem, jak postąpić z towarami, natomiast moje pytanie dotyczy kasy fiskalnej, którą zainstalowałam praktycznie od początku prowadzenia działalności. Czy mogę ją sprzedać, czy też powinnam oddać do jakiegoś punktu, który zajmuje się niszczeniem kas?

Kiedy wyroby tytoniowe są zwolnione z akcyzy

Czy zwolnieniu z akcyzy podlega tylko dostarczanie na pokłady samolotów, statków i promów morskich napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych przeznaczonych bezpośrednio dla podróżnych?

Jak rozliczać VAT od nabycia towarów i usług wykorzystywanych do wytworzenia środków trwałych

Kiedy należy wykazać w deklaracji podatkowej VAT-7 podatek VAT naliczony od zakupu materiałów i usług stanowiących środki trwałe w budowie - w momencie zakupu czy w momencie przyjęcia środka trwałego do używania? Obecnie VAT od zakupionych materiałów i usług, które są środkami trwałymi w budowie, "zbieram" w oddzielnym rejestrze i zamierzam go rozliczyć po przyjęciu środka trwałego do używania, wykazując w deklaracji VAT-7 w poz. 41 i 42. Tak postępuję już czwarty miesiąc. Czy jest to prawidłowe? Jeśli nie, to jak należy prawidłowo postąpić w tym przypadku?

Jak przeliczać koszty poniesione w walutach obcych

Zamierzam założyć własną firmę, której głównym przedmiotem działalności będzie produkcja spodów do obuwia. Jednak ze wstępnego rozeznania rynku zorientowałem się, że większość materiałów potrzebnych do produkcji będę zmuszony kupować za granicą. Prawdopodobnie więc większość poniesionych przeze mnie kosztów będzie w euro. Ponieważ nie stać mnie jeszcze na zatrudnienie odpowiednich pracowników, muszę wiedzieć, jak rozliczać wydatki poniesione w euro? Czy powinienem je przeliczać na złote, jak się do tego zabrać?

Dodatkowa umowa OC w zakresie czynności doradztwa podatkowego

Posiadam licencję na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych. We własnym biurze rachunkowym prowadzę zarówno księgi handlowe, jak i podatkowe księgi przychodów i rozchodów. Czy po wprowadzonych ostatnio zmianach wystarczające jest, że mam wyłącznie jedną umowę OC dotyczącą szkód wyrządzonych w związku z działalnością obejmującą prowadzenie ksiąg rachunkowych?

Kara za spóźniony podatek

Prowadzę jednoosobowo działalność gospodarczą i samodzielnie rozliczam się z fiskusem. Ostatnio w maju 2005 r. urząd skarbowy wytknął mi nieprawidłowości w zeznaniu za 2002 r. Po wezwaniu na przesłuchanie poinformowano mnie, że uszczuplenie wynosi 1800 zł. Po zbadaniu tej kwestii okazało się, że tak jest w istocie, choć działo się to bez mojej wiedzy. Chcę zapłacić te pieniądze, ale powiedziano mi, że będę odpowiadał również za wykroczenie skarbowe. Czy to prawda?

Powstanie przychodów z podnajmu

Spółka jawna podnajmuje swemu kontrahentowi pomieszczenia biurowe i magazynowe. Zgodnie z umową czynsz z tytułu podnajmu tych pomieszczeń powinien być uiszczany z góry za okresy kwartalne. Kiedy w tej sytuacji powstanie przychód z tytułu podnajmu? Jaką datę należy uznać za moment powstania przychodu w przypadku refakturowania na podnajemcę kosztów zużytej energii, wody i rozmów telefonicznych?

Oprocentowanie kaucji

W celu zabezpieczenia wierzytelności banku wobec mego syna wpłaciłam kaucję, która obecnie ma być mi zwrócona razem z odsetkami. Czy w takim przypadku bank pobierze z tego tytułu podatek?

Darowizna wierzytelności

Czy w przypadku dokonania przeze mnie darowizny niespornej i wymagalnej wierzytelności na rzecz organizacji pożytku publicznego będę mógł dokonać z tego tytułu odliczenia od dochodu?

Korygowanie rachunków fakturami korygującymi

W wyniku kontroli podatkowej stwierdzono, że powinnam być podatnikiem VAT czynnym już w 2002 (od października) i 2003 roku. Obliczono mi kwotę należną VAT do zapłaty przyjmując, że wpis w książce podatkowej jest kwotą brutto. Czy muszę zrobić korektę zeznań rocznych za te lata? W 2003 r. mój dochód wynosił: 25 311,78 (64 751,49 - przychód i 39 439,71 - koszty). Jeżeli zmienię kwotę przychodu na netto, to dochód zmieni się na kwotę 17 912,90 (przychód - 57 352,61, koszty - 39 439,71). Czy powstałą nadpłatę w zakresie podatku dochodowego mogę przekazać na konto zaległego VAT? W maju 2004 r. zadeklarowałam zostanie podatnikiem VAT, ale za styczeń-kwiecień tego roku nie odprowadzałam podatku. Czy powinnam wystawić korekty do rachunków wystawionych na podstawie ordynacji podatkowej, czy też w ich miejsce należy wystawić faktury VAT? Czy mój odbiorca będzie mógł odliczyć VAT z takich faktur?

Cesja wierzytelności a VAT

Zakład Energetyki Cieplnej w P. dokonał cesji wierzytelności z tytułu dostaw ciepła dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej na rzecz spółki z o.o. - dostawcy opału dla ZEC w P., wobec którego miał dług. Dokonano kompensaty obu wierzytelności. Obie strony transakcji są podatnikami VAT. Jaka byłaby sytuacja w przypadku sprzedaży wierzytelności na rzecz firmy zajmującej się zakupem wierzytelności? Czy ta transakcja będzie objęta VAT?

Opłata skarbowa od weksla

Jak stosować zasady częściowego odliczenia podatku naliczonego w ciągu roku

Stowarzyszenie miało w 2004 r. sprzedaż zwolnioną z VAT i opodatkowaną VAT. Czy do obliczenia współczynnika, o którym mówi art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, należało przyjąć sprzedaż wszystkich miesięcy, czy tylko tych, w których wystąpiła łącznie sprzedaż zwolniona i opodatkowana? Czy w miesiącach, w których występuje tylko sprzedaż zwolniona lub nie ma sprzedaży, przysługuje w 2005 r. odliczenie podatku naliczonego w części wynikającej z wymienionego współczynnika?

Jakie są skutki podatkowe kradzieży przedmiotu leasingu finansowego

Jesteśmy spółką akcyjną, która w 2003 roku wzięła w leasing operacyjny samochód ciężarowy, który na potrzeby bilansowe został przekwalifikowany w leasing finansowy (samochód został wprowadzony do ewidencji środków trwałych).

Czy certyfikat rezydencji można zastąpić jego kserokopią

Uczelnia wyższa zakupuje u kontrahentów zarówno z UE, jak i z USA licencje na bazy danych oraz oprogramowania naukowo-techniczne. Czy uczelnia zobligowana jest do posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej wystawionego przez odpowiednie dla danego kontrahenta organa administracji podatkowej? Jeżeli tak, to czy musi być to oryginał lub kopia poświadczona notarialnie, czy wystarczy tylko kserokopia? Czy uczestnicy konsorcjum, którzy płacą składki za dostęp do baz danych na konto uczelni, też ewentualnie muszą posiadać taki dokument? Czy uczestnicy konsorcjum, którzy płacą bezpośrednio kontrahentowi, są zobligowani do posiadania certyfikatu? Czy kontrahent zagraniczny musi każdemu płacącemu licencjobiorcy przesłać certyfikat w oryginale, czy może dla potrzeb naszych organów podatkowych wystarczy kserokopia?

Jak rozliczyć przychody ze sprzedaży akcji

Spółka akcyjna dokonała zakupu obligacji banku. Za uzyskane ze sprzedaży obligacji środki spółka zakupiła za pośrednictwem maklera akcje innego banku, które następnie sprzedała z zyskiem również za pośrednictwem biura maklerskiego. Czy dochód uzyskany ze zbycia akcji powinien być opodatkowany oddzielnie czy łącznie ze wszystkimi przychodami spółki? Zyski ze sprzedaży obcych akcji zostały zaksięgowane na przychodach finansowych i doliczone do przychodów, a następnie wykazane w zeznaniu CIT-8 w łącznej wartości przychodów. Czy takie postępowanie jest prawidłowe?

REKLAMA