| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak prawidłowo wykazać pracownicze koszty uzyskania przychodu w PIT-11

Jak prawidłowo wykazać pracownicze koszty uzyskania przychodu w PIT-11

W jakiej wysokości należy wpisać koszty uzyskania w PIT-11, jeżeli w jednym miesiącu pracownik otrzymał wynagrodzenie za 2 miesiące i uwzględniono kwotę kosztów uzyskania przychodu w wysokości 102,25 zł?

RADA
W informacji PIT-11 przekazywanej pracownikowi płatnik powinien wykazać kwotę kosztów faktycznie potrąconych w ciągu roku podatkowego przy poborze zaliczek na podatek dochodowy.

UZASADNIENIE
Ustawodawca w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustanowił miesięczny oraz roczny limit kosztów uzyskania przychodów ze stosunku pracy (art. 22 ust. 2 updof). Zdarza się jednak, że pracodawcy nie w każdym miesiącu wypłacają pracownikom wynagrodzenie (np. z powodu zatorów płatniczych). Pracownik w takim przypadku może np. w październiku nie otrzymać w ogóle wynagrodzenia, a w listopadzie otrzymać je w podwójnej wysokości. Powstaje w związku z tym pytanie, jakie koszty uzyskania przychodu powinny zostać uwzględnione przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy dla tych miesięcy.
Odnosząc się do tego problemu, należy zauważyć, że pracownik w miesiącu, za który nie otrzymał wynagrodzenia, nie osiągnął przychodu do opodatkowania, a tym samym nie wystąpiły również koszty jego uzyskania. Natomiast w miesiącu, w którym wypłacono mu wynagrodzenie w podwójnej wysokości, koszty jego uzyskania oczywiście wystąpią.
Zagrożenia
Wypłata dwóch pensji w jednym miesiącu nie oznacza jednak możliwości uwzględnienia pracownikowi tych kosztów w podwójnej wysokości. Wysokość kosztów wynikająca z ustawy podatkowej jest kwotą maksymalną, jaką w danym miesiącu można potrącić przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy.
Potwierdzają to również organy podatkowe. Na przykład Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 8 lipca 2005 r. (nr ŁUS-II-2-415/9/05/AG), odnosząc się do zagadnienia jednorazowej wypłaty wynagrodzenia należnego za okres dłuższy niż jeden miesiąc, stwierdził: Jednorazowa wypłata świadczenia przysługującego za okres dłuższy, w myśl przepisów (...) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi dla podatnika przychód otrzymany w danym miesiącu, który należy pomniejszyć o miesięczną normę kosztów uzyskania przychodu określoną w ustawie. Nie jest istotne, za jaki okres dokonywana jest wypłata, znaczenie ma bowiem moment jej dokonania.
Dlatego też pracownik w sytuacji opisanej w pytaniu otrzyma wynagrodzenie w podwójnej wysokości, ale z potrąconymi kosztami w wysokości miesięcznego limitu wynikającego z przepisów.
Koszty uzyskania przychodu za miesiąc zostają więc niejako „zgubione”.
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Anna Sosnowska Kancelaria Radcy Prawnego

radca prawny, ekspert prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »