REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak potraktować koszty i przychody z tytułu użytkowania przedsiębiorstwa w przypadku braku umowy dzierżawy

REKLAMA

Spółka z o.o. zawarła w 2004 r. przedwstępną umowę na zakup przedsiębiorstwa. Docelowa umowa kupna-sprzedaży zostanie zawarta dopiero w roku 2005. Na okres od umowy przedwstępnej do umowy ostatecznej zostanie zawarta umowa dzierżawy. Czy gdyby nie zawarto umowy dzierżawy, to protokół przekazania przedsiębiorstwa (po zawarciu umowy przedwstępnej) będzie podstawą do zakwalifikowania kosztów jego prowadzenia w koszty działalności spółki, a przychodów z tej działalności - do jej przychodów?
Brak umowy dzierżawy nie będzie przeszkodą w uznaniu ponoszonych przez podatnika wydatków za koszty uzyskania przychodów, a otrzymywanych przychodów za przychody podlegające opodatkowaniu. Niemniej jednak ten brak umowy powinien być zrekompensowany innymi dowodami. Powinny one wskazywać, że Państwa firma będzie użytkować przedsiębiorstwo już przed ostatecznym jego nabyciem. Takimi dowodami mogłyby być zarówno umowa przedwstępna sprzedaży, jak i właściwie spisany protokół przekazania przedsiębiorstwa.
Żaden przepis ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (updop) nie uzależnia, aby wydatki czy przychody były ponoszone lub uzyskiwane jedynie na podstawie pisemnej umowy łączącej podatnika z drugą stroną transakcji.
W praktyce zdarza się przecież często, że w obrocie gospodarczym nie jest zawierana pisemna umowa, a transakcja rodzi konkretne skutki finansowo-podatkowe. Dodatkowo sprawę komplikuje fakt, że w polskim prawie brak spisania umowy na piśmie na ogół nie czyni takiej umowy nieważną, lecz jedynie stanowi barierę w zakresie przeprowadzenia dowodu.
W praktyce przyjęło się (wymagają tego zarówno organy podatkowe, jak i sądy administracyjne), że w przypadku złożonych transakcji umowa powinna być zawarta na piśmie. Wynika to z tego, że w trakcie postępowania podatkowego (kontrolnego) podatnik powinien udowodnić, że dane wydatki zostały poniesione w celu uzyskania przychodów. Oznacza to, że powinien udowodnić, że wydatki te zostały poniesione definitywnie (ostatecznie), a ich celem było powiększenie majątku podatnika. Nie zmienia tego fakt, że w przypadku niektórych transakcji zamiast uzyskania z nich dochodu (rozumianego jako nadwyżka przychodów nad kosztami) mogą one doprowadzić do poniesienia straty.
Ponadto umowa jest jednym z elementów, które w obiektywny sposób pozwalają organom podatkowym jasno i wyraźnie określić rolę stron w danej transakcji, ceny, terminy i inne istotne warunki stosunku prawnego łączącego strony. Pisemna umowa stanowi też podstawę stwierdzenia, że strony transakcji faktycznie zgodziły się na nią i że została ona zawarta w określonym czasie i miejscu. Może to mieć znaczenie w przypadku późniejszych, ewentualnych sporów z organami podatkowymi.
Podsumowując, brak umowy nie będzie przeszkodą w uznaniu ponoszonych przez podatnika wydatków za koszty uzyskania przychodów, a otrzymywanych przychodów za przychody podlegające opodatkowaniu. Brak umowy powinien być niejako zrekompensowany innymi dowodami. W razie ewentualnej kontroli wskazałyby charakter tej transakcji, przyczynę korzystania z przedsiębiorstwa, którego jeszcze Państwa firma nie jest właścicielem, czy nie ma pomiędzy stronami relacji, które mogłyby wpłynąć na wysokość i rodzaj wzajemnych rozliczeń z tytułu użytkowania tego przedsiębiorstwa, wreszcie związek ponoszonych kosztów z przychodami. Dowodami mogłyby być zarówno umowa przedwstępna sprzedaży (która na przykład wskazywałaby, że Wasza firma będzie użytkować przedsiębiorstwo przed ostatecznym jego nabyciem), jak i właściwie spisany protokół przekazania przedsiębiorstwa.
• art. 12 ust. 1, art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
Bartosz Iljin
doradca podatkowy


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zwolnienie z podatku Belki. Nowe zasady oszczędzania i inwestowania

    "Jeżeli ktoś osiągnie zysk z lokaty bankowej oraz z inwestycji w fundusze, to limity, będące rodzajem kwoty wolnej od osiągniętego zysku, będą liczone rozdzielnie" – powiedział w piątek minister finansów, Andrzej Domański. Wprowadzane limity stanowią swoistego rodzaju ochronę przed opodatkowaniem dla osiągniętych zysków.

    Opłaty za jednorazowe opakowania plastikowe do żywności - rozliczenia VAT, CIT i PIT w 2024 roku [wyjaśnienia Ministerstwa Finansów]

    W komunikacie z 28 marca 2024 r. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie zasad rozliczania opłat pobieranych z tytułu sprzedaży opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje lub żywność na gruncie VAT oraz podatków dochodowych. Komunikat ten nie ma formalnego statusu interpretacji podatkowej ani objaśnień podatkowych.

    Tabela kursów średnich NBP z 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona przez NBP 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]. Jaki dzisiaj kurs euro? Jakie zmiany w kursach walut?

    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    REKLAMA