| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > W jakim okresie i jak rozliczyć limitowane wydatki na reprezentację i reklamę

W jakim okresie i jak rozliczyć limitowane wydatki na reprezentację i reklamę

Przychody netto w sp. z o.o. w lipcu wynosiły 5000 zł, natomiast w sierpniu tego samego roku - 6000 zł. Wydatki związane z reprezentacją i reklamą niepubliczną w lipcu wynosiły 150 zł. Zgodnie z ustawą o pdop spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów 0,25% tych wydatków (czyli 12,5 zł). Czy pozostałą część wydatków - 137,5 zł firma może odliczyć w sierpniu oraz kolejnych miesiącach? Jak wyliczyć ten limit?

W zakresie kwalifikacji kosztów uzyskania przychodów w odniesieniu do kosztów reprezentacji i reklamy do wysokości 0,25% przychodów – art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy – należy uwzględnić, że limit ten ma również znaczenie przy ustalaniu zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób prawnych. Stosownie bowiem do art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zaliczki ustala się, wyznaczając wysokość dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego (za dany okres w skali poszczególnych miesięcy). Wobec powyższego przy ustalaniu tego dochodu, będącego nadwyżką sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, istotny będzie wyżej określony limit stanowiący jeden z elementów struktury dochodu, będący zarazem ograniczeniem możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów poniesionych przez podatnika kosztów reprezentacji i reklamy.
Podsumowując, ustalenia limitu powinni dokonywać Państwo według przychodu obliczanego narastająco od początku roku na każdy miesiąc. Odpowiednio do tego przychodu w każdym miesiącu wylicza się limit zaliczanych do kosztów uzyskania przychodu wydatków na reprezentację i niepubliczną reklamę w wysokości 0,25% przychodu deklarowanego w deklaracjach miesięcznych.
Warto także, z uwagi na limitowanie wydatków na reprezentację i reklamę niepubliczną, na bieżąco analizować ich wysokość, aby na koniec roku podatkowego uniknąć przypadkowego przekroczenia dopuszczalnej normy. Przekroczenie limitu oznacza konieczność zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów.
PRZYKŁAD
Sp. z o.o. X jest firmą developerską zajmującą się budową i sprzedażą domów jednorodzinnych. W listopadzie 2005 r. firma wydała na reklamę niepubliczną i reprezentację (imienna wysyłka reklamy i gadżetów do swych najlepszych klientów) 1000 zł. Kwota ta została zaliczona do kosztów podatkowych. W poprzedzających miesiącach spółka wydała na reklamę niepubliczną i reprezentację 500 zł. Ponieważ przychody spółki w okresie od stycznia do listopada br. wyniosły 980 000 zł, to limit wydatków na reprezentację i reklamę, które można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, wynosił 2450 zł (980 000 zł × 0,25%). Spółka miała zatem prawo zaliczyć poniesione wydatki do kosztów listopada, mieściły się one bowiem w limicie.

• art. 7 ust. 3, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Sławomir Biliński
konsultant podatkowy, pracownik redakcji


reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Ignaczak

Psycholog i mediator

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »