| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak skorygować zaewidencjonowaną w kasie fiskalnej sprzedaż z niewłaściwą stawką VAT

Jak skorygować zaewidencjonowaną w kasie fiskalnej sprzedaż z niewłaściwą stawką VAT

Zdarza się, że sprzedawca zarejestruje w kasie fiskalnej sprzedaż z pomyłkową stawką VAT, np. zamiast 7% wprowadzi 0%. W związku z powyższym należy dokonać sprostowania w VAT, a ponieważ sprzedaż jest dokonywana na podstawie anonimowego paragonu z kasy fiskalnej, wówczas nie zachodzi obowiązek wystawienia korekty faktury. Prosimy o wyjaśnienie, jak skorygować paragon.

RADA
Przepisy, niestety, nie regulują sposobu postępowania w przypadku popełnienia błędów przy ewidencjonowaniu sprzedaży w kasie fiskalnej. W praktyce przyjęło się prowadzenie w tym celu tzw. zeszytu korekt i odnotowywanie w nim poszczególnych błędów. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
W praktyce przyjęło się, że w przypadku błędnego zaewidencjonowania obrotu w kasie fiskalnej należy prowadzić w tym celu tzw. zeszyt korekt. Odnotowuje się w nim poszczególne błędy. Nie istnieje jednak wzór takiego zeszytu czy też wzór innego rodzaju zestawienia błędnych paragonów.
Typowym błędem jest zastosowanie do sprzedaży błędnej stawki VAT. W takim przypadku możliwe są dwa sposoby postępowania. Pierwszy polega na opisaniu zdarzenia w zeszycie korekt bez wystawiania drugiego (prawidłowego) paragonu (zapisanie, przykładowo, że „w dniu 15 lutego 2006 r. wystawiono błędny paragon dokumentujący sprzedaż towaru X. Błąd polegał na zastosowaniu do sprzedaży stawki 0% zamiast 7%”). Sposób ten uznać należy za prawidłowy w przypadku, gdy wystawiony błędny paragon został już wprowadzony do obrotu (tj. został wydany klientowi).
Drugi sposób postępowania polega na wystawieniu drugiego (prawidłowego) paragonu i dokonaniu analogicznego jak powyżej zapisu w zeszycie korekt z adnotacją, że został wystawiony nowy paragon. W takim przypadku do zeszytu korekt należy załączyć błędny paragon. Zatem sposób ten jest dopuszczalny w przypadkach, gdy błędnie wystawiony paragon nie został jeszcze wydany klientowi względnie został przez niego zwrócony.
Z treści pytania nie wynika, o jakie sytuacje chodzi. W konsekwencji nie jest możliwe wskazanie, który z powyższych sposobów znajdzie zastosowanie w Państwa sytuacji.
Nie zawsze błąd popełniony przy ewidencjonowaniu za pomocą kas fiskalnych uda się wychwycić od razu. Jeśli błąd zostanie naprawiony dopiero po upływie pewnego czasu, konieczne jest jego rozliczenie w składanych deklaracjach VAT-7. Nie jest wykluczone, że dotyczy to również omawianej sytuacji.
WAŻNE!
Zastosowanie stawki niższej od właściwej stanowi zawsze pomyłkę podatnika na swoją korzyść. W takich przypadkach obowiązuje zasada korekty wstecz. Zatem konieczna jest korekta deklaracji VAT-7/VAT-7K złożonej za okres, w którym ujęta została transakcja obarczona błędem. Inaczej jest w przypadku pomyłek na niekorzyść podatnika. W takim przypadku rozliczenie odbywa się na bieżąco poprzez ujęcie stosownych kwot w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym naprawiony został błąd.
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Dr Katarzyna Pawłowska

Doradca Podatkowy (nr wpisu 11638)

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK