| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak skorygować zaewidencjonowaną w kasie fiskalnej sprzedaż z niewłaściwą stawką VAT

Jak skorygować zaewidencjonowaną w kasie fiskalnej sprzedaż z niewłaściwą stawką VAT

Zdarza się, że sprzedawca zarejestruje w kasie fiskalnej sprzedaż z pomyłkową stawką VAT, np. zamiast 7% wprowadzi 0%. W związku z powyższym należy dokonać sprostowania w VAT, a ponieważ sprzedaż jest dokonywana na podstawie anonimowego paragonu z kasy fiskalnej, wówczas nie zachodzi obowiązek wystawienia korekty faktury. Prosimy o wyjaśnienie, jak skorygować paragon.

RADA
Przepisy, niestety, nie regulują sposobu postępowania w przypadku popełnienia błędów przy ewidencjonowaniu sprzedaży w kasie fiskalnej. W praktyce przyjęło się prowadzenie w tym celu tzw. zeszytu korekt i odnotowywanie w nim poszczególnych błędów. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
W praktyce przyjęło się, że w przypadku błędnego zaewidencjonowania obrotu w kasie fiskalnej należy prowadzić w tym celu tzw. zeszyt korekt. Odnotowuje się w nim poszczególne błędy. Nie istnieje jednak wzór takiego zeszytu czy też wzór innego rodzaju zestawienia błędnych paragonów.
Typowym błędem jest zastosowanie do sprzedaży błędnej stawki VAT. W takim przypadku możliwe są dwa sposoby postępowania. Pierwszy polega na opisaniu zdarzenia w zeszycie korekt bez wystawiania drugiego (prawidłowego) paragonu (zapisanie, przykładowo, że „w dniu 15 lutego 2006 r. wystawiono błędny paragon dokumentujący sprzedaż towaru X. Błąd polegał na zastosowaniu do sprzedaży stawki 0% zamiast 7%”). Sposób ten uznać należy za prawidłowy w przypadku, gdy wystawiony błędny paragon został już wprowadzony do obrotu (tj. został wydany klientowi).
Drugi sposób postępowania polega na wystawieniu drugiego (prawidłowego) paragonu i dokonaniu analogicznego jak powyżej zapisu w zeszycie korekt z adnotacją, że został wystawiony nowy paragon. W takim przypadku do zeszytu korekt należy załączyć błędny paragon. Zatem sposób ten jest dopuszczalny w przypadkach, gdy błędnie wystawiony paragon nie został jeszcze wydany klientowi względnie został przez niego zwrócony.
Z treści pytania nie wynika, o jakie sytuacje chodzi. W konsekwencji nie jest możliwe wskazanie, który z powyższych sposobów znajdzie zastosowanie w Państwa sytuacji.
Nie zawsze błąd popełniony przy ewidencjonowaniu za pomocą kas fiskalnych uda się wychwycić od razu. Jeśli błąd zostanie naprawiony dopiero po upływie pewnego czasu, konieczne jest jego rozliczenie w składanych deklaracjach VAT-7. Nie jest wykluczone, że dotyczy to również omawianej sytuacji.
WAŻNE!
Zastosowanie stawki niższej od właściwej stanowi zawsze pomyłkę podatnika na swoją korzyść. W takich przypadkach obowiązuje zasada korekty wstecz. Zatem konieczna jest korekta deklaracji VAT-7/VAT-7K złożonej za okres, w którym ujęta została transakcja obarczona błędem. Inaczej jest w przypadku pomyłek na niekorzyść podatnika. W takim przypadku rozliczenie odbywa się na bieżąco poprzez ujęcie stosownych kwot w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym naprawiony został błąd.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Szkolenia 24 h

internetowy serwis szkoleń

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »