| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak ująć w księgach rachunkowych zaniechanie inwestycji

Jak ująć w księgach rachunkowych zaniechanie inwestycji

Firma zaniechała inwestycji polegającej na modernizacji jednego z wydzierżawianych zakładów produkcyjnych. Na koncie "Środki trwałe w budowie" znajdował się projekt oraz kosztorys (projekt wykonano w 2002 r., a kosztorys w 2003 r.). Podatek VAT naliczony z faktur za plan i kosztorys odliczono w miesiącach otrzymania faktur. Jak zaksięgować zaniechanie inwestycji? Proszę o uwzględnienie podatku dochodowego i VAT naliczonego podlegającego korekcie.

WAŻNE!
Nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie zakupu, ponieważ poniesione koszty zaniechanych inwestycji nie są uznawane za koszt uzyskania przychodu. Takie stanowisko przyjmują w praktyce organy podatkowe, nakazując dokonanie korekty odliczonego VAT niezależnie od zaistniałych okoliczności.
Potwierdzeniem stanowiska urzędów jest pismo z 15 czerwca 2004 r. Urzędu Skarbowego w Lublinie (PP/443/16/04), w którym wskazuje się, że: w przypadku zaniechania inwestycji, która miała służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, podatnik zobowiązany jest do dokonania korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z zaniechaną inwestycją, gdyż poniesione wydatki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
Podobne stanowisko można znaleźć w interpretacji Urzędu Skarbowego w Świdnicy (PDI-415/8/04), gdzie wskazuje się, że: skoro wydatki związane z zaniechaną inwestycją nie stanowią kosztu uzyskania przychodu, to również podatek VAT od tych wydatków nie może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu.
Oznacza to, że z chwilą zakwalifikowania kosztów budowy środka trwałego do kosztów zaniechanych inwestycji traci się prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego kosztów (w Państwa przypadku projektu i kosztorysu) poniesionych na tę budowę. Utrata tego prawa powoduje konieczność złożenia korekty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym podjęto decyzję o zaniechaniu inwestycji. Zasadność przyjęcia takiego terminu złożenia korekty potwierdza interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku (UPO- -443-316/04/IR) z 23 listopada 2004 r.
WAŻNE!
Należy zwrócić uwagę na inne stanowisko (oparte na orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości), zaprezentowane w „MONITORZE księgowego” nr 3/2006 str. 28, gdzie autor dowodzi tezy, że jeżeli zaniechanie inwestycji nastąpiło ze względu na okoliczności, na które podatnik nie miał wpływu, obowiązek korekty i zapłaty podatku VAT nie powstaje. Chcąc opierać się na tym orzecznictwie, bezpieczniej jest zwrócić się do naczelnika urzędu skarbowego o zinterpretowanie obowiązku korekty VAT (cytując we wniosku o udzielenie informacji wskazane orzecznictwo ETS).

PRZYKŁAD
Firma zaniechała inwestycji polegającej na modernizacji jednego z wydzierżawianych zakładów produkcyjnych. Na koncie „Środki trwałe w budowie” znajdował się projekt oraz kosztorys w kwocie 20 000 zł. Podatek VAT naliczony z faktur w kwocie 4400 zł odliczono w miesiącach otrzymania faktury.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Eco Carport

Producent i dystrybutor wiat z drewna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »