| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak traktować podatkowo sprzedaż produktów dla pracowników

Jak traktować podatkowo sprzedaż produktów dla pracowników

Nasza spółka stworzyła program, w ramach którego każdy pracownik może zakupić w ciągu roku kilka sztuk sprzętu AGD z marżą w wysokości około 5%. Marża ta jest znacząco niższa od średnich marż stosowanych w transakcjach z podmiotami niepowiązanymi. Czy istnieje ryzyko zakwestionowania tej transakcji w świetle podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług?

Kolejny etap to uzasadnienie wysokości ceny. Cena ustalona przez Państwa w pełni pokrywa techniczny koszt wytworzenia lub koszt nabycia plus 5% marża. Nie jest to więc sprzedaż „poniżej kosztów”. Kolejny czynnik, który należy wziąć pod uwagę, to charakter rynku pracodawcy i pracownika. Jest to niewątpliwie rynek bardzo specyficzny, który z jednej strony nie wymaga ponoszenia dodatkowych kosztów w celu zdobycia klienta. Z drugiej strony sprzedaż z niższą marżą jest traktowana przez pracodawców jako swego rodzaju program lojalnościowy, mający na celu budowanie długotrwałych więzi pomiędzy pracodawcą a pracownikiem.
WAŻNE!
Organy podatkowe mają obowiązek wskazać ceny będące punktem odniesienia wraz z ich uzasadnieniem.
Jako uzasadnienie różnicy stosowanych cen w stosunku do sprzedaży rynkowej można przytoczyć następujące argumenty:
a) jak wiadomo, istnieje specyficzny rynek sprzedaży dla własnych pracowników, firmy konkurencyjne też stosują podobne programy,
b) sprzedaż dla pracowników nie jest jednak sprzedażą w pełni porównywalną ze sprzedażą na rynku otwartym,
c) ponadto wobec pracowników nie stosuje się rabatów posprzedażnych – czyli marża, chociaż niższa, jest ostateczna. W pewnych przypadkach może się okazać, że cena zastosowana wobec pracowników jest bardzo zbliżona do ceny z uwzględnieniem rabatów posprzedażnych.
Takie argumenty powinny przekonać ewentualną kontrolę.
Istnieje także możliwość, że ceny stosowane wobec pracowników mogą być badane na podstawie przepisów o cenach transferowych, w świetle art. 11 updop, który ma zastosowanie także do powiązań rodzinnych i wynikających ze stosunku pracy. W myśl tego zapisu, jeżeli między podatnikami istnieją określone prawem powiązania (np. ze stosunku pracy) i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podmiot nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały – dochody danego podmiotu oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.
Z przepisu tego wynika więc, że pracownika i pracodawcę należy traktować jako podmioty powiązane. Transakcje między podmiotami powiązanymi mogą być przedmiotem weryfikacji ze strony organów skarbowych. Należy jednak zaznaczyć, że badanie to może być przeprowadzone za pomocą metod zdefiniowanych przez prawo. Wydaje się, że badanie „metodami cen transferowych” jest bardziej obiektywne, ponieważ uwzględnia więcej przesłanek – w tym analizę relacji i funkcji stron transakcji.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Ignaczak

Psycholog i mediator

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »